Vláda schválila koncepci veřejné dopravy do roku 2025
Koncepci veřejné dopravy 2020-2025 s výhledem do roku 2030 schválila 12. října 2020 vláda. Ilustrační foto PID

V ČR je 960 objednavatelů veřejné dopravy, pro lepší koordinaci možná vznikne národní koordinátor pro železniční dopravu, autobusová doprava zůstane v kompetenci krajů a obcí.
V ČR je 960 objednavatelů veřejné dopravy, pro lepší koordinaci možná vznikne národní koordinátor pro železniční dopravu, autobusová doprava zůstane v kompetenci krajů a obcí.
Na svém večerním jednání 12. října schválila vláda Koncepci veřejné dopravy, která řeší budoucí podobu zajištění dopravní obslužnosti v České republice hromadnou osobní dopravou. Materiál popisuje možnosti do roku 2025 s výhledem do roku 2030.

Můžeme s kraji a dalšími partnery vyřešit, jakým způsobem budeme dále zajišťovat objednávání vlakových spojů v krajích, jak zajistíme plynulost spojení přes jejich hranice či zda by bylo možné zajistit rychlou dálkovou dopravu státem i tam, kde tomu tak doposud nebylo,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Činnost jednotlivých integrovaných dopravních systémů se podle ministra dopravy postupně vylepšuje. „Na druhou stranu nelze opomíjet, že v souvislosti s regionalizací veřejné dopravy, která proběhla již v roce 2005, dochází k určitému rozdrobování mezikrajské dopravy. Jestliže je regionální dopravní obslužnost zajišťována kraji v samostatné působnosti, je velmi obtížné zajistit shodný postup všech krajů při objednávce veřejných služeb v přepravě cestujících,“ doplňuje Havlíček.

Právě koncepcí navrhovaný přezkum kompetencí objednatelů ve veřejné dopravě, případná revize nastavení způsobu financování dopravní obslužnosti a další navazující opatření, jako je tvorba koncesního modelu na železnici nebo změna minimálních standardů, mohou přispět k vhodnějšímu a efektivnějšímu fungování veřejné dopravy napříč Českou republikou.   

"Cílem vhodného rozdělení kompetencí ve veřejné dopravě je dosažení vhodného rozdělení kompetencí jednotlivých objednatelů zajišťujících veřejnou dopravu v České republice tak, aby její zajišťování mohlo být efektivní, vzájemně provázané a koordinované. Mimo jiné i krizový stav probíhající v roce 2020 ukázal, že při velmi vysokém množství objednatelů (poslední dostupná data ukazovala, že v České republice je na 960 subjektů objednávajících veřejné služby v přepravě cestujících) je obtížné koordinovat. Měla by být detailně posouzena otázka národního koordinátora, vybaveného odpovídajícími pravomocemi. V daném případě by bylo vhodné vedle něj vytvořit strukturu oblastních (popř. krajských) koordinátorů. Je potřebné vytvořit podmínky pro objednávku dálkové autobusové dopravy tam, kde je to nezbytné a její objednávka nahrazuje chybějící spojení z krajského města do nejbližší hierarchicky nadřazené sídelní aglomerace. Ačkoliv MD z hlediska věcného posouzení vnímá výhody varianty 2 (postupný převod železniční dopravy na stát, veřejnou linkovou dopravu by zajišťovali oblastní koordinátoři na úrovni krajů a obcí), konečný výběr varianty rozdělení objednatelských funkcí a přesné vymezení rozsahu objednávané dopravy (zejména otázky dálkové autobusové dopravy) musí být proveden na základě diskuse, navazující na Koncepci veřejné dopravy," uvádí MD ve schváleném dokumentu.

Navrhovaná varianta 2: Postupný převod železniční dopravy na úroveň státu. Tato varianta vede k založení tzv. národního/celostátního koordinátora dopravní obslužnosti. Tento koordinátor by měl mít svěřenu neprodleně dálkovou železniční dopravu a postupně bude přebírat jednotlivé části regionální železniční dopravy v souladu s tím, jak skončí postupně jednotlivé smlouvy na zajišťování dopravní obslužnosti v krajích51. Bude v úzké spolupráci s oblastními koordinátory, kteří by měli na starosti zajišťování veřejné linkové dopravy (krajské i obecní obslužnosti) a městských drah, přičemž oblastní koordinátor by mohl pokrývat 1-2 kraje (zejména vhodné je, aby společný organizátor zajištoval dopravní obslužnost pro Prahu a Středočeský kraj a pro Pardubický a Královéhradecký kraj). Bylo by na místě zvážit i detašovaná pracovitě národního/centrálního koordinátora v krajích, která zajistí úzkou spolupráci s oblastními koordinátory. Tato varianta vede k přepracování právní úpravy a zavedení institutu koordinátora veřejné dopravy v celostátním měřítku.

O tom, jak bude v budoucnu objednávána doprava, zejména dálková autobusová, má být rozhodnuto do konce roku 2022. Následně by musela být připravena novela Zákona o veřejných službách a dalších souvisejících zákonů.

Koncepce veřejné dopravy je zcela nový institut v právním řádu České republiky. Tvorbu takové koncepce předpokládá unijní právo a český zákon o veřejných službách dává celému procesu konkrétní podobu. Dokument pořizuje na dobu nejméně 5 let Ministerstvo dopravy pro celé území státu a schvaluje ji vláda. Koncepce veřejné dopravy obsahuje čtyři základní části: tou první jsou hlavní cíle a priority státu v oblasti veřejné dopravy, dále vymezuje hlavní páteřní osy poskytování veřejných služeb, základní rámec pro spolupráci státu, krajů a obcí při zajišťování dopravní obslužnosti a konečně obsahuje nástroje pro její realizaci.

K vyhodnocení plnění úkolů stanovených schválenou Koncepcí dojde v roce 2025.

Celý dokument obsahující i doporučení k železniční dopravě, tarifům a dalším oblastem veřejné dopravy, je k dispozici ZDE.