V Římě testují elektrický SmartBus

SmartBus vyrobený Chariot Motors-Higer je poháněn elektřinou z ultrakapacitorů nabíjených pomocí pantografu na zastávce. V Římě je v provozu za zkoušku šest měsíců.
SmartBus vyrobený Chariot Motors-Higer je poháněn elektřinou z ultrakapacitorů nabíjených pomocí pantografu na zastávce. V Římě je v provozu za zkoušku šest měsíců.
SmartBus jezdí v Římě na lince 64, která spojuje nádraží Termini se stanicí San Pietro, zde je také umístěn dobíjecí systém. 12 metrů dlouhý, třídveřový SmartBus od Chariot Motors-Higer je plně elektrický, ale bez baterií. Autonomie mezi 25 a 45 kilometry je zaručena "ultrakapacitory", který se nabíjí během několika minut pomocí pantografu nainstalovaného na střeše vozidla. Projekt vznikl společně s Atac (zajišťuje městskou mobilitu v Římě), Roma Servizi per la Mobilità (RSM) a E-CO srl a je prvním krokem v zavádění plně elektrických vozidel v italském hlavním městě.

Elektrobus SmartBus od konsorcia bulharského Chariot Motors a čínského Higer není vybaven bateriemi, ale 32 kWh ultrakapacitory. Spotřeba energie na 1 kilometr by měla být menší než 1 kWh.

Atac nabíjí SmartBus na vlakovém nádraží San Pietro. Podle RSM znamená zvolený způsob nabíjení na zastávce omezení potřeby velkých investic do nabíjecí infrastruktury v depech a také se zabrání velké koncentraci spotřeby energie jen v určitých bodech ve městě, naopak se nabíjení rozptýlí do většího množství míst (konečných zastávek). Ultrakapacitory (UC) mají oproti bateriím výhodu v množství energie, kterou lze rychle uložit i rychle uvolnit.

Experimentování na lince 64 je podle Atac jedním z prvních kroků investiční politiky věnované elektromobilům. Giovanni Mottura, generální ředitel Atac, uvedl: "Mobilita s nízkým dopadem na životní prostředí je prioritou pro zajištění naší budoucnosti. Pro Atac to bylo strategické rozhodnutí, které je v souladu s posledním nákupem 100 hybridních autobusů. S tímto prvním experimentálním SmartBUSem otestujeme správnost naší cesty a cíle, které jsme si stanovili: nový a udržitelný vozový park z hlediska ochrany životního prostředí."

Nápad testovat elektrobusy s ultrakapacitory pochází z Turína, kde v květnu tento autobus jezdil.

Elektrobus s názvem SmartBus od Chariot Motors je vyroben Higer Bus Company a poháněn UC od Aowei. E-bus nepotřebuje noční dobíjení, jejich rychlé nabití z předchozího dne stačí k napájení vozu druhý den ráno. Pěti nebo šesti minutové nabití stačí na 20 km jízdu. Časté cykly nabíjení/vybíjení nemají vliv na životnost UC. UC se podle Chariot Motors ukázaly bezpečnější než baterie, nepředstavují žádné riziko požáru a zachovávají si výkon v teplotních extrémech mezi -40 a 60 °C. Neobsahují žádné škodlivé nebo toxické složky, nepředstavují žádné nebezpečí znečištění a nevyžadují žádné náklady na likvidaci po skončení životnosti.

Nízkopodlažní Chariot-Higer 12 m je standardně vybaven elektrickým motorem Siemens, 40 kWh UC a pantografy Aowei, elektrickým systémem Actia a nápravami ZF. Uveze maximálně 90 cestujících a může mít klimatizaci, rampu pro invalidní vozík nebo kočárek, Wi-fi, USB nabíječky a další zařízení podle přání zákazníka. První (z třiceti) těchto elektrických autobusů jezdí v Sofii. Dalších deset objednalo hlavní město Srpska Bělehrad.

K uvedení na trh je připraven i nejnovější 18 m dlouhý elektrobus s 108 kWh UC umístěnými v zadní části a na střeše. Doba nabíjení pro ujetí 40 km je podle Chariot Motors 10 minut. Autobus pojme 130 cestujících. Homologován má být do konce roku 2021.

Chariot Motors nabízí také bateriové elektrické autobusy s pomalým nabíjením.


V Římě testují elektrický SmartBus
Kapacitory SmartBus se nabijí během pár minut na zastávce. Foto Chariot Motors