Turecký elektrický autobus bez řidiče je připraven na export
Ze 6 základních úrovní autonomního řízení dosáhl Atac Electric úrovně 4, kdy je ovládání volantu, nastavení brzd, zrychlení/zpomalení, sledování vozidel a silnice řízeno inteligentními systémy na předem určené trase bez potřeby řidiče. Na této úrovni navíc vozidlo provádí akce, jako je otáčení, signalizace a změna jízdního pruhu, podle dopravní situace. Stále však je na palubě řidič. Foto Karsan

První elektrický autobus Karsan Atak Electric s autonomií 4 je určen pro Rumunsko. Na další čekají v USA.
První elektrický autobus Karsan Atak Electric s autonomií 4 je určen pro Rumunsko. Na další čekají v USA.
Turecká společnost Karsan uzavřela smlouvy na export dvou samořiditelných autobusů, uvedl to pro místní agenturu Anadolu generální ředitel automobilky Okan Baş. „Jeden jsme prodali do Rumunska, kde bude fungovat jako kyvadlová doprava v tamním technoparku. Poté v květnu až červnu pošleme vozidlo do USA,“ společnost  podle něj jedná také s dalšími zeměmi. Karsan prodává elektrická vozidla na trhu již tři roky, Autonomous Atak Electric pro komercializovanou a hromadnou výrobu je první v USA a v Evropě.

Simulační a validační testy prováděly Karsan R&D a ADASTEC (vývojář software) celý rok 2020. Zkušení jízda samořiditelného autobusu byla před týdnem dokončena za účasti prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana. Atak Electric s funkcemi autonomního řízení 4, je podle výrobce plně informován o svém okolí, detekuje osoby i předměty mnohem přesněji než lidské smysly díky různým senzorům, výkonným počítačům, technologii HD-Maps (mapy s extrémně vysokou přesností pro účely autonomního řízení) a softwaru pro autonomní řízení.

Osmimetrový Atak Electric zamíří do přední rumunské technologické společnosti BSCI do průmyslového parku v Ploiești.

V lednu testovala autonomní elektrický autobus také další turecká automobilová firma Otokar.