Obnova autobusové flotily Dopravního podniku Bratislava se zdrží
Zastávka Most SNP Bratislava. Autobusy SOR NB 18 pro posílení odpolední špičky 4. května na linkách X5 a X33. Foto IMHD.sk

Město škrtlo dopravnímu podniku finance na nové kloubové autobusy. Z několika desítek nových dorazí zatím jen malá část od Solaris pro dopravu na letiště. 

Město škrtlo dopravnímu podniku finance na nové kloubové autobusy. Z několika desítek nových dorazí zatím jen malá část od Solaris pro dopravu na letiště. 

Dopravní podnik Bratislava v letošním roce plánoval nakoupit desítky kloubových autobusů. Zatím však objednal jen deset značky Solaris Urbino 18 s rozšířeným úložným prostorem pro linky na bratislavské letiště (nahradí současné Mercedes CapaCity) a jeden pro výcvik nových řidičů. Tyto autobusy by podle Matěje Michlíka z oboru komunikace a marketingu DPB mohly být dodány na sklonku léta, případně na podzim tohoto roku.

Až 70 dalších kloubových autobusů vysoutěžil DPB těsně na konci roku 2019 a vítězem tendru se stal turecký Otokar (dalšími uchazeči v soutěži byly SOR Libchavy, Solaris Bus & Coach a Mercedes-Benz Slovakia). Nové autobusy měly začít nahrazovat nejstarší téměř třicetileté Karosy ještě letos. DPB nové autobusy podle tiskové zprávy z prosince 2019 plánoval zakoupit od Otokar za velmi výhodnou cenu (254 950 € bez DPH). DPB dokumentaci k výběrovému řízení proaktivně předložil Úřadu pro veřejné zakázky, aby zkontroloval správnost celého procesu. To zřejmě uzavření výběrového řízení prodloužilo, stejně jako podané námitky jednoho z dalších uchazečů. Úřad pro veřejné zakázky (ÚVO) již ve věci námitek rozhodl, ale stále probíhá kontrola, zda soutěž proběhla v souladu se zákonem, proto není možné uzavřít smlouvu s vítězem soutěže. "Prvostupňové rozhodnutí ÚVO dalo v jedné námitce za pravdu neúspěšnému uchazeči, kde se následně DPB odvolal na Radu ÚVO, která druhostupňovým rozhodnutím dala DPB za pravdu a všechny námitky zamítla," přiblížil výsledek řízení o námitkách Matěj Michlík z DPB. Zakázku podle DPB také zkomplikovalo neplánované zhoršení finanční situace hlavního města Slovenska v důsledku pandemie Covid-19.

Zastupitelstvo města Bratislavy na svém dubnovém zasedání schválilo změnu rozpočtu hlavního města, v rámci které došlo i ke snížení kapitálových výdajů na nákup autobusů pro DPB o 6,38 mil. €. Jak uvedl Matej Michlík, nákup uvedených kloubových autobusů byl proto odložen na neurčito. "Další vývoj předpokládáme po příští schůzi zastupitelstva," doplnil Michlík.

Dopravní podnik se podle Mateje Michlíka v tomto roce, kdy je zvýšená potřeba autobusů na náhradní dopravu za tramvaje, obejde i bez nových autobusů a náhradní dopravu bude umět zajistit se současným vozovým parkem i v případě, pokud by došlo k obnovení plnému standardnímu provozu v režimu školního vyučování. V aktuálním prázdninovém režimu je na náhradní linky X5 a X33 potřebných 16 kloubových autobusů, přičemž dalších kolem 10 autobusů DPB nasazuje během špiček na neplánované zahuštění těchto linek.

DPB v současnosti s ohledem na záměry modernizace vozového parku v současnosti neuvažuje o generálních opravách starších typů vozidel, aby případně prodloužil jejich životnost.

Bratislava v minulém, resp. v tomto roce schválila finance pro dopravní podnik i na nákup a montáž klimatizací do 68 starších kloubových autobusů SOR NB 18 City. Dopravní podnik v roce 2019 vysoutěžil dodavatele a objednal jejich montáž do prvních 36 vozidel. V těchto dnech je podle Matěje Michlíka již 21 autobusů klimatizacemi dovybaveno, zbylé vozy z této objednávky dostanou klimatizace v nejbližších týdnech (je otázka jestli se v souvislosti s Covid-19 budou moci v letošním létě využívat). Zastupitelé města v dubnu škrtli i finance na nákup klimatizací pro zbývajících 32 autobusů ve výši 601 600 €. Dopravní podnik je proto bude moci objednat až po opětovném schválení.

DPB v uplynulých dnech vyhlásil výběrové řízení na 8 minibusů za předpokládanou hodnotu 1,43 mil. €. Termín pro předložení nabídek je 1. červen. Vozila bude moci objednat v průběhu dvou let. Vloni se už několikrát neúspěšně snažil nové minibusy pro linky 44 a 147 zakoupit. Čtyři vozidla s délkou do 8 metrů chtěl pořídit za celkovou cenu 915 tisíc €.

IMHD.sk


Obnova autobusové flotily Dopravního podniku Bratislava se zdrží
Model Otokar Kent C měl DPB nakoupit za 254 950 €, tím měl ušetři přes pět milionů € za celou zakázku v případě realizace.