Česká republika by se měla v dohledné době dočkat moderního systému dopravních informací.
Reklama
Česká republika by se měla v dohledné době dočkat moderního systému dopravních informací.
Díky Jednotnému systému dopravních informací, který připravují ministerstva dopravy, vnitra a informatiky, budou moci čeští řidiči získávat skutečně aktuální, ověřené a relevantní informace o situaci na silnicích. Podobné systémy zatím fungují v západní Evropě, v regionu střední Evropy bude Česká republika první vlaštovkou.

www.cot.cz COT bussiness červenec/srpen 2005 - Autor: Petr Manuel Ulrych - Dopravní zpravodajství má v současné době v České republice mnoho podob. Prakticky každá rozhlasová stanice zásobuje své posluchače informacemi o dopravních zácpách, nehodách, objížďkách a dalších událostech, které sužují řidiče. Některé stanice získávají informace od autoklubů, jiné od policie, další sázejí na telefonáty řidičů. Z toho vyplývá, že takové informace mají různou míru spolehlivosti, jsou různě kvalitní a ne vždy zcela aktuální. Není výjimkou, že rozhlasová stanice varuje před dopravním omezením, které je již hodinu minulostí, o hromadné havárii na dálnici se naopak někdy řidiči dozvědí až poté, co půl hodiny „parkují“ v zácpě, kterou karambol způsobil. Těmto situacím by měl napříště zabránit Jednotný systém dopravních informací. Záměrem je propojit informace od řidičů a od veřejné správy a vzájemně je ověřovat. Stát tak bude garantovat kvalitu dopravního zpravodajství. Cílem projektu je urychlit zásahy složek Integrovaného záchranného systému v případě dopravních nehod, pružně reagovat při řešení dopravních situací a posílit bezpečnost silničního provozu.

„Projekt Jednotného systému dopravních informací umožní, aby tyto informace dorazily ke všem řidičům, složkám zapojeným do Integrovaného záchranného systému i k dalším institucím,“ uvedl ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiří Nouza. Stát zajistí koordinovaný sběr, zpracování, sdílení a předávání dopravních informací v jednotném datovém formátu. Digitálně geograficky lokalizované údaje v systému se budou přesně vztahovat k určitému místu a budou využívat mezinárodní výměnný protokol. „Řidič jedoucí po dálnici D1 z Prahy do Brna tak bude dostávat pro něj důležité informace z tohoto úseku, a ne například pro něj nepotřebnou zprávu o dopravní zácpě v Plzni,“ popsal systém Michal Hala z Ředitelství silnic a dálnic, které bude jeho provozovatelem. Systém bude postupně zaváděn již během letošního roku, kompletně dokončen by měl být v roce 2007.

K řidičům se budou informace dostávat prostřednictvím technologie RDS-TMC do speciálních navigačních přístrojů tak, jak je to dnes běžné v západní Evropě. Masovému rozšíření systému ovšem do jisté míry brání pořizovací cena navigačních přístrojů, která začíná na dvou desítkách tisíc korun. V České republice je tato technologie zatím novinkou, poprvé bude provozována v Praze.

-pmu-