Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Škoda 32 Tr pro Teplice míjí plzeňský vůz Škoda 24 Tr

Tradiční shrnutí zkušebních jízd nových trolejbusů ze Škody Electric.
Tradiční shrnutí zkušebních jízd nových trolejbusů ze Škody Electric.
I poslední půl rok přinesl řadu realizaci řady zajímavých zakázek pro společnost Škoda Electric. Vyráběny byly trolejbusy pro Česko, Rumunsko, Maďarsko, Lotyšsko, ale i Francii. Jednotlivé zakázky si nyní chronologicky přiblížíme.

Riga - Trolejbusy Škoda 27 Tr pro lotyšskou Rigu jsou obestřené korupční kauzou, jež také komplikovala expedici vozidel. V současnosti jsou kompletovány a testovány poslední vozy z celkem 50 vozové objednávky (celková rámcová smlouva je na 125 vozidel, celkově bylo objednáno 100 vozidel). Postupně by se měla rozbíhat expedice trolejbusů do Lotyška. Jedná se takřka jistě o poslední škodovácké trolejbusy vybavené pomocným dieselgenerátorem a také poslední produkované trolejbusy v karoserii Solaris III. generace.

Budapešť - Jak jsme nedávno informovali, v Budapešti v průběhu září a října vyjelo celkem 21 nových trolejbusů Solaris Trollino (10 sól, 11 kloubových). Škoda Electric zajišťovala osazení elektrovýzbroje a finální montáž, zatímco dodavatelem vozů byl Solaris. Trolejbusy byly finalizovány zejména v zimních měsících roku 2019, část vozů byla testována také v jarních a letních měsících. Parciální klimatizované trolejbusy zaujmou systémem počítání cestujících na základě vážení.

Kluž - Největší zakázkou v letošním roce je výroba trolejbusů pro rumunskou Kluž. Sem putuje celkem 50 trolejbusů Solaris Trollino 18 (v karoserii New Trollino po faceliftu), u kterých Škoda Electric zajišťuje finální montáž. První ze zajímavých fialovo-šedých trolejbusů na testování do ulic Plzně vyjel na přelomu července a srpna 2019, další stroje rychle následují během doznívajícího léta a podzimu. Část trolejbusů je montována také ve Škodě Transportation, kde jsou obvykle produkovány tramvaje či lokomotivy. Trolejbusy jsou kompletně klimatizované, zajímavostí je vybavení vozů superkapacitory pro snížení odběrových špiček.

Limoges - Významným úspěchem pro Škodu Electric je spolupráce na dodávce trolejbusů pro náročný západní trh, jakým je Francie. Dodány budou tři trolejbusy, další vozy je možné pořídit jako opční. Trolejbusy jsou komfortně vybavené – ve výbavě nalezneme pomocný bateriový pohon či klimatizaci. V Limoges je plánováno využití bateriového pohonu trolejbusů v rámci běžného provozu na nezatrolejované části linky. Na první pohled zaujme výrazný design trolejbusů, jež vychází z karoserie Crealis tram look. Bílá vozidla budou před uvedením do provozu opatřena designovými polepy. V rámci škodováckého značení by bylo pro nové vozy možné používat název Škoda 35 Tr, nicméně vzhledem k tomu, že finálním dodavatelem je společnost Iveco, je vůz označován jako Iveco Crealis. První dva trolejbusy (jež byly v těchto dnech předány zákazníkovi) byly v ulicích Plzně testovány v průběhu srpna a září 2019

Teplice - Nové trolejbusy míří také do severočeských Teplic. Během letošního podzimu byly dodány celkem tři trolejbusy, 1 kloubový a 2 sólo vozy.  Všechny nové trolejbusy jsou vyhotoveny v karoserii SOR NS, v případě sólo vozů (Škoda 32 Tr) jsou Teplice po Opavě druhé město, kam tento typ zamíří, kloubová verze (Škoda 33 Tr) si v Teplicích odbyla svoji světovou premiéru. Trolejbusy byly v ulicích Plzně testovány v průběhu srpna (33 Tr) a září (32 Tr + 33 Tr), do Teplic byly nové vozy dodány na přelomu září a října. Nové modro-žluto-černé trolejbusy jsou vybaveny klimatizací pro řidiče i cestující či kamerovým systémem. Naopak ve výbavě nenajdeme pomocný bateriový pohon. Během roku 2020 do Teplic zamíří dalších pět trolejbusů Škoda 32 Tr, ty už budou v provedení s bateriovým pohonem. Dodávka nových trolejbusů v Teplicích znamená konec prvních trolejbusů Škoda 24 Tr, čímž se Teplice stávají prvním městem, kde začalo vyřazování 24 Tr.

Saint-Étienne - V září 2019 začíná testování trolejbusů pro francouzské město Saint-Étienne. Těch bude v následujících letech dodáno celkem 22 (další 2 vozy je možné pořídit formou uplatnění opce). Prvních pět vozů bude dodáno během roku 2019. V Saint-Étienne, kde jsou v současnosti trolejbusy v provozu pouze na jedné lince, by dodávka nových parciálních trolejbusů měla posloužit ke zvýšení podílu elektrické dopravy na úkor autobusů. V praxi by měla být stávající autobusová linka 7 (vedoucí většinu trasy pod trolejovým vedením) převedena na trolejbusovou. Nové trolejbusy jsou velmi komfortně vybavené, samozřejmostí je klimatizace či kamerový systém. Zajímavostí je inovovaný způsob osvětlení interiéru – osvětlení by mělo být částečně integrováno v držadlech pro cestující. V současnosti je otestován prototyp a probíhá výroba sériových vozů. Saint-Étienne je po Limoges druhý úspěch Škody Electric na francouzském trhu v krátké době.

Plzeň - Na přelomu září a října 2019 jsou dokončeny a ozkoušeny dva nové parciální trolejbusy pro Plzeň. Trolejbusy Škoda 26 Tr v karoserii IV. generace zamíří do Česka vůbec poprvé (nicméně v ulicích Plzně už se obdobné trolejbusy objevovaly v rámci zkušebních jízd pro zahraničí). Nová vozidla jsou vybavena klimatizací či kamerovým systémem. V souvislosti s dodáním nových trolejbusů dojde k vyřazení prvních plzeňských vozů typu Škoda 24 Tr.

Pardubice - Pětice nových trolejbusů zamíří do Pardubic. Jedná se o model Škoda 32 Tr, tedy trolejbus založený na karoserii SOR NS 12. Testování bílo-šedo-černých trolejbusů probíhalo v druhém a třetím říjnovém týdnu, první trolejbus do Pardubic dorazil 29.10.2019. Vozidla nejsou vybavena bateriovým pohonem, naopak klimatizaci ve výbavě najdeme. Nové trolejbusy napomohou k vyřazení pardubických trolejbusů 21 Tr, které už do provozu zasahují spíše minimálně.

V nejbližší době budou dokončeny také trolejbusy Škoda 27 Tr pro Ústí nad Labem. Ústečané se mohou těšit na celkem devět nových parciálních trolejbusů.



Zdeněk Kresa (www.plzensketrolejbusy.cz)

Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Škoda 27 Tr pro Rigu
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Solaris Trollino 12 pro Budapešť
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Solaris Trollino 18 pro Budapešť
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Solaris Trollino 18 pro Kluž
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Iveco Crealis pro Limoges
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Škoda 33 Tr pro Teplice
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Škoda 32 Tr pro Teplice
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Solaris Trollino 12 pro Saint-Étienne
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Škoda 32 Tr pro Pardubice
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně
Kluž, Limoges, Pardubice, Riga, Saint-Étienne či Teplice. Testované trolejbusy v ulicích Plzně