Robotické autobusy vyrazí do ulic pěti měst
Autonomní autobus v Helsinkách. Foto Sensible4ltd

Autonomní kyvadlové autobusy jsou v provozu v Helsinkách, následovat budou města v Norsku, Estonsku, Řecku a Nizozemsku. Projekt FABULOS přechází do poslední fáze ověřování funkčnosti a bezpečnosti.
Autonomní kyvadlové autobusy jsou v provozu v Helsinkách, následovat budou města v Norsku, Estonsku, Řecku a Nizozemsku. Projekt FABULOS přechází do poslední fáze ověřování funkčnosti a bezpečnosti.
Po 1,5 letech vývoje autonomních shuttlebusů přiváží projekt FABULOS robotické autobusy do evropských ulic. Tři druhy prototypů, včetně autobusu GACHA, budou testovány ve Finsku, Estonsku, Řecku, Nizozemsku a Norsku. Každý ze tří dodavatelských konsorcií: Sensible4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský) a Mobile Civitatem (estonský) obdrží na testování až 1 milion EUR. Jedním s cílů projektu je získat zkušenosti ze skutečných dopravních situací.

Samořiditelné elektrické kyvadlové autobusy mohou jezdit v oblastech, kde počet cestujících není dostatečně velký pro železniční nebo klasickou autobusovou dopravu, ale hustota obyvatelstva stále vyžaduje nějaký druh veřejné dopravy. Největší využití se nabízí v centrech nebo na předměstí. V budoucnu se očekává zavádění autonomních vozidel do provozu stále častěji, vyžaduje to však systematický přístup a řešení na klíč.

První pilot FABULOS byl zahájen 14. dubna ve finských Helsinkách. Flotila tří autonomních vozidel vybavených řídícím software a technologií Sensible 4, jezdí na kruhové trase v rušné čtvrti Pasila. Ta poskytuje s množstvím složitých dopravních situací pro testování ideální podmínky. Trasa vede částečně v samostatném pruhu s rychlostí do 40 km/h, větší část však ujedou vozidla ve smíšeném provozu s několika křižovatkami, semafory a kruhovým objezdem. Na trase jsou tři autobusové zastávky. K dispozici je mobilní aplikace pro jízdy na vyžádání.

„Helsinky se snaží být nejlépe fungujícím městem na světě. Základem naší strategie jsou inovace přinášející co nejlepší podmínky pro život. Podporu udržitelných druhů dopravy proto považujeme za vysokou prioritu. Naším cílem je příjemné prostředí, dobrá dostupnost a plynulá doprava a také snižování dopadů na životní prostředí. Podle mého názoru může projekt FABULOS významně přispět k dosažení tohoto cíle tím, že prokáže výhody autonomní veřejné dopravy,“ říká starosta města Jan Vapaavuori.

Z technologického hlediska tyto kyvadlové autobusy s autonomií na úrovni 4 nepotřebují řidiče ani stevarda. Vždy je ale potřeba počítat s nečekanými problémy, které autonomní vozidla bez schopnosti vidět celkovou situaci komplexně a komunikovat s ostatními účastníky provozu náročně zvládají. Jedná se o situace, kdy mohou mít semafory poruchu nebo může trasu zablokovat vozidlo. Pro řízení na dálku poprvé v Evropě vzniklo Centrum pro dálkové monitorování. V případě výjimečných situací může operátor zasáhnout a převzít kontrolu nad vozidly.

Po Helsinkách vyjedou v červnu roboti v Gjesdalu (Norsko) a Tallinnu (Estonsko) a na podzim v Lamii (Řecko), Helmond (Nizozemsko) a znovu v Gjesdal. Každý z dodavatelů bude řídit svá řešení ve dvou městech. V rámci 50 denního zkušebního období bude posuzována funkčnost, interoperabilita a bezpečnost.

Cílem FABULOS je urychlit zavádění nových typů automatizovaných řešení "na poslední míle" přicházející na evropský trh. Po zkušebním provozu a finálních úpravách budou moci města nebo jiní zadavatelé veřejných zakázek od roku 2021 využívat poznatky získané z projektu.

Vozidlo GACHA vyvinula Sensible 4 ve spolupráci se studiem MUJI a kultovním japonským designérem Naoto Fukasawa. Tvar autobusu byl inspirován v Japonsku známými hračkami Gacha Gacha (design autobusu byl oceněný Good Design Gold Award 2019). Prostorný interiér poskytuje pohodlný zážitek z cestování.

Technická specifikace autonomního kyvadlového autobusu GACHA:

Balíček senzorů: Čtyři senzory Lidar, satelitní navigační systém s podporou RTK-GNSS, IMU, kamerový systém s úhlopříčkou 360 stupňů, radary.
Motory vpředu a vzadu: 2 x 55 kW.
Baterie: 24 kWh (kapacita na jeden den provozu).
Nabíječka: třífázový 11 kW AC Type2
Maximální rychlost: 80 km/hod v režimu s řidičem, 40 km/hod v autonomním režimu.
Maximální kapacita: 10 + 6 osob (sedící + stojící)
Maximální sklon: 15 stupňů
Délka: 4,6 m, šířka: 2,4 m
Pohotovostní hmotnost / maximální hmotnost: 2500 kg / 4000 kg
Pohon čtyř kol


Robotické autobusy vyrazí do ulic pěti měst
Trasa vede částečně v samostatném pruhu s rychlostí do 40 km/h, větší část však ujedou vozidla ve smíšeném provozu s několika křižovatkam, semafory a kruhovým objezdem. Foto FABULOS
Robotické autobusy vyrazí do ulic pěti měst
Poprvé v Evropě jsou flotily monitorovány z nového centra Remote Control Centre. Foto FABULOS