Výsledky celostátního průzkumu dopravního chování

Česko v pohybu je historicky prvním celostátním průzkumem, který má odpovědět na otázky odkud, kam, jakými dopravními prostředky a za jakými účely obyvatelé cestují.
Česko v pohybu je historicky prvním celostátním průzkumem, který má odpovědět na otázky odkud, kam, jakými dopravními prostředky a za jakými účely obyvatelé cestují.
Data o dopravním chování sbíralo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., ve spolupráci s agenturou SC&C za podpory Ministerstva dopravy České republiky, od podzimu 2017 do jara 2019. Zapojilo se 9 419 náhodně vybraných domácností z celé ČR, informace bylo ochotno poskytnout 22 122 osob o jejich 51 434 cestách.

Podle vyjádření CDV z roku 2017 budou výsledky sloužit Ministerstvu dopravy jako podklad pro strategické plánování dopravní infrastruktury. „Informace o dopravním chování jsou důležité jak pro plánování na národní úrovni, tak pro tvorbu plánů udržitelné městské mobility a vyhodnocení investic financovaných z veřejných zdrojů“, zdůraznil význam průzkumu v září 2017 ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Stát za tento rozsáhlý průzkum zaplatil zhruba 13,7 milionu korun.

"V průzkumu Česko v pohybu jsme získali řadu údajů o dopravním chování české populace. Předkládáme výběr těch nejdůležitějších ukazatelů. Formulovali jsme k nim devět základních otázek a doplnili je daty z průzkumu v podobě grafů a tabulek," uvádí CDV.

Jak jsou české domácnosti vybaveny dopravními prostředky?

Na každou českou domácnost připadá 0,97 automobilu a 1,23 jízdního kola. Nejvíce aut vlastní domácnosti v Plzeňském (1,16) a Středočeském kraji (1,15) a v obcích do 2 tisíc obyvatel (1,28). Nejméně aut pak vlastní domácnosti v kraji Ústeckém a Moravskoslezském (shodně 0,79) a z měst nad 100 tisíc obyvatel (0,83). Nejvíce kol se nachází v domácnostech v Olomouckém (1,82) a Pardubickém kraji (1,77) a v obcích do 2000 obyvatel (1,54). Nejméně kol pak mají v domácnostech v kraji Ústeckém (0,66) a Libereckém (0,73) a z měst nad 100 tisíc obyvatel (1,00).

Kolik cest lidé vykonají v běžný pracovní den?


V průměru každý obyvatel Česka (starší pěti let) podnikne v pracovní den 2,33 cesty.Muži a ženy se v počtu cest prakticky neliší (2,32 a 2,33). Nejvíce cestpodniknou lidé ve věkových skupinách 40‐49 let (2,54) a 30‐39 let (2,53), s VŠ vzděláním (2,66), v Jihočeském (2,75) a Karlovarském kraji (2,52) a lidé žijící v obcích s populací 50 až 100 tisíc obyvatel (2.44). Nejméně cest naopak podniknou lidé 70 a více let staří (1,88), se ZŠ vzděláním, žijící v Libereckém (1,81) a Královehradeckém kraji (1,98)

Jaké dopravní prostředky se k cestování využívají?

35,4 % všech cest se uskuteční výhradně pěšky, 4,5 % na kole, 20,2 % veřejnou hromadnou dopravou a 39,1 % autem.  Největší podíl pěších cest mají ženy (41,6 %), děti do 14 let (58,5 %), lidé se ZŠ vzděláním (43,7 %), obyvatelé Karlovarského (43 %) a Moravskoslezského kraje (42,1 %), lidé žijící v obcích o 10 až 50 tisících obyvatelích (43,6 %) a lidé cestující za účelem stravování (69,2 %) či trávení volného času (54,6 %). Největší podíl cest autem mají muži (48,2 %), lidé ve věku 40‐49 let (50,8 %), lidé s VŠ vzděláním  (45,1 %), obyvatelé Libereckého (50 %) a Plzeňského kraje (49,2 %), lidé žijící v obcích do 2 tisíc obyvatel (55,4 %), lidé cestující v rámci na služební cesty (81,3 %), nebo na cestě za prací (50,8 %). Největší podíl cest veřejnou hromadnou dopravou mají ženy (23,2 %), lidé ve věku 15‐18 let (38,9 %), lidé ze ZŠ vzděláním (29,2 %), obyvatelé Prahy (40,9 %), lidé žijící v městech nad 100 tisíc obyvatel (38,4 %) a lidé cestující za účelem vzdělávání (31,7 %).

Jak velkou část dne stráví lidé cestováním?

Polovina obyvatel ČR věnuje denně cestování do 42 minut (4,5 % z 24 h dne).  Muži a ženy se v mediánové délce celodenního cestování neliší (shodně 42 minut). Nejvíce času stráví cestováním lidé ve věku 19‐29 let (54 min), s VŠ vzděláním (60 min), obyvatelé Prahy (57 min) a obyvatelé měst o velikosti nad 100 tisíc obyvatel (51 min). Nejméně času stráví cestováním děti do 14 let a lidé ve věku nad 70 let (shodně 30 min), lidé s nižším vzděláním (ZŠ a SŠ bez maturity, shodně 39 min), obyvatelé Libereckého kraje (30 min) a obcí do 2 tisíc obyvatel (39 min).

Na jaké vzdálenosti lidé cestují?

Polovina cest, které obyvatelé ČR vykonají v běžný pracovní den, je kratší než 3,3 km. Medián délky cest u mužů (4,5 km) o 80 % přesahuje hodnoty u žen (2,5 km). Nejdále cestují obyvatelé Prahy (5,4 km), obcí do 2 tisíc obyvatel (7,1), lidé ve věku 40‐49 let (4,9 km) a lidé s vysokoškolským vzděláním (5,1). Nejdelší jsou pracovní cesty (17,4 km) a cesty do práce (6,1 km). Na nejkratší vzdálenosti naopak cestují obyvatelé Jihočeského kraje (2,1 km), obcí mezi 2 a 10 tisíci obyvatel, děti do 14 let (1,1 km) a lidé se základním vzděláním.  Nejkratší jsou cesty za vzděláváním (1,4 km).


Výsledky průzkumu jsou k dispozci na stránkách Česko v pohybu.


Výsledky celostátního průzkumu dopravního chování
Zdroj: CDV
Výsledky celostátního průzkumu dopravního chování
Zdroj: CDV
Výsledky celostátního průzkumu dopravního chování
Zdroj: CDV
Výsledky celostátního průzkumu dopravního chování
Zdroj: CDV
Výsledky celostátního průzkumu dopravního chování
Zdroj: CDV
Výsledky celostátního průzkumu dopravního chování
Graf ukazuje rozložení sledovaných aktivit v průběhu běžného pracovního dne. Získáme z něj představu, jak se během 24 hodin proměňují poměry mezi jednotlivými aktivitami. Vidíme také, jak malou část aktivit zabírá samotné cestování. Zdroj CDV