V Bratislavě brzy vyjede flotila nových autobusů

Dopravní podnik ukončil výběrové řízení na nákup až 70 kloubových vozidel, které nahradí ty nejstarší, až 26 leté Karosy. Vítězem je Otokar s modelem Kent C.
Dopravní podnik ukončil výběrové řízení na nákup až 70 kloubových vozidel, které nahradí ty nejstarší, až 26 leté Karosy. Vítězem je Otokar s modelem Kent C.
Desítky nových moderních kloubových vozidel budou znamenat definitivní rozloučení se starými Karosami v bratislavských ulicích. Dopravní podnik Bratislava ukončil vyhodnocování veřejných zakázek na nákup 70 nových nízkopodlažních, nízkoemisních, kapacitních a maximálně komfortních autobusů. DPB je plánuje zakoupit za velmi výhodnou cenu a zároveň dokumentaci proaktivně předkládá Úřadu pro veřejné zakázky, aby zkontroloval správnost celého procesu. Říká DPB v tiskové zprávě.

Zároveň DPB tuto zakázku pro vyloučení všech pochybností předložil z vlastní iniciativy Úřadu pro veřejné zakázky (ÚVO) na kontrolu. V zájmu transparentnosti výběru a nakládání s veřejnými financemi, jakož i vyloučení jakýchkoliv pochybností, proto bude podpis smlouvy s dodavatelem mírně pozdržen.

Za několik měsíců však bude bratislavský autobusový vozový park posílený nízkopodlažními a z větší části také klimatizovanými autobusy. Do VŘ se přihlásili čtyři zájemci. Z nich nejlepší cenu a nejnižší náklady na údržbu nabídla značka Otokar s modelem Kent C.

Autobusy Kent C přinesou do cestování bratislavskou hromadnou dopravou nejvyšší úroveň komfortu a kvality, které jsou garantovány v důsledně nastavených smluvních podmínkách. Vhodně upořádaný interiér, nenasákavá sedadla, kamerový systém, WiFi, nabíjení elektronických zařízení a nové barevné lransparenty spolu s nižší spotřebou pohonných hmot budou přínosem pro všechny cestující. Setkat se s novými vozidly bude možné od roku 2020 na všech linkách, které obsluhují kloubové vozy.

Díky nižší ceně za vozidla ušetří Dopravní podnik Bratislava všem občanům hlavního města přes pět milionů eur. Za ty by bylo možné nakoupit například až téměř 20 dalších vozidel. Cena jednoho nového kloubového autobusu Otokar Kent C je 254 950 €. To je méně, než cena nejlevnějších autobusů objednaných v minulých letech, ostatní výrobci v této zakázce nabídli vyšší ceny.

Nebyla hodnocena jen cena, ale také obsaditelnost vozidel, jejich ekologická zátěž a spotřeba pohonných hmot. Součástí soutěže bylo i stanovení striktních smluvních požadavků ze strany DPB tak, aby byl vítězný výrobek co nejkvalitnější. I levnější vozidla proto musí splňovat požadavky na kvalitu. Požadována je záruka 3 roky, záruka 10 let na konstrukci a karoserii a jsou stanoveny sankce za nedodání náhradních dílů ve stanovené lhůtě i sankce za opravy mimo stanovených lhůt.

DPB dosáhl nižší cenu pomocí nového nákupního systému, tzv. sealed-bid aukce, který se tímto osvědčil. Tradiční elektronická aukce by totiž mohla dopadnout cenově méně výhodně. Nový způsob zakázek zároveň znemožnil existenci jakýchkoli kartelů výrobců. Uvádí DPB.

Sealed-bid aukce funguje tak, že uchazeči nevědí, zda se do soutěže přihlásil i jejich konkurent a mají stanovený termín, do kterého musí předložit svou cenovou nabídku. Po uplynutí této lhůty již nemohou svou nabídku upravovat. Teprve po uplynutí lhůty se dozví, zda byli ve veřejných zakázkách sami a pokud ne, jaké byly ceny ostatních.

Značka Otokar je v Bratislavě a okolí sice neznámá, její historie však sahá přes 50 let do historie a v současnosti vyrábí špičkové vozidla za použití evropských, zejména německých komponentů značek jako DAF, ZF či MAN, které obsahují i ​​tato vysoutěžená vozidla. Rovněž je třeba podotknout, že výrobci museli splnit kvalifikační kritéria, a tedy nemohlo jít o žádné tzv. "garážové firmy".

V rámci podaných nabídek společnost Otokar nenabídla jen nejnižší cenu, ale i druhé nejnižší emise při provozu a stejně excelovala i nejvyšší obsaditelností cestujících. Tu DPB vyhodnocoval novým způsobem pomocí reálného obsazení. Tato vozidla splňují také nejnáročnější emisní normy Euro 6d a jsou homologovány pro provoz v zemích Evropské unie.

Objednávky na nová vozidla budou zadávány postupně podle objemu vyčleněných prostředků zastupitelstvem hlavního města Bratislavy.

Hlavní město také v roce 2020 poprvé přivítá deset autobusů se speciálním uspořádáním interiéru pro komfortní cestování obyvatel a turistů směřujících na bratislavské letiště. Na ty již byla objednávka podepsána.

DPB