Do Berlína přijely první double-deckery ADL Enviro500
Double-deckery představila nová předsedkyně představenstva BVG Eva Kreienkamp, Dr. Rolf Erfurt, provozní ředitel BVG a Stefan Baguette, marketingový manažer výrobce Alexander Dennis. Foto ADL

Dvoupatrové autobusy jsou součástí Berlína mnoho desetiletí a také zůstanou, BVG uzavřel smlouvu na dodání minimálně 200 nových žlutých krasavců od ADL.
Dvoupatrové autobusy jsou součástí Berlína mnoho desetiletí a také zůstanou, BVG uzavřel smlouvu na dodání minimálně 200 nových žlutých krasavců od ADL.
Alexander Dennis Limited (ADL) sídlící ve Skotsku, dceřiná společnost NFI Group Inc. (NFI), jednoho z největších světových výrobců autobusů, dodala dva první autobusy Enviro500 berlínskému provozovateli  Berliner Verkehrsbetriebe (BVG).

Dvoupatrové autobusy jsou nedílnou součástí Berlína již více než 100 let a bez nich je těžké si město představit. Jsou oblíbené u turistů i u místních obyvatel. První dva prototypy nové dvoupatrové generace představil Berliner Verkehrsbetriebe v autobusovém depu Wedding ve středu 21. října 2020. Premiéra se konala pod heslem „Skotské posílení flotily". Nový autobus Enviro500 má prostor pro 112 cestujících (80 pevných sedadel) a stejně jako jeho předchůdce má troje dveře a dvoje schody na horní palubu, je široký 2,55 metru a vysoký 4,06 metru.

Pro cestující nabízí berlínská verze Enviro500 ve srovnání s předchozí generací dvoupatrových autobusů doplňky a inovace. Kromě dnes již běžné klimatizace a USB portů v každé řadě sedadel, a on-line pohledu na obsazenost sedadel na horní palubě, také nový typ vnitřního osvětlení, který přizpůsobuje barevný tón venkovní teplotě. LED svítidla jsou instalována na všech schodech. Velké monitory zobrazují budoucí zastávky a další informace, přičemž jeden z monitorů je orientován proti směru jízdy. Uprostřed prostoru je bezpečný prostor pro kočárky nebo dva invalidní vozíky. Stop tlačítka jsou přizpůsobena pro cestující se zrakovým postižením zpětným akustickým signálem a u dveří jsou umístěna hmatová madla.  

Generální ředitelka BVG Eva Kreienkamp při slavnostní akci uvedla: „Velké žluté autobusy jsou součástí Berlína stejně jako televizní věž a Braniborská brána. Jsem ráda, že v této tradici pokračujeme a také sledujeme vývoj trhu s elektrickými autobusy.“

Stefan Baguette, marketingový manažer výrobce, uvedl, že Enviro500 pro Berlín je založeno na stávajících dvoupatrových autobusech s lehkou hliníkovou karosérií, ale splňují také všechny specifické požadavky na provoz v Berlíně. Alexander Dennis již dodal po celém světě více než 18 000 dvoupodlažních vozů Enviro, ale varianta pro Berlín má některé „berlínské“ speciality. Patří mezi ně výška 4,06 metru (standard je 3,9 až 4,4 metru, ve Velké Británii maximálně 4,2 - 4,3 metru), výsledná pohodlná vnitřní výška, rozložení sedadel, délka 13,8 metru (standard ADL je 11,2 - 12,8 metru ) a samozřejmě design interiéru a informační systém pro cestující BVG. Nejdůležitější je změna pohonného systému, ve srovnání se standardními autobusy Alexandra Dennis, se jedná o kombinaci šestiválcového motoru Mercedes Benz Euro 6D s výkonem 354 hp / 260 kW s převodovkou Voith a nápravami ZF.

Jeden ze dvou prototypů má být uveden do zkušebního provozu během příštích dvou týdnů na berlínské „vlajkové lodi“ lince 100 mezi Alexanderplatz a vlakovým nádražím Zoologischer Garten, která na podzim slaví 30. výročí propojení Východu a Západu po pádu Berlínské zdi. Druhé vozidlo bude ještě nějaký čas testováno a v závislosti na výkonu nových autobusů předpokládá BVG do konce roku objednat 198 vozidel této řady. V říjnu 2018 se představenstvo BVG rozhodlo objednat 198 vozidel poté, co úspěšně provedlo zkušební testy se dvěma autobusy. Prvních 25 by tak mohlo být dodáno do konce roku 2021 všech 200 do konce roku 2022. Rámcová smlouva uzavřená v roce 2018 zní až na 430 vozů Enviro500.

Stále není jasné, kde se bude série Enviro500 vyrábět. Zatímco dva prototypy byly smontovány v britských továrnách ADL, již před zahájením prezentace se objevovaly zprávy o alternativních výrobních místech mimo Velkou Británii. Podle ADL nelze vzhledem k nejasné právní situaci v jednáních o brexitu v tuto chvíli učinit žádná prohlášení, uvádí server Urban Transport Magazine.

Současně bude BVG monitorovat  vývoj elektrických double-deckerů. ADL již úspěšně uvedla na trh takové autobusy společně s BYD, ale v Berlíně je ještě není možné do provozu zapojit, například z důvodu neexistence dostatečného dobíjení a zajištění dostatečného dojezdu. BVG může tedy další část dodávky objednat už v elektrické verzi nebo opět v dieselové. Připomeňme, že v současné době má BVG v provozu již 100 elektrických autobusů v klasické jednopodlažní verzi.

ADL v Berlíně zřídilo servisní zázemí, které má fungovat jako regionální centrum pro další evropskou expanzi, uvádí v tiskové zprávě.


Do Berlína přijely první double-deckery ADL Enviro500
Berlínské double-deckery mají nestandardní rozměry - výšku 4,06 metru a délku 13,8 metru. Foto ADL
Do Berlína přijely první double-deckery ADL Enviro500
Nové Enviro500 má prostor pro 112 cestujících (80 pevných sedadel) a stejně jako jeho předchůdce má troje dveře a dvoje schody na horní palubu. Foto ADL