Středočeský kraj přistupuje ke stabilizačním opatřením: náklady na dopravu jsou neudržitelné
Radní Středočeského kraje plánují uspořit v letošním roce také na změně technických standardů PID, především prodloužením životnosti autobusů. Může to zbrzdit obnovu vozidel. Nové autobusy Iveco Urbanway pořídilo například hned na začátku roku ČSAD Střední Čechy. Foto PID

Ztráta dopravců by mohla přesáhnout 1 miliardu korun. Od 7. března dojde k omezení spojů o 10%, připravuje se zdražení jízdného a úprava technických standardů PID.
Ztráta dopravců by mohla přesáhnout 1 miliardu korun. Od 7. března dojde k omezení spojů o 10%, připravuje se zdražení jízdného a úprava technických standardů PID.
Propad tržeb v hromadné dopravě ve Středočeském kraji za loňský rok přesáhne 500 milionů korun. Hlavním důvodem je snížení počtu cestujících způsobený protipandemickými opatřeními o zhruba jednu třetinu. Ze státního rozpočtu kraj žádnou pomoc nedostal, byť o ni opakovaně žádal. Vedení kraje tedy musí přistoupit ke stabilizačním opatřením. Z dosažených úspor budou především sanovány ztráty systému tak aby byla zachována obslužnost a konkurence v oblasti regionální dopravy a zároveň aby nedošlo k výrazně většímu zatížení rozpočtů středočeských měst a obcí. Kraj to uvedl v tiskové zprávě.

V roce 2020 přesáhla dosud identifikovaná ztráta v oblasti dopravy středních Čech půl miliardy korun; Výpadek tržeb má přímý dopad nejen na Středočeský kraj, ale také na obce, které se také částečně podílejí na objednávce dopravní obslužnosti – ty vloni přišly přibližně o 60 milionů korun. V současné době (2021) činí ztráty dopravců 10 – 13 milionů korun týdně, a rozhodně se nedá očekávat, že se situace v dohledné době zlepší. Pokud by se trend nezměnil, mohla by v souhrnu za roky 2020 a 2021 kumulovaná ztráta dopravců ve Středočeském kraji přesáhnout částku 1 miliardy Kč. To řadu z dopravních společností tlačí přes hranici přežití. Současně rozpočty středočeských města a obcí, ale i kraj už téměř vyčerpaly rezervy, které by do systému mohly dát.

Kraj proto musí přistoupit ke stabilizačním opatřením, obsahujícím valorizace jízdného na území kraje, úpravy technických standardů PID a částečné omezení frekvence spojů veřejné dopravy.

O výši valorizace kraj v současnosti jedná s hlavním městem Prahou, se kterou má integrovanou veřejnou dopravou. V případě dohody by mělo k valorizaci jízdného dojít od 1. července 2021, její výše by měla zohlednit výši inflace a zvýšených nákladů na provozování veřejné dopravy od poslední úpravy cen, která proběhla v roce 2011.  

Dalším krokem je omezení frekvence spojů veřejné dopravy o cca 10 procent (od 7. března 2021) do konce příštího roku. Jedná se o omezení, které je schopno přinést reálné úspory, ale ještě výrazně nezasáhne komfort dostupnosti veřejné dopravy ve Středočeském kraji. Umožňuje navíc relativně snadný návrat k normálnímu stavu.

Třetím krokem je úprava technických standardů PID, které budou spočívat v mírné prodloužení tolerovaného stáří autobusů tak, aby dopravci nebyli nuceni v letošním a příštím roce pořizovat nová vozidla nad rámec nutné obnovy. Tyto kroky by měly přinést úsporu ve výši 335 – 385 milionů korun, která půjde právě na sanaci ztrát dopravců.

V současné době činí ztráty dopravců 10 – 13 milionů korun týdně, a rozhodně nemůžeme očekávat, že se situace v dohledné době zlepší. Pokud by se trend nezměnil, mohla by v souhrnu za roky 2020 a 2021 kumulovaná ztráta dopravců ve Středočeském kraji přesáhnout částku 1 miliardy Kč. To řadu z dopravních společností tlačí přes hranici přežití a kraj chce z výnosů stabilizace především sanovat jejich ztráty. V neposlední řadě se jedná o pomoc rozpočtům středočeských města a obcí,“ vysvětluje radní pro mobilitu Petr Borecký. „Situace je bez pomoci ze státního rozpočtu, o niž jsme spolu s Asociací krajů ČR opakovaně, a marně žádali, finančně neudržitelná. Proto musíme přistoupit ke stabilizačním opatřením na úrovni kraje. Je nám jasné, že nejde o populární rozhodnutí, ale abychom mohli dopravní systém alespoň zachovat v racionálním rozsahu, nemáme jinou možnost,“ říká Borecký.

Náklady kraje na dopravní obslužnost se výrazně zvyšují zejména v posledních třech letech. Zatímco v roce 2017 kraj vystačil s 2,1 miliardami, nyní je to 3,5 miliardy. Důvodem jsou rostoucí platy řidičů, nákupy nových autobusů a integrace PID. Zmíněná částka činí takřka 38% z disponibilního rozpočtu kraje (po odečtení transferů). „To si rozhodně bez změny rozpočtového určení daní nemůžeme dlouhodobě dovolit,“ dodává Borecký.

Valorizace tarifů integrované dopravy od 1. července t.r. a zvýhodnění předplatného spolu s digitálními službami (rozvoj tzv. Lítačky) by měly přinést v roce 2021 úsporu 125 milionů korun.

Další úspory ve výši 150 – 200 milionů korun pak přinese omezení rozsahu veřejné dopravy od 7. března. Omezení se týkají redukce některých spojů či snižování kapacity.

Padesát milionů korun plánují radní uspořit v letošním roce na stanovení technických standardů PID, tedy především prodloužení životnosti autobusů.