První vodíkový autobus získala Barcelona
Barcelona vidí v zeleném vodíku a autobusech na palivové články budoucnost bezemisní dopravy. Foto TMB

Do depa provozovatele barcelonské městské dopravy TMB dorazil před Vánoci první z osmi autobusů na palivové články od CaetanoBus. Bude jezdit na zelený vodík.
Do depa provozovatele barcelonské městské dopravy TMB dorazil před Vánoci první z osmi autobusů na palivové články od CaetanoBus. Bude jezdit na zelený vodík.
Spolu s příjezdem nového elektrického autobusu s palivovými články zahájila společnost Iberdrola ve svém závodě Zona Franca poblíž depa Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) výrobu zeleného vodíku. Autobus s palivovými články spotřebuje asi 20 kg vodíku za den a do ovzduší nevypouští při jízdě žádné škodlivé emise, pouze vodní páru. Ve Španělsku je tento typ obnovitelné energie vyráběn pro komerční využití poprvé. Iberdrola získala grant z programu Connecting Europe Facilities for Transport Evropské výkonné agentury pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA).

H2 City Gold LHD vyráběný portugalskou společností CaetanoBus před vstupem do provozu na pravidelné lince v Barceloně v roce 2022 absolvuje testování bez cestujících. Jde o standardní autobus o délce 12 metrů s lehkou třídveřovou hliníkovou karoserií. Vodíkový systém zahrnuje palivový článek Toyota o jmenovitém výkonu 60 kW a pět vodíkových nádrží typu 4 s celkovou skladovací kapacitou 37,5 kg H2. Trakční motor Siemens poskytuje maximální výkon 180 kW a napěťový měnič ELFA 2, také značky Siemens, řídí veškerý výkon motoru. V bateriích s lithium-iontovou technologií (LTO) o celkové kapacitě 44 kWh se ukládá energie generovaná palivovým článkem a rekuperací při brzdění.

Laia Bonet, prezidentka TMB, označila start projektu za milník pro TMB, Barcelonu i metropolitní oblast. V příštích letech společnost v souladu se strategickým plánem do roku 2025 počet vodíkových autobusů rozšíří, stejně jako obecně závazek k zelené energii.

Zelený vodík ve flotile TMB je podporováno evropským programem JIVE 2 na podporu vozidel s palivovými články a nulových emisí spolufinancovaného Evropskou unií, a také barcelonským metropolitním dopravním úřadem (ATM).


První vodíkový autobus získala Barcelona
Zelený vodík se v závodě Iberdrola vyrábí elekrolýzou a dipozici bude komerčně veřejnosti. Foto TMB