IVECO E-WAY zvládá náročné klimatické podmínky v horských oblastech Rakouska
ÖBB Postbus testuje elektrický autobus od IVECO BUS v okrese Liezen společně s Steiermark Verkehrsverbund. Ani stoupání a zimní podmínky pro něj nejsou překážkou. Foto ÖBB

ÖBB Postbus spolu s dopravním sdružením Verkehrsverbund Steiermark testuje e-bus z řady Eway v Horním Štýrsku.
ÖBB Postbus spolu s dopravním sdružením Verkehrsverbund Steiermark testuje e-bus z řady Eway v Horním Štýrsku.
Po zkouškách elektrického autobusu v jednom z nejoblíbenějších rakouských zimních středisek a Městě kamzíků Kitzbühelu nyní Postbus testuje společně s Verkehrsverbund Steiermark e-bus také v Horním Štýrsku.

Zkušenosti Postbus ukazují, že e-busy jsou kromě městského provozu, vhodné také pro venkovské oblasti. Čtyři elektrobusy jsou v pravidelném  provozu ve spolkové zemi Vorarlberg od února 2020. Jezdí v údolí Horního Rýna na trase Bludenz - Feldkirch - Götzis. Zavedení e-busů, které je cílem jak státu, tak i dopravního sdružení Vorarlber, znamenalo intenzivní práce od roku 2014 a od roku 2018 na pořízení konkrétních EV autobusů. Během zkušebního provozu se například ukázalo, že v alpských oblastech byly baterie autobusů příliš slabé a nebo jejich kapacita ve vozidel nebyla dostatečná, aby zaručila provozní dobu požadovanou v běžném provozu. "Nákupem 4 vozidel od společnosti IVECO Heuliez ve Francii byly splněny všechny požadavky a byl získán 100% evropský produkt," uvedl Jahannes Rauch, státní radní pro Mobilitu. Náklady na pořízení jednoho vozu se pohybovaly kolem 580 tisíc Eur. Dvanáctimetrové autobusy poháněné obnovitelnou energií a s dojezdem až 290 kilometrů na jedno nabití jsou v Rakousku klimatickými hrdiny.  

Jeden elektrický městský autobus vyrobený rakouskou společností Kutsenits je od září 2019 v provozu v Judenburgu ve Štýrsku. Ročně ušetří 23 tun CO₂. Kromě toho je autobus vybaven solárními panely, aby například klimatizační systém neměl negativní vliv na baterii a provoz vozidla.

Průkopnickou roli v Korutanech od června 2020 hraje také Wolfsberg. Město se stalo domovem sedmimetrového elektrického městského autobusu Kutsenits pro 27 osob. Ujede až 200 kilometrů a je vybaven rekuperací energie při brzdění, která je dodávána zpět do baterií. Baterie se nabíjí přes noc. Na střeše má také fotovoltaické panely k výrobě části energie. Pořizovací náklady na vozidlo byly 200 tisíc Eur, částkou 40 000 přispěl stát Korutany.

V současných klimaticky náročných měsících testuje Postbus další e-bus, IVECO Heuliez v Horním Štýrku. Ani v oblastech Pyhrn, ležící v nadmořské výšce více než 900 metrů, a národního parku Gesäuse, nevykazuje podle Postbus elektrický autobus "známky únavy". I přes mnoho stoupání a za obtížných zimních podmínek zvládne s bateriovým pohonem dojezd 300 km. Elektrobus se testuje v oblastech Stainach, Schladming a Liezen. Dopravce tak získává důležité zkušenosti. Jisté už je, že během své životnosti každý e-bus ušetří přibližně 90% CO₂ ve srovnání s běžným dieselovým autobusem.

Postbus je největší autobusovou společností v Rakousku a jako dceřiná společnost ÖBB-Personenverkehr AG je součástí největší rakouské společnosti zabývající se mobilitou. S téměř 4 000 zaměstnanci a přibližně 2 300 autobusy přepraví ročně přibližně 204 milionů cestujících.
Je důležitým partnerem obecních úřadů ve venkovských oblastech, každý den zastaví v asi 1 800 obcích.


IVECO E-WAY zvládá náročné klimatické podmínky v horských oblastech Rakouska
Čtyři elektrobusy IVECO BUS E-Way jsou v pravidelném provozu ve spolkové zemi Vorarlberg od února 2020. Foto vorarlberg.orf.at
IVECO E-WAY zvládá náročné klimatické podmínky v horských oblastech Rakouska
E-citybus Kutsenits Judenburgu ve Štýrku. Foto Kutsenits
IVECO E-WAY zvládá náročné klimatické podmínky v horských oblastech Rakouska
Wolfsberg: městský e-bus Kutsenits pro 27 osob. Foto Kutsenits