Evropský trh s elektrickými autobusy nezastavila ani pandemie: +22% v roce 2020
246 elektrických autobusů BYD s délkami 8,7, 12 a 13 metrů je v provozu od 13. prosince 2020 v Nizozemsku v Hengelo a Osterhout v regionu IJssel-Vecht pod hlavičkou Keolis Nederland. Foto BYD

V západní Evropě a Polsku bylo registrováno 2062 elektrických autobusů. Jedničkou je BYD následovaný Solaris. Údaje analyzuje Chatrou CME Solution.
V západní Evropě a Polsku bylo registrováno 2062 elektrických autobusů. Jedničkou je BYD následovaný Solaris. Údaje analyzuje Chatrou CME Solution.
V loňském roce se trh s elektrickými autobusy zvýšil v západní Evropě a Polsku o 22%. Mezi 1. lednem a 31. prosincem 2020 bylo zaregistrováno 2 062 elektrických autobusů. V roce 2019 to bylo 1 685 (šlo o rekordní rok s trojnásobnými čísly proti 2018). Od roku 2012 do současnosti bylo dodáno ve stejném regionu 5 087 e-busů. Téměř 75% z nich bylo předáno v letech 2019 a 2020.

Podle údajů, které shromažďuje a analyzuje nizozemská poradenská společnost Chatrou CME Solutions, mělo 53% městských autobusů registrovaných v roce 2020 alternativní pohon, v roce 2019 39,6%. Podíl bateriových elektrických autobusů na celkovém objemu autobusů třídy I. v roce 2020 činil 15%, v roce 2019 téměř 12%.

Trh s elektrickými autobusy vede BYD a Solaris

BYD a Solaris jsou lídry na trhu s celkovým počtem 412 (BYD) a 406 (Solaris) elektrických autobusů (oba mají přibližně 20% podíl). Polská značka byla první na konci 3. čtvrtletí 2020, ale ve 4. čtvrtletí se vrátil BYD, hlavně z důvodu dodávky 246 e-busů do Nizozemska. Zásadní bylo poslední čtvrtletí, od října do prosince bylo zaregistrováno 50% elektrických autobusů (1 018).

Po BYD a Solaris na prvních místech následuje Volvo s 217 (ovlivněno velkou zakázkou 145 vozidel do Göteborgu). BYD, Solaris a Volvo společně pokrývají polovinu trhu. Po Volvo se umístily se 190 elektrickými autobusy (double-deckery) Alexander Dennis/BYD.

Autobusy s alternativním pohonem zaujímají polovinu trhu

Jak je uvedeno výše, více než polovina ( 53%) městských autobusů registrovaných v roce 2020 měla alternativní pohon. V roce 2019 to bylo 39,6%. Zajímavý nárůst zaznamenaly díky mild hybrid technologii hybridní autobusy s 2 733 kusy, +3 5% oproti roku 2019.

Autobusy na CNG také zaznamenaly růst, o 20% ve srovnání s čísly v roce 2019. Chatrou CME Solutions zdůrazňuje zajímavý růst zejména u CNG motorů v meziměstském a dokonce i v autokarovém segmentu. Z celkového počtu 2 636 autobusů na CNG bylo 413 v těchto segmentech.

Zajímavý vývoj nastal také v sektoru autobusů s palivovými články, kde v roce 2020 došlo ke 47 dodávkám, což je nárůst z 32 v roce 2019. A letos se očekává výrazný nárůst.

Statistiky by mohla už příští rok ovlivnit ČR

Data o vozidlech zpracovává Wim Chatrou z Chatrou CME Solutions z registračních údajů oficiálních orgánů v konkrétních státech bývalé západní Evropy a Polska. "V těchto zemích jsou k dispozici podrobné informace," řekl Wim Chatrou pro omnibus.news.

Do budoucna budou zajímavé i statistiky České republiky, kromě SOR Libchavy se výrobou elektrobusů začíná zabývat také Škoda Electric. První elektrobusy Škoda E'City by měla dodat ještě letos do Prahy. Zakázku na 24 e-busů vyhlášenou v září 2020 ještě zřejmě neuzavřel Dopravní podnik Ostrava.
SOR vloni registroval na domácím trhu pět elektrobusů EBN pro Písek, celkově však vyrobil téměř 50 e-busů, většina byla určena pro Rumunský trh.


Evropský trh s elektrickými autobusy nezastavila ani pandemie: +22% v roce 2020
Evropský trh s elektrickými autobusy nezastavila ani pandemie: +22% v roce 2020