Přinášíme další zajímavé informace včetně statistických o autobusové dopravě, která je v poslední době především vzhledem k množství dopravních nehod v centru pozornosti veřejnosti. Podle ankety BUS
Přinášíme další zajímavé informace včetně statistických o autobusové dopravě, která je v poslední době především vzhledem k množství dopravních nehod v centru pozornosti veřejnosti. Podle ankety BUS
Přinášíme další zajímavé informace včetně statistických o autobusové dopravě, která je v poslední době především vzhledem k množství dopravních nehod v centru pozornosti veřejnosti. Podle ankety BUS Portálu dokonce tyto nehody zneklidnily i pravidelné autobusové cestující. Policejní rada Rostislav Plachý z Ředitelství služby dopravní policie PP ČR uvádí : " Řidiči autobusů jsou předmětem kontrol v rámci dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, prováděném orgány Policie ČR. Jako jeden z cílů těchto kontrol jsme stanovili prevenci dopravních nehod, na kterých se řidiči autobusů rovněž podílí.

Za období leden - srpen 2003 došlo na silnicích České republiky k 143 511 dopravním nehodám, při kterých zahynulo 1004 osob, 4053 osob bylo zraněno těžce a 23100 osob bylo zraněno lehce. Necelé jedno procento těchto dopravních nehod zavinili řidiči autobusů. Z pohledu Policie ČR však i těmto nehodám musíme věnovat zvýšenou pozornost - jestliže na dopravních nehodách dvou osobních vozidel může dojít k újmě u maximálně deseti pasažérů, u dopravních nehod za účasti autobusů jich může být 45 a více.

Počet usmrcených osob oproti stejnému období roku 2002 vzrostl o 55 osob. Navýšení se nejvíce projevilo u dopravních nehod na suchém povrchu komunikace a mimo obec. Výrazný nárůst počtu usmrcených je i u nehod v noční době a u nehod končících srážkou s pevnou překážkou. Celkovou bilanci počtu usmrcených osob nejvíce ovlivnili řidiči osobních automobilů - při jimi zaviněných nehodách počet usmrcených vzrostl o 40 osob - a řidiči autobusů - u nehod jimi zaviněných je nárůst usmrcených osob o 31.

Policisté ve své statistice sledují jako hlavní příčiny zejména nedání přednosti v jizdě, nesprávný způsob jizdy, nepřiměřená rychlost, nesprávné předjíždění a alkohol. V I. pololeti roku 2003 bylo u pěti řidičů autobusů - viníků dopravní nehody ­zjištěno požití alkoholu před jízdou či během jízdy. Takovýto řidič má odpovědnost nejen za sebe a vozidlo, ale i za cestující. I proto budou řidiči autobusů na cestách podrobováni kontrolám častěji než dosud.

Řada řidičů autobusů, kteří se často považují za zkušené a náležitě poučené účastníky silničního provozu, často zapomíná na základní ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a na změny některých zákonů, ve znění novel, a některým dokonce dělá velký problém zvládnutí některých základních jízdních manévrů , jakými jsou například předjíždění či objíždění překážky či stojících vozidel.

Současné podmínky pro získání řidičského oprávnění skupíny "D" k řízení autobusu jsou nesrovnatelné s těmi, které byly v naší republice nastoleny do roku 1999. Přílišná liberalizace a zejména chybějící praxe se u řidičů autobusů promítá na pozemních komunikacích právě do dopravní nehodovosti a havárií těchto vozidel.

Řada dopravců řidiče hromadné přepravy osob přetěžuje. Ne vždy mají směnu naplánovanou tak, aby mezi denními dobami řízení měli náležitý odpočinek. Řidičů je totiž nedostatek, vydělávat dopravní firma musí a tak jdou denní doby řízení, bezpečnostní přestávky a doby odpočinků tak, jak jsou uvedeny v Evropské dohodě o práci osádek v mezínárodní silniční přepravě ( AETR ), stranou . I proto budou policisté u řidičů autobusu kontrolovat zejména respektování základních ustanovení výše uvedené dohody tak, aby přetěžování řidičů zamezili. Jde totiž nejen o jejich zdraví, ale i o zdraví přepravovaných osob."