DPP pomocí ozónu vydezinfikuje všechny tramvaje
Dezinfekce jednoho vozu pomocí generátoru ozonu GO-7000 zabere minimálně hodinu, u vozů 14T nebo 15T zhruba dvojnásobnou dobu. Foto DPP

Pražský dopravní podnik se snaží zamezit rozšiřování chřipky v MHD. Pomocí aktivního kyslíku zničí viry, bakterie a odstraní i nepříjemné pachy. 
Reklama
Pražský dopravní podnik se snaží zamezit rozšiřování chřipky v MHD. Pomocí aktivního kyslíku zničí viry, bakterie a odstraní i nepříjemné pachy. 
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil dezinfekci interiéru všech tramvajových vozů ozónem. K tomuto kroku se DPP rozhodl z důvodu vyhlášení chřipkové epidemie. Tato metoda účinně odstraňuje viry, bakterie, houby, původce zápachu a je několikanásobně účinnější než dezinfekce běžnými chemickými prostředky, které DPP při úklidech tramvají denně používá.

„Touto moderní a vysoce účinnou technologií jsme schopni vydezinfikovat zhruba 10 až 12 tramvají denně v závislosti na provozních požadavcích. Dezinfekci budeme provádět paralelně ve 3 vozovnách. Ošetření jednoho krátkého vozu touto metodou zabere minimálně hodinu, u vozů 14T nebo 15T musíme počítat se zhruba dvojnásobnou dobou,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.

Dezinfekci a odstranění pachů provede DPP pomocí „aktivního kyslíku“ O3 generátorem ozonu GO-7000, který činidlo vytváří ve dvou úrovních výkonu (3,5 a 7 g/hod).  Výhodou tohoto zařízení je jeho mobilita, bezúdržbový provoz, nízká spotřeba el. energie, tichý chod, ale i časovač chodu.

Zařízení však nenahrazuje mechanickou resp. chemickou dezinfekci, například běžným konvenčním prostředkem SAVO apod., který DPP používá při úklidu tramvají denně. Každá tramvaj, kterou DPP vypravuje do provozu prochází tzv. denním úklidem. Ten DPP provádí v nočních hodinách po zatažení tramvaje do vozovny. Jednou za 6 týdnů se každá tramvaj dostane i na tzv. velký úklid.

Ozon O3 je nejsilnější přírodní oxidační činidlo (3 000x rychlejší než chlór). Dezinfekce ozónem se používá ve zdravotnictví a potravinářském průmyslu. Tato technologie má dlouhodobé účinky a její účinnost je i v prostorách, kam nelze účinně aplikovat jakoukoliv dezinfekci. Je to plyn, který se dostane hluboko do všech skulin interiéru tramvají a pórů materiálů. Nenechává žádné stopy na tkaninách ani kůži. Je ideální pro alergiky a astmatiky.

Šíření infekcí zkouší zamezit i v Brně. Jde zatím zkušebně o dvě tramvaje Dopravního podniku města Brna, které dostaly uvnitř vozu speciální ochranný antibakteriální nástřik. Ten má zabránit přilnutí patogenních organismů v interiéru a také je likvidovat. Po dvou měsících se na základě výsledků mikrobiologických rozborů rozhodne, zda ho použije i v dalších vozech.