Plán elektrifikace společnosti Scania

Současné nákladní vozy a autobusy Scania ujedou až 250 km na jedno nabití, za čtyři nebo pět let to bude dvakrát více. 
Současné nákladní vozy a autobusy Scania ujedou až 250 km na jedno nabití, za čtyři nebo pět let to bude dvakrát více. 
Scania je připravena na přechod na vozidla s nulovými emisemi. "Máme plán - plán elektrifikace, který nás povede a zajistí, že budeme mít každoročně k dispozici nový elektrifikovaný produkt. Na trhu již máme plně elektrické nákladní vozy a autobusy s dojezdem až 250 km na jedno nabití a za čtyři až pět let můžeme očekávat rozšíření dojezdu až na 500 km," uvádí firma v tiskové zprávě.

Potřeba dopravy stále roste. Ziskové marže v dopravě však navzdory tomu mohou být nízké, což zpomaluje rychlost transformace. Současně významná část celosvětových emisí CO2, přibližně čtvrtina, pochází právě z dopravy. "Víme, že jsme součástí problému a to tedy znamená, že musíme být i součástí řešení."

Pokud jde o snižování emisí pomocí elektrických vozidel, věci se dějí rychleji, než se ještě před pár lety očekávalo. Existují pro to tři hlavní důvody:

1. Zvyšují se požadavky na udržitelnost - nejen pokud jde o emise CO2, ale také o místní znečištění ovzduší a hluk
 
2. Pro zákazníka je to výhodné - vzhledem k nákladům na energii a silniční poplatky se elektromobily stávají rychleji konkurenceschopnými
 
3. Rychlý vývoj technologií - kapacita baterií a technologie rychlého nabíjení se rychle zlepšují

Závazek Scania

Společnost Scania se zavázala přispět k udržení globálního oteplování pod 1,5 stupněm - schválila vědecky podložené cíle pro rok 2025 a podepsala závazek The Climate Pledge, v němž se zavazuje, že udělá vše pro to, aby po roce 2040 nezvyšovala množství skleníkových plynů v atmosféře. Tyto závazky se týkají jak emisí z vlastních provozů, tak emisí při používání výrobků Scania zákazníky.
 
Výrobce nabízí různá elektrifikovaná a hybridní vozidla a také širokou škálu motorů kompatibilních s biopalivy. !Zatímco biopaliva budou důležitá jako přechodná paliva v provozech, které jsou považovány za obtížně elektrifikovatelné - jako je přeprava dřeva a dálková přeprava - pracujeme na elektrifikaci i těchto segmentů a testujeme elektrická vozidla v reálném provozu u zákazníků," uvádí Scania.

Bateriová elektrická vozidla (BEV) a plug-in hybridní vozidla (PHEV) značky Scania

Scania uvedla na trh vozidla BEV a PHEV pro městský provoz. BEV s celkovou hmotností 29 tun má dojezd 250 km po 90minutovém nabíjení. PHEV s celkovou hmotností 29 tun má po plném nabití dojezd 60 km na plně elektrický pohon.

Plán cesty k elektrifikaci dopravy

•    V roce 2022 Scania uvede na trh modernizovaný  PHEV s celkovou hmotností 36 tun s plně elektrickým dojezdem 60 km po 30 minutách nabíjení.

•    V roce 2023 budou k dispozici těžší nákladní vozy BEV s celkovou hmotností 40 tun schopné jízdy po dobu čtyř hodin nebo tří hodin s celkovou hmotností 60 tun, určené pro regionální dopravu.

•    V roce 2024 vstoupí na trh dálkové elektrické nákladní automobily uzpůsobené pro rychlé nabíjení během 45minutových přestávek řidičů na odpočinek. Ty budou schopny jezdit čtyři až čtyři a půl hodiny v závislosti na tom, zda je celková hmotnost 40 nebo 60 tun.

•    Do roku 2025 bude schopna elektrifikovat většinu typů provozů, včetně stavebnictví, těžby, dálkové přepravy a nákladních vozidel na přepravu dřeva. V tomto roce bude také 10 % objemových prodejů v Evropě elektrifikováno. V druhé polovině desetiletí bude mít technické možnosti elektrifikovat víceméně jakýkoli provoz; nebude to však ještě výhodné pro všechny zákazníky na všech trzích.  Do roku 2030 by však mělo být elektrifikováno 50 % celkového objemu prodejů vozidel Scania.

K rozvoji elektromobility je potřeba mít přístup k nabíjecí infrastruktuře a obnovitelné elektřině. Investice do infrastruktury a partnerství pro bateriová elektrická vozidla proto zůstávají prioritou. "Vědět, co a kdy přijde, znamená, že můžeme zákazníkům pomoci plánovat s velkým předstihem - což je nesmírně důležité, pokud jde o věci, jako je právě zmíněná nabíjecí infrastruktura, jejíž zavedení může trvat značnou dobu," říká Fredrik Allard, senior viceprezident pro e-mobilitu. "Prostřednictvím silných partnerství a aliancí se zúčastněnými stranami nejen v tradičním dopravním průmyslu, ale také pokud jde o věci, jako je energetická infrastruktura a zelená energie, máme v úmyslu tento přechod v odvětví nejen sledovat, ale být v jeho čele. Řídit tento posun, jak rádi říkáme."

Scania chce poskytovat co nejefektivnější elektromobily. Má vlastní vývoj a výrobu všech klíčových komponent, a věří, že je to možné. K návrhu baterií a optimalizaci systémů využívá také data z propojených vozidel, přičemž bateriové články jsou speciálně přizpůsobeny pro těžká nákladní vozidla.

Scania