Solaris přivezl na Busworld tři produktové novinky
Busworld 2019: Tisková konference Solaris 17. října

Všechna vozidla od Solaris byla bezemisní: Urbino 18 electric s novými bateriemi, Solaris Urbino 12 hydrogen a Solaris Trollino 24, tříčlánkové velkokapacitní vozidlo pro 215 cestujících.
Všechna vozidla od Solaris byla bezemisní: Urbino 18 electric s novými bateriemi, Solaris Urbino 12 hydrogen a Solaris Trollino 24, tříčlánkové velkokapacitní vozidlo pro 215 cestujících.
Solaris vyvíjí portfólio alternativně poháněných vozidel více než deset let a stal se jedním z předních hráčů na evropském trhu elektromobility. V poslední době získal několik zakázek, které ho posunuly na přední místo na trhu elektrických vozidel v Evropě. Jeho elektrické autobusy ujely v 16 zemích v různých klimatických podmínkách přes 20 milionů kilometrů.

Na letošní veletrh Busworld do Bruselu přivezl polský výrobce tři nová vozidla. Všechna jsou vybavena pohonnými jednotkami s nulovými emisemi.

Solaris Urbino 18 electric

Kloubové elektrické Urbino 18 mnoho dopravců zná, bylo už objednáno přes 200 modelů, to na Busworld bylo však unikátně vybaveno.

Absolutní novinkou jsou baterie nové generace Solaris High Energy+, které výrobce ukázal v Bruselu poprvé. Baterie mají vysokou hustotu energie, díky které bude autobus schopen ujet 200 km na jedno nabití, bez ohledu na silniční a klimatické podmínky. Zdokonalené parametry baterií také umožní převést na palubě kloubového elektrického autobusu 120 osob, z nichž bude 40 může sedět. Do elektrického Urbino 18 je instalováno 7 baterií o celkové kapacitě 553 kWh. 3 baterie jsou v zadní části vozidla a čtyři na střeše prvního článku. Autobus je nabíjen pomocí zásuvného konektoru nebo pantografem podle požadavku provozovatele.

Elektrický Solaris Urbino 18 je vybaven vyspělými asistenčními systémy pro řidiče (ADAS), které výrazně zvyšují komfort cestování a především bezpečnost. Mobileye Shield+ odstraňuje riziko kolizí s chodci nebo cyklisty díky systému inteligentních kamer, které monitorují tzv. slepá místa. Řidič je upozorněn na možná nebezpečí zvukovými a vizuálními signály. Dále systémem spouštějícím automatické brzdění CMS (Collision Mitigation System). Když radar instalovaný na horní straně vozidla detekuje riziko možné čelní srážky, systém přejde do brzdového režimu, čímž se sníží rychlost a zmírní následky potenciální kolize.

Tam, kde jsou obvykle boční zrcátka, je 18 metrový Solaris vybaven kameramy, které zajišťují lepší viditelnost i za deště nebo sněžení a v noci. Kamery navíc podstatně zvětšují zorné pole a zlepšují aerodynamiku vozidla. Toto nové řešení je již k dispozici pro celou rodinu Urbino.

Aby se co nejvíce snížila spotřeba energie, kloubové elektrické Urbino je vybaveno klimatizací s tepelným čerpadlem, které využívá teplo z venku k vytvoření odpovídající teploty uvnitř vozidla. Toto zařízení používá kysličník uhličitý jako pracovní médium, toto řešení je v současné době považováno za nejekologičtější. Účelem implementace tepelného čerpadla CO2 je zvýšit energetickou účinnost vozidla a tím zvýšit jeho rozsah jízdy, ale také snížit škodlivost.

Další inovací je trakční měnič vyrobený v originální technologii SiC, tj. za použití karbidu křemíku. Z tohoto důvodu může zařízení pracovat při vyšším napětí, frekvencích a teplotách, což vede k významnému snížení hmotnosti a velikosti výkonového měniče a obecně ke zvýšení účinnosti celého systému.

Solaris Urbino 12 hydrogen

Téměř deset let po premiéře prvního e-busu Solaris doplňuje svou řadu s nulovými emisemi o Urbino 12 na vodík. Vodík se mění na elektrickou energii, která je přímo přiváděna do hnací soustavy vozidla. Vodíková technologie použitá pro výrobu energie umožní autobusům ujet ještě delší vzdálenosti zcela bez emisí.

Soláris říká, že vodíkové autobusy umožní vytvoření doplňkového bezemisního portfolia, díky kterému bude připraven pro současné výzvy a různé potřeby zákazníků s ohledem na dojezd, flexibilitu a provozuschopnost vozidel. Je přesvědčen, že rozvoj všech odvětví elektromobility, ať už bateriových autobusů, trolejbusů nebo vozidel poháněných vodíkem, by měl probíhat synergicky a že tento proces je nezbytný pro zajištění udržitelné dopravy budoucnosti. Vodíkové autobusy pro Solaris proto nebudou představovat konkurenci bateriových autobusů nebo modelů řady Trollino. Právě naopak: tyto technologie se budou navzájem dokonale doplňovat a všechny budou těžit z technologického pokroku elektrických pohonných jednotek a jejich součástí.

Výhody vodíku jako zdroje energie jsou nesporné. Díky své hustotě a lehkosti může tento prvek představovat pro vozidla čistý zdroj energie a může jim umožnit ujet vzdálenost až několik set kilometrů. Vzhledem k tomu, že vodík lze při elektrolýze vyrábět z vody, představuje skutečně čistý zdroj energie. Je to také dokonalé řešení pro provozovatele, kteří mají přístup k vodíku získanému z obnovitelných zdrojů nebo z průmyslových procesů. Při použití reverzní elektrolýzy jsou vodíkové palivové články relativně malé a generují energii během provozu vozidla. Proto jsou ideálním řešením, když je třeba zajistit dlouhý dojezd. Doplňování vodíku netrvá dlouho a je docela pohodlné, v podstatě se neliší od doplňování jiného paliva (např. CNG).

Solaris získal své první zkušenosti s vodíkem, když vyvíjel bateriová vozidla využívající palivové články pro prodlužování dojezdu. V rámci iniciativy JIVE dodala společnost Solaris tvě Urbina 18.75 electric do Hamburku a 10 trolejbusů s prodloužením dojezdu na bázi vodíku do Rigy. Na Busworld 2019 Solaris pokročil dále a představil novou generaci vodíkových autobusů - Solaris Urbino 12 hydrogen.

Urbino 12 hydrogen je vybaven špičkovým palivovým článkem, který působí jako miniaturní vodíková elektrárna na palubě. Díky použití pokročilé technologie bude autobus schopen ujet až 350 km na jednu náplň. Ve vodíkovém palivovém článku je elektrická energie generována procesem zvaným reverzní elektrolýza a poté předávána přímo do hnací soustavy. Jedinými produkty chemické reakce vyskytující se v palivovém článku jsou teplo a pára. V důsledku toho vozidlo nevytváří žádné škodlivé látky.

U vodíkových autobusů Solaris byla použita sada palivových článků o výkonu 70 kW. Vodíkový systém také obsahuje pomocná zařízení, odpovědná za dodávku vodíku a kyslíku při odpovídajícím tlaku, za recirkulaci nevyužitého zdroje a také za udržování správné a stabilní teploty palivových článků během jízdy.

Novinkou portfolia Solarisu bude také malá trakční baterie Solaris High Power, která má podporovat palivový článek, kdykoli je poptávka po energii nejvyšší. Baterie je naplněna energií získanou z vodíku a regenerativním brzděním, i když je také možné ji dobít pomocí zásuvky. Hnací ústrojí doplňuje náprava s integrovanými elektromotory.

Pokud jde o technologii skladování vodíku, Solaris uvádí, že jde o špičková řešení. Chemický prvek je stlačen v plynné formě při tlaku 350 atmosfér do 5 tanků nové generace umístěných vedle střechy autobusu. Díky použití vodíkových nádrží typu 4 se inženýrům Solarisu podařilo snížit hmotnost válců o cca 20% ve srovnání s parametry předchozího modelu. Sada kompozitních nádrží, umístěných podélně nad první nápravou vozidla, umožňuje skladovací kapacitu vodíku 36,8 kg. Na konci každé nádrže je nainstalován multifunkční ventil; tento ventil je vybaven řadou bezpečnostních prvků.

Ekologický Solaris Urbino 12 hydrogen je výsledkem velkých investic výrobce do dopravních prostředků s nulovými emisemi. Autobus s vodíkovým palivovým článkem nabízí všechny výhody elektrické hnací soustavy, jako jsou snížené emise hluku a vibrace, ale především zajišťuje zcela bezemisní provoz. Vozidla s vodíkovou technologií vynikají také díky svému velkému dojezdu a krátkému času potřebnému na doplnění paliva.

Vozidlo vystavené na Busworld již našlo své první zákazníky, úplně prvním je SASA Bolzano. Provozovatel ze severní Itálie objednal 12 kusů Urbino 12 hydrogen. Smlouva zahrnuje osmiletý servis i zvláštní školení řidičů a obsluhy o aspektech bezpečného používání a servisu vodíkových vozidel. Dodávky jsou naplánovány na rok 2021.

Zástupci společností Solaris a Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) podepsali smlouvu o pronájmu a testování vodíkového Urbino 12. Provozovatel odpovědný za veřejnou dopravu v Paříži otestuje vodíkový autobus Solaris v pravidelné osobní dopravě po dobu 10 týdnů (duben – červen 2020). Jedná se o další krok, který RATP učinil v přípravách na přechod svého vozového parku na vozidla s nulovými emisemi.

Solaris Trollino 24

Dvoukloubové Trollino 24 je nejdelším dosud montovaným vozidlem polského výrobce. Záměrem Trollina bylo vytvořit platformu pro budoucí sériovou výrobu 24 metrových vozidel s elektrickým nebo hybridním pohonem a trolejbusy. Trollino 24 je technicky vyspělý model. Hnací ústrojí se skládá ze dvou trakčních motorů o výkonu 160 kW, které pohánějí dvě hnací nápravy. Během jízdy se ve vozidle nabíjí sady 58 kWh baterií, které ukládají proud z trolejového vedení pomocí bipolárního sběrače, který se tradičně používá v trolejbusech. Navíc se energie nahromaděná v bateriích použije k pohonu trolejbusu, kdykoli je odpojen od elektrického trakčního vedení. Aby se usnadnily manévry v městské dopravě, je čtvrtou nápravou vozidla také řízená náprava. Kromě jedinečného uspořádání dveří 1-2-2-2-2 bylo vozidlo mimo jiné vybaveno systémem elektrického posilovače řízení (EPS). V trolejbuse bude moci jezdit až 215 osob. Tento model je také vybaven kamerami místo bočních zrcátek.

Solaris Trollino 24 představený na letošním Busworld byl připraven v souladu s designovým balíčkem MetroStyle. Unikátní design byl vyvinut pro výjimečné vozidlo s dvojím kloubem. Solari se ještě rozhoduje, zda nabídne konstrukční verzi MetroStyle i v jiných modelech.

SolarisTalks

Každý den během veletrhu na stánku Solaris pořádal fórum #SolarisTalks, kde se podělil o své zkušenosti a informoval o svých produktech. Fórum bylo také výzvou k diskutování o moderních technologiích používaných v oblasti elektronické mobility a měnícím se obrazu veřejné dopravy. Témata krátkých prezentací zahajujících diskusi se mimo jiné týkala typů a výběru baterií, systémů nabíjení autobusů a trolejbusů, vodíkových vozidel nebo vzdálené diagnostiky elektrických autobusů.


Solaris přivezl na Busworld tři produktové novinky
Solaris přivezl na Busworld tři produktové novinky
Solaris přivezl na Busworld tři produktové novinky
Solaris přivezl na Busworld tři produktové novinky
Solaris přivezl na Busworld tři produktové novinky
Solaris přivezl na Busworld tři produktové novinky