Moravskoslezský kraj připravuje tendr na autobusy na vodík
Sériově vyráběné elektrické autobusy s palivovými články nabízí Solaris. V Rakousku nedávno podepsal smlouvu Österreichische Postbus AG na nákup až 40 těchto bezemisních autobusů. Foto zkušební provoz Urbino 12 hydrogen ve Vídni, Solaris

Do dvou let by měly na Havířovsku jezdit autobusy na vodík. Kraj zahájil předběžné tržní konzultace pro výběrové řízení na dopravní obslužnost bezemisními autobusy.
Do dvou let by měly na Havířovsku jezdit autobusy na vodík. Kraj zahájil předběžné tržní konzultace pro výběrové řízení na dopravní obslužnost bezemisními autobusy.
Moravskoslezský kraj jako první v republice začal připravovat tendr, který by měl od roku 2023 v této části regionu zajistit veřejnou dopravu vozidly s vodíkovým pohonem.

Pilotní projekt Moravskoslezského kraje navazuje na úspěšně realizovaná výběrová řízení na zajištění dopravní obslužnosti v regionu vozidly s pohonem na CNG, která produkují výrazně méně škodlivin než autobusy s klasickým pohonem. Od rozvoje a zavádění čistých vodíkových technologií do života si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví. Připravuje se tak i na „dobu bezuhelnou“.

Jde nám o zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn prostě neumí. To je pro náš kraj, který se nemůže zrovna chlubit svěžím ovzduším, primární,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka a dodal: „Tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval. Je to nová záležitost, se kterou u nás nikdo nemá zkušenosti. Proto jsme se rozhodli uspořádat předběžnou tržní konzultaci s cílem připravit srozumitelné a po odborné stránce kvalitní a realizovatelné zadávací podmínky, které umožní podání porovnatelných nabídek.“

Moravskoslezský kraj vyzval dopravce, kteří by se v budoucnu chtěli účastnit výběrového řízení, aby svůj zájem písemně projevili do 5. března. Vyjádření formou odpovědí na otázky v předběžné tržní konzultaci pak MSK očekává do 31. března. Autobusů na vodíkový pohon by mělo být deset a vyjet by měly na čtyři regionální linky, které v současné době zabezpečuje ČSAD Havířov.

Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý - z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí. Chceme, aby v našem kraji jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly,“ řekl první náměstek hejtmana pro průmysl, energetiku a chytrý region Jakub Unucka.
 
Podle plánů Moravskoslezského kraje zveřejněných mimo jiné na mezinárodním workshopu Hydrogen V4, který se uskutečnil 23. září 2019 v Dolních Vítkovicích v Ostravě, by první autobusy na vodík měly jezdit v Ostravě. Dopravní podnik města byl úspěšný s projektem EU na modernizaci vozového parku nákupem 5 ks autobusů na vodík. Na konci září 2020 uzavřel smlouvu na zpracování Projektové dokumentace - Rozvoj vodíkové mobility v Ostravě (1.etapa) - s ostravskou společností IGEA, na vodíkovou plnící stanici s technologií lokální výroby vodíku elektrolýzou. Součástí je také vymezení prostor pro servis vodíkových vozidel a zajištění povolení realizaci stavby. Termín pro předání dokumentace je duben 2021. Plnička by měla vyrůst na Hranečníku. Další mobilní plnicí stanice pro obslužnost autobusů a další stanice v návaznosti i na železnici by měly vzniknout v Opavě, Krnově, Frýdku-Místku a potenciálně v Havířově.

Pro informaci: Strategická výzkumná agenda rozvoje vodíkového hospodářství v ČR - Popis stavu a průvodce vodíkovými technologiemi na webu Hytep.