Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Energetický přechod se posouvá v Île-de-France vpřed. Autobusové depo v Montrouge se přizpůsobuje elektrifikaci. Od příštího roku bude v síti IDF každoročně nasazeno 600 čistých autobusů. Foto IDF

Program Bus2025 ve francouzském regionu zahrnujícím hlavní město Paříž získává vítanou podporu v podobě grantu od Evropské komise. Přeměna více než 10 tisíc autobusů je blíž realitě.
Program Bus2025 ve francouzském regionu zahrnujícím hlavní město Paříž získává vítanou podporu v podobě grantu od Evropské komise. Přeměna více než 10 tisíc autobusů je blíž realitě.
Evropská komise podpořila přechod Île-de-France Mobilités a RATP na ekologickou mobilitu vyčleněním 23 milionů Eur na dotace do programu Bus2025. Ten si klade za cíl přeměnit každé autobusové nádraží a významnou část flotily autobusů Île-de-France Mobilités a provozovatele veřejné dopravy RATP na pohon elektrický nebo bioplyn do roku 2025. Finanční pomoc pochází od Banque des Territoires (skupina Caisse des Dépôts) prostřednictvím EK.

RATP je hrdý na tuto první podporu Evropské komise programu Bus2025,“ uvedla Catherine Guillouard, prezidentka a generální ředitelka RATP. „Doufáme, že Evropská komise bude podporovat tento program, jehož rozsah a přidaná hodnota nemají v Evropě obdoby. V ekologickém přechodu městské dopravy, který je hlavním prvkem Evropské Zelené dohody, se velmi angažujeme."

Valérie Pécresse, prezident Île-de-France Mobilité a regionu Île-de-France, uvádí: „Île-de-France Mobilités si dala za cíl změnit 10 500 autobusů a autokarů ve své síti na čistou energii ve dvou termínech, rok 2025 pro nejvíce znečištěné městské oblasti a 2029 pro celý region. Tato finanční podpora Evropské komise pro program začala před více než čtyřmi lety s RATP, a další podpora Evropské unie je pro projekt zásadní.

Oficiální orgán Île-de-France Mobilités v regionu zahrnující Paříž a okolní Ile-de-France plánuje, organizuje a financuje veřejnou dopravu. Zásadní rozhodnutí v nabídce dopravy přijímá představenstvo tvořené volenými zástupci. Každý den se v Île-de-France, jedné z největších sítí veřejné dopravy na světě  (1 500 autobusových linek, 14 linek metra, 9 tramvajových linek a 14 vlakových a příměstských železničních linek RER), uskuteční 9,5 milionu cest.  Linky provozují na základě smluv a stanovených standardů dopravní společnosti RATP, SNCF, Transdev, Kéolis, RATP Dev, Savac-Lacroix a mnoho dalších. Náklady na provoz systému činí každý rok více než 10,5 miliardy Eur. Je financován místními úřady (kraj, departementy a město Paříž) a zaměstnavateli (přebírají 50% nákladů na dopravu svých zaměstanců). Île-de-France Mobilités připravuje různé způsoby plateb a určuje tarify (Ticket t +, Navigo Liberté +, balíček Navigo, balíček Imagine’R, balíček Senior, balíček Junior atd.)  Île-de-France Mobilités také řídí všechny důležité programy modernizace dopravy, jako je obnova vlaků nebo metra, stanic a zastávek, náhrada naftových autobusů bezemisními atd. Rozhoduje o rozšíření a vytvoření nových linek tramvají, příměstských vlaků RER, metra, autobusů a lanovek.

Île-de-France Mobilités je již několik let zapojen také do nejambicióznějšího programu v Evropě k dosažení celkové dekarbonizace všech druhů veřejné dopravy. Zároveň se v roce 2016, po několika letech experimentů s výrobci v rodícím se sektoru elektrických autobusů, rozhodla ukončit akvizice dieselových autobusů a zahájit proces transformace a vybavit 100% vozového parku čistými vozidly. Od roku 2025 v hustých městských oblastech a do roku 2029 v celém regionu budou v provozu jen vozidla na zemní plyn/biometan a elektrická řešení, v závislosti na potřebě a typu tratí. Cílem přeměny je téměř 10 500 autobusů, kterými je denně provedeno 3,9 milionu cest.

V roce 2019 zadala společnost Île-de-France Mobilités masivní objednávku na autobusy (CNG a elektrické) jako člen Centrale  d’Achat  du  Transport  Public (CATP) a díky společným nákupům a vysokým objemům tak snížila, podle svých slov, náklady na nákup. Cílem je také standardizovat vybavení všech autobusů.

První 3 uzavřené smlouvy se týkají celkem 641 vozidel, z nichž 150 bude uváděno do provozu na konci roku 2020 a 2022:

  • 409 autobusů na bioplyn  IVECO BUS je určeno pro linky na vnitřním a vnějším předměstí Ile-de-France, dodávky už začaly a budou pokračovat v roce  2021
  • 78 elektrických autobusů
  • 154 CNG autokarů
  • dalších přibližně 1 000 elektrických autobusů od 3 francouzských výrobců (HEULIEZ, ALSTOM a BOLLORÉ).

Pro čistá vozidla je také potřeba přizpůsobit depa, provozní střediska a další zázemí dopravců pro údržbu, čistění a nabíjení nebo čerpání paliva.
 
Přechod na čistou energii v Île-de-France


Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Autobusové depo v Montrouge se přizpůsobuje elektrifikaci. Foto IDF
Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Součástí přechodu na čistá vozidla jsou i autobusy na bioCNG. Foto IDF
Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Součástí přechodu na čistá vozidla jsou i autobusy na biometan. Foto IDF
Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Od 12. října jsou na lince 14 nové vlaky metra. Foto Île-de-France Mobilités
Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Ile-de-France Mobilités s RATP připravují modernizaci linky B příměstských vlaků, která je páteří dopravní sítě ve směru sever-jih a přepraví 900 tis. cestujících denně. V současné době jezdí 117 vlaků MI 79 a 31 MI 84, které procházejí rekonstrukcí. V roce 2024 se očekávají dodávky prvních zcela nových vlaků. Foto IDF
Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur
Evropská komise podpoří e-mobilitu v Île-de-France dotací 23 milionů Eur