Zelená veřejná doprava v Belgii

Vlámská dopravní společnost De Lijn objednala od VDL Bus & Coach 70 autobusů Citea SLFA-180 Hybrid. Rámcová smlouva zní na nákup celkem 400 ekologických autobusů.
Vlámská dopravní společnost De Lijn objednala od VDL Bus & Coach 70 autobusů Citea SLFA-180 Hybrid. Rámcová smlouva zní na nákup celkem 400 ekologických autobusů.
VDL dodá do Flander 70 hybridů v druhé polovině roku 2021 a budou působit na různých místech ve Flandrech. Cílem je do roku 2025 nabídnout elektrickou dopravu ve všech 13 centrálních městech. Prioritou budou zóny s nízkými emisemi v Bruselu a Antverpách. Objednávka je součástí loňské rámcové smlouvy na nákup 400 autobusů. Prvních 200 hybridů objednal De Lijn v prosinci 2019, první vozidla budou již brzy dodávána.

Roger Kesteloot, generální ředitel De Lijn: „Hybridní autobusy jsou velkým krokem vpřed v ekologizaci veřejné dopravy. Objednávka těchto 70 hybridních autobusů zapadá do našich plánů na urychlení ekologizace a omlazení autobusové flotily. Je to nezbytné, protože do roku 2025 chceme jezdit ve všech centrálních městech plně elektricky. Nová objednávka následuje po nedávné na 200 hybridů na konci roku 2019. Očekáváme, že bude v provozu mezi lety 2020 a 2022 celkem 270 nových hybridních autobusů. Jeden náš autobus ze tří bude fungovat zeleně.“

De Lijn od roku 2014 objednala od VDL Bus & Coach 890 vozidel. S touto objednávkou stále roste podíl elektricky poháněných autobusů. Mezičlánkem mezi dieselovými a plně elektrickými jsou hybridní elektrické autobusy, které emitují méně emesí i méně hluku než konvenční. Hybridní autobusy pro De Lijn budou vyráběny v belgickém závodě VDL v Roeselare.

Hybridní koncept pro De Lijn

Tato generace hybridní Citea byla vyvinuta na základě zkušeností, které De Lijn a VDL Bus & Coach získaly s vozidly dodanými v minulosti. Kloubová nízkopodlažní Citea má stejný elektrický pohon jako Citea Electric. Díky nové a kompaktní technologii „High-Power“ baterií ho lze použít jako plnou elektrický autobus v centrech měst a zónách s nízkými emisemi.

De Lijn zvolila vysokou kapacitu baterií, takže autobusy s plně nabitými bateriemi mohou jet elektricky na vzdálenost až 30 kilometrů. Všechny hybridní autobusy jsou podporovány generátorem, který splňuje nejpřísnější současné evropské normy v oblasti životního prostředí a lze jej podle potřeby zapnout, aby se baterie dobily. Kromě toho se baterie dobíjí pomocí CCS Combo2. V budoucnu lze elektrickou autonomii hybridních autobusů dále zvýšit jejich dovybavením o rychlé nabíjení. To umožní dobíjení autobusů pomocí pantografu  integrovaného do nabíjecí infrastruktury.

70 kloubových nízkopodlažních autobusů Citea SLFA-180 Hybrid bude vybaveno elektrickým motorem o výkonu 240 kW v kombinaci s 64 kWh "High-Power" bateriemi. Všechny budou navíc vybaveny 210 kW generátorem Euro 6 se čtyřmi válci. Díky kombinaci sériového hybridního systému s high-tech bateriemi může nová generace hybridní Citea jet na elektřinu více než polovinu času.

VDL