Až 800 elektrických autobusů do roku 2024 v Paříži

Obří zakázka za 400 milionů eur půjde k výrobcům Heuliez Bus, Bolloré a Alstom v rámci právě uzavřených rámcových dohod.
Obří zakázka za 400 milionů eur půjde k výrobcům Heuliez Bus, Bolloré a Alstom v rámci právě uzavřených rámcových dohod.
Pařížský provozovatel veřejné dopravy RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) má v plánu nahradit stávající naftové autobusy a bojovat tak proti smogu v metropolitní oblasti Paříže ještě před olympijskými hrami v létě v roce 2024.

Pro tento účel bylo vyčleněno 400 milionů eur, které získají Heuliez Bus, Bolloré a Alstom ve stejných podílech ve výši 133 milionů a budou vypláceny po dokončení dodávek. Nabídku podalo celkem deset výrobců, včetně BYD a Yutong. Jde o největší autobusový obchod v Evropě za poslední léta.

Projekt bude financován institucí Île-de-France Mobilités (IFM), která odpovídá za organizaci veřejné dopravy v Paříži. Nebylo zatím zveřejněno, zda bude financování probíhat přímo přes IFM nebo prostřednictvím RATP.

Nejdříve RATP objedná u těchto tří výrobců celkem 150 12 metrových elektrických autoubusů (každý po 50 kusech), které mají být dodány mezi koncem roku 2020 a 2022. Cílem provozovatele veřejné dopravy je převést do roku 2025 dvě třetiny svého vozového parku na elektrické autobusy a jednu třetinu na autobusy na bioplyn. V současné době má flotilu 4 700 vozidel, 950 hybridních autobusů, 140 autobusů na bioplyn a 83 elektrických autobusů. Kromě výše uvedených velkých zakázek letos očekává dodání 77 elektrických a 50 autobusů na bioplyn.

Ředitelka  RATP Catherine Guillouard považuje velké nákupy jako důležitý signál: "Masivní přechod na elektrické autobusy potvrzuje, že se RATP chce stát důležitým hráčem ve změně veřejné dopravy". Otázkou je také zřízení nabíjecí infrastruktury pro nový vozový park: „Aby mohly být tyto elektrobusy uvedeny do provozu, je společnost mobilizována, aby splnila tuto výzvu ve velmi krátkém termínu,“ dodává. Dvanáct z 25 dep již polovina prochází rekonstrukcí. První nabíjecí infrastrukturu poskytne polské konsorcium Ekoenergetyka-Polska a El-Cab.

Jen před několika dny RATP představil své první elektrické autobusy Heuliez. Dvanáctimetrový autoubus GX 337 Elec je vybaven elektromotorem 120/195 kW a 360 kW bateriemi (8 packů). Šest je umístěno na střeše a dva u zadních dveřích. Tento model je určen pro celodenní použití s dobití v depu. Heuliez Bus používá baterie francouzské společnosti Forsee Power (stejné zvolil i Alstom pro svůj elektrický autobus Aptis).

Paříž už dříve oznámila, že chce od roku 2030 ve městě povolit jen provoz elektromomobilů.

RATP, Sustainable Bus