HN 26.9.2003:Ostrava/Plzeň - Nový nízkopodlažní trolejbus představila včera v Plzni dceřiná společnost plzeňské Škody Holding - Škoda Electric. Vznikl ve spolupráci s Karosou Vysoké Mýto na bázi
HN 26.9.2003:Ostrava/Plzeň - Nový nízkopodlažní trolejbus představila včera v Plzni dceřiná společnost plzeňské Škody Holding - Škoda Electric. Vznikl ve spolupráci s Karosou Vysoké Mýto na bázi
HN 26.9.2003:Ostrava/Plzeň - Nový nízkopodlažní trolejbus představila včera v Plzni dceřiná společnost plzeňské Škody Holding - Škoda Electric. Vznikl ve spolupráci s Karosou Vysoké Mýto na bázi klasického autobusu, vybaveného elektropříslušenstvím a přídavným agregátem, který má zajistit pohyb vozidla i v případě výpadku elektrického proudu nebo v místech bez trakčního vedení. Taková stavba na bázi autobusové karoserie je výhodná, protože unifikuje náhradní díly a umožní dopravním podnikům šetřit nemalé náklady na údržbu vozového parku. "V konkurenci určitě obstojíme," je přesvědčen generální ředitel holdingu Škoda Martin Roman. "Je možné, že na rozhraní pololetí příštího roku budou už tyto trolejbusy jezdit například ve Zlíně," optimisticky uvedl bez dalších podrobností. Podle šéfa dceřiné společnosti Škoda Electric Václava Svobody, by nový trolejbus mohl stát do devíti miliónů korun a firma počítá také s výrobou 18 metrů dlouhé kloubové verze. Domácí producenti trolejbusů, tzn. Škoda Electric, Škoda Ostrov a ostravský Dopravní podnik, začali reagovat na měnící se požadavky provozovatelů této ekologické veřejné hromadné přepravy. Ti totiž začínají upřednostňovat nízkopodlažní vozidla. Podle průzkumů jsou ekonomicky výhodnější, zejména díky tomu, že se zkracují doby potřebné k nastupování a vystupování cestujících a zkracují tak jízdní doby. "Domnívám se, že nový škodovácký trolejbus je dokladem příznivého působení konkurence," říká ředitel opavského dopravního podniku Hynek Woitek. "Tradiční výrobce pochopil, že musí nabízet kvalitu, kterou potřebují dopravní společnosti, chce-li prodávat. Zvláště, když konkurent - v tomto případě Dopravní podnik Ostravy - se uchází o zakázky s trolejbusy, jež jsou koncepčně moderní, kvalitní, v nerezovém provedení a cenově srovnatelné," dodal. Čeští výrobci se už letos utkali ve veřejné soutěži na dodávku jednoho trolejbusu pro Opavu, a úspěšnější byli Ostraváci. Dopravní podnik Opavy si koupil nízkopodlažní vozidlo Solaris vybavené elektrovýzbroji společnosti Cegelec. Výsledek prvního výběrového řízení však Škodováci zpochybnili. "Ano, podali jsme podnět k přešetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, neboť se domníváme, že podmínky soutěže byly ušity pro potřeby Ostravských," potvrdil včera mluvčí Škoda Holding Karel Samec. Výsledky šetření dosud nejsou známé, nicméně mohou mít vliv na druhou obchodní soutěž, v níž se utkají stejní dodavatelé v zakázce na další dva trolejbusy pro Opavu. Tomáš Navrátil ze společnosti Venture Investors se domnívá, že ačkoliv domácí trh určitě neuživí všechny výrobce, je dobré, když se objeví někdo, kdo zapůsobí jako štika v rybníce. "Není ale asi nejšťastnější, když výrobce - v tomto případě dopravní podnik - vlastní město. V takovýchto případech podnikání nefunguje obvykle zcela efektivně," připojil. Loni se v ČR prodalo celkem 24 nových trolejbusů, další prošly modernizacemi, které si zajišťují samy jednotlivé dopravní podniky. "Situaci komplikuje nedostatek financí, které města uvolňují, a také snižující se objem státních dotací," je přesvědčen výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků Antonín Macháček. Mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová včera uvedla, že v červnu vláda schválila pokračování programu podpory obnovy vozidel městské hromadné dopravy. "Tento program je dlouhodobou prioritou našeho ministerstva. Finanční prostředky pro příští rok budou závislé od výše výdajového rámce rozpočtu na příští rok," dodala. V ČR provozuje trolejbusovou dopravu celkem 13 měst. Dopravní podniky mají k dispozici 660 vozidel, jejichž stáří se pohybuje kolem osmi let. K žádoucí obměně vozového parku však dochází poměrně pomalu, což se odráží také v kultuře cestování. Podle informací ze Sdružení dopravních podniků žádné z měst v současné době neplánuje nějaké další rozšiřování této ekologické veřejné přepravy.

Autoři: Miroslav Petr, Pavel Šmíd HN 26.9.2003 Podniky a trhy/Z domova