JIVE: V Evropě je objednáno 200 autobusů s palivovými články
Městská rada v Birminghamu koupila 20 nových dvoupodlažních vodíkových autobusů Wrightbus jako součást svého programu Clean Air Hydrogen Bus Pilot. Provozovat je bude National Express West Midlands od dubna 2021.

Díky projektu podporovanému EU jezdí v Německu a ve Francii 50 vodíkových autobusů. Green Deal dal jasný cíl a je potřeba se na bezemisní autobusy zaměřit.
Díky projektu podporovanému EU jezdí v Německu a ve Francii 50 vodíkových autobusů. Green Deal dal jasný cíl a je potřeba se na bezemisní autobusy zaměřit.
V rámci evropského projektu Společná iniciativa pro vodíková vozidla (JIVE & JIVE 2) finančně podporovaného Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) je aktuálně objednáno více než 200 autobusů na vodíkové palivové články. Kromě toho je prvních 50 autobusů už v provozu.

Jedenáct evropských měst a regionů - Aberdeen (UK), Auxerre (FR), Barcelona (ES), Birmingham (UK), Emmen (NL), Groningen (NL), Londýn (UK), Jižní Holandsko (NL), Jižní Tyrolsko ( IT), Toulouse (FR) a Wiesbaden (DE) budou mít do konce roku 2021 v ulicích autobusy na vodíkový pohon. Prvních 50 autobusů už provozují v Kolíně nad Rýnem v Německu, Pau ve Francii a Wuppertalu v Německu. Největší flotilu, 35 vodíkových autobusů, německá dopravní společnost Regionalverkehr Köln GmbH (RVK), do konce roku 2021 se zvýší na 50.

Vodík představuje jednu z cest k plnění evropského programu Green Deal s jeho závazky na uhlíkovou neutralitu do roku 2050, proto Evropská unie vodíkové aplikace podporuje. Podle UITP bude muset být pro splnění legislativy minimálně 22,5% všech nových autobusů objednávaných v příštím roce po celé Evropě bezemisních. K plnění směrnice o čistých vozidlech přispívají i projekty JIVE, které jsou základem i dalších iniciativ v jiných částech Evropy, například H2Bus Europe předpokládá zavést 600 autobusů v Dánsku, Lotyšsku a Velké Británii.

Zkušenosti a návody pro zavádění autobusů s palivovými články zveřejnili partneři projektu JIVE na webových stránkách, dále UITP uvádí případovou studii "Autobusy s palivovými články: Osvědčené postupy a komercializační přístupy“.

Z evropských výrobců autobusů zatím vstupují na trh s vodíkovým pohonem Caetano, Safra, Solaris a Van Hool.

První dvoupodlažní autobusy na palivové články pro Birmingham: