EU nedělá dost pro veřejnou dopravu. (CZ + EN)
Veřejná doprava i veřejná prostranství mohou být velmi příjemné městotvorné prvky. Plzeň.

"EU vždy mluví o důležitosti veřejné dopravy - o snížení počtu aut a zvýšení počtu tramvají, autobusů či podzemních drah. V praxi pak nedělá nic nebo jen velmi málo pro zlepšení situace. "(EU not doing enough on public transport )
"EU vždy mluví o důležitosti veřejné dopravy - o snížení počtu aut a zvýšení počtu tramvají, autobusů či podzemních drah. V praxi pak nedělá nic nebo jen velmi málo pro zlepšení situace. "(EU not doing enough on public transport )
Gyula Hegyi, člen Evropského parlamentu (MEP), který připravil parlamentní zprávu o strategii EU v rozvoji měst, říká v rozhovoru pro EurActiv, že zlepšování mobility by mělo být nejvyšší prioritou a je nutná větší podpora ze strany EU.

"EU vždy mluví o důležitosti veřejné dopravy - o snížení počtu aut a zvýšení počtu tramvají, autobusů či podzemních drah. V praxi pak nedělá nic nebo jen velmi málo pro zlepšení situace, " říká Hegyi.

V nových členských státech celková kvóta veřejné dopravy klesá, protože zdroje tečou do výstavby silnic a dálnic spiše než do rozvoje chátrajících systémů veřejné dopravy.

Hegyi žádá více zdrojů EU pro potřeby veřejné dopravy a chce předložit Komisi soubor požadavků tak, aby v pěti letech všechna evropská města s více než 100000 obyvateli zaznamenala 5% posun od individuální k veřejné dopravě.

Mobilita ve mětských aglomeracích není jen ekonomickou a ekologickou prioritou, ale také sociální, protože zlepšení přístupu k dopravě pro všechny je povzbuzení pro integraci. Chybějící dopravní systém mezi centrem Paříže a okrajovými částmi také přispěl k pocitu izolace vedoucímu k nepokojům v roce 2005.

Ostatní témata, která, jak Hegyi věří, mohou přispět k tomu, aby rozvoj měst byl udržitelný:

• Definování komplexní strategie pro redukci emisí z domácností.
• Formulování strategie boje proti narůstajícímu fenoménu smrtelných vln veder - "deathly heat wave phenomenon".
• Udržení stávajících zelených prostor ve městech spolu s kofinancováním projektů ve starých průmyslových areálech (brownfields)
Více informací v angličtině - celý rozhovor a dokumenty k němu se vztahující, naleznete na http://www.euractiv.com/en/sustainability/interview-eu-doing-public-transport/article-163850
PR 22.5.2007 e-news
EU not doing enough on public transport''
Member of the European Parliament (MEP) Gyula Hegyi, who has drafted a Parliament Report on the Europan Uunion (EU) urban environment strategy, says in an interview with EurActiv that improving mobility should be cities'' number-one priority and that the EU must do more to encourage this.

"The European Union always speaks about the importance of public transport to have fewer cars and more tramways, or buses, or undergrounds. But then, in practice… it doesn''t do anything or does very little to improve the situation," Hegyi said.

In the new member states, the overall share of public transport is decreasing because funds are being poured into building roads and motorways, rather than into upgrading deteriorating public-transport systems.

Hegyi is calling for more EU funds to be reserved specifically for public transport, and wants the Commission to set a binding target requiring that, in five years, all European cities with more than 100,000 inhabitants make a 5% shift from individual to public transport.

As to how cities should achieve this target, he believes that it should be left to local authorities to decide which policies are best adapted to their needs.

A SOCIAL NEED

Addressing mobility in urban areas is not just an economic and environmental priority, but also a social one, because providing access to transportation for all is vital for integration, Hegyi argues.

He added that the lack of transport systems between Paris city centre and its underprivileged outskirts contributed to citizens'' sense of isolation, which led to the riots in 2005.

MORE URBAN WOES

Other areas in which Hegyi believes that the EU can contribute to making cities more sustainable include:

• Defining a comprehensive strategy to reduce emissions from housing, both from heating and cooling;
• establishing a strategy to combat the increasingly deathly heat wave phenomenon, and;
• conserving what remains of cities'' green spaces by making the co-financing of projects conditional on investing in ''brownfield areas'', such as abandoned or under-used industrial and commercial areas.
MORE INFORMATION, including the full interview and related documents, can be found at http://www.euractiv.com/en/sustainability/interview-eu-doing-public-transport/article-163850
PR 22.5.2007 e-news

EU nedělá dost pro veřejnou dopravu. (CZ + EN)
Veřejná doprava i veřejná prostranství mohou být velmi příjemné městotvorné prvky. Plzeň.