Brňany vozí první nová tramvaj, v dračím převlečení zůstane jediná
Brňany vozí první nová tramvaj, v dračím převlečení zůstane vůz 1823 jako jediný. Ostatní dostanou bílo-červený kabát vybraný veřejností. Foto DPMB

Bez velkolepého uvítání vyjela v pátek 24. dubna s cestujícími první nová tramvaj postavená v ústředních dílnách Dopravního podniku města Brna. Draků bude v Brně až 41.
Bez velkolepého uvítání vyjela v pátek 24. dubna s cestujícími první nová tramvaj postavená v ústředních dílnách Dopravního podniku města Brna. Draků bude v Brně až 41.
Místo původně zamýšleného křtu a jízd s cestujícími si velké pozornosti veřejnosti první klimatizovaná a plně nízkopodlažní nová brněnská tramvaj s evidenčním číslem 1823 bohužel neužila.

Prvním oficiálním pasažérem se stala v pátek 24. dubna primátorka města Brna Markéta Vaňková. „Jsem velmi pyšná, že v brněnském dopravním podniku umíme sami sestavovat vozy a oceňuji úsilí, které do projektu zaměstnanci DPMB vkládají. Vzhledem k tomu, že design i jméno tramvají vybírali sami Brňané, považuji tyto vozy za jeden z dalších symbolů našeho města. V posledních týdnech je můžeme vídat s rouškou, zůstanou tak i symbolem této nelehké doby,“ uvedla Markéta Vaňková.

„Na montáži tramvají se v ústředních dílnách dopravního podniku podílí pracovníci téměř všech profesí. Celkem se kompletace v různých fázích účastní přibližně 40 zámečníků, 30 elektrikářů, osm stolařů, pět lakýrníků a pět soustružníků. Další pak provádějí pomocné a přípravné práce. Při montáži byly nejobtížnější začátky, kdy se naši lidé museli seznámit se zcela novou koncepcí vozidla, která je zcela odlišná od předchozích. Jejich práce si velmi vážím a stojím si za tím, že naše ústřední dílny jsou v České republice unikátní,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

První vůz s evidenčním číslem 1822 vyjel na zkušení jízdy po Brně 27. února. V zeleném šupinatém přestrojení vydržel až do těchto dnů, kdy své dračí převlečení vymění za červeno-bílé, které brněnským tramvajím vybrala veřejnost, a vyjede s cestujícími. Na zkušební jízdy se  v nejbližší době vydá v pořadí třetí vůz. V průběhu letošního roku by jich mělo do ulic vyrazit dalších šest. Cestující se s nimi nejčastěji svezou na lince 4. Do roku 2024 bude ve městě jezdit až 41 těchto tramvají, které nahradí starší vozy typu K2. Vozu 1823 jako jedinému zůstane dračí kabát. 

Dopravní podnik města Brna má s vlastním kompletováním vozů dobré zkušenosti, obdobný postup byl volen při rekonstrukcích tramvají typu T3 na VARIO LF a typu K2 na VARIO LF2.


Draci v číslech:

1,4 mld. Kč – to je cena za celý projekt Tramvaj pro Brno
31 – tolik tun váží jedna tramvaj bez cestujících
48 – váha vozu při maximální obsazenosti (v tunách)
49 – počet míst k sezení
122 – počet míst k stání
17 – tolik kilometrů kabelů najdete v jednom voze
80 – litrů barev padlo na lakování jednoho vozu


Brňany vozí první nová tramvaj, v dračím převlečení zůstane jediná
Vůz evidenční číslo 1822 je možná už dnes v bílo-červeném provedení. Foto DPMB
Brňany vozí první nová tramvaj, v dračím převlečení zůstane jediná
Vnější informační LED panely a LCD vnitřní monitory dodává do Draků společnost BUSE. Foto DPMB
Brňany vozí první nová tramvaj, v dračím převlečení zůstane jediná
Brněnským Drakům vybrala vizuální vzhled veřejnost. Foto DPMB