Caetano dodává první autobusy na vodík

Vozidla na palivové články CaetanoBus H2. City Gold objednala Barcelona a dvě německá města - Bielefeld a Niebüll. Testování vodíkové technologie je náročné a drahé, bez dotací se neobejde.
Vozidla na palivové články CaetanoBus H2. City Gold objednala Barcelona a dvě německá města - Bielefeld a Niebüll. Testování vodíkové technologie je náročné a drahé, bez dotací se neobejde.
Před nedávnem CaetanoBus informoval o objednávce na 8 autobusů City Gold 12 m na palivové články pro provozovatele městské dopravy TMB v Barceloně. Nyní portugalský výrobce získal další objednávky z Německa. Provozovatel veřejné dopravy moBiel GmbH ve městě Bielefeld ležící v Severním Porýní-Vestfálsku si vybral Caetano jako dodavatele pro čtyři vodíkové autobusy a Niebüll, který se nachází v blízkosti pobřeží Severního moře a hranic s Dánskem, bude mít dva autobusy.

Po desetiletí portugalská společnost se sídlem v Portu vyrábí vysokokapacitní letištní autobusy, které distribuuje pod značkou COBUS německá COBUS Indusries. Caetano však působí i na trhu elektrických a vodíkových autobusů. První elektrické autobusy e.City Gold byly uvedeny do provozu v Portu a Lisabonu v roce 2017. V nabídce má také variantu na naftu a na zemní plyn. Krok do budoucnosti učinil svými elektrickými autobusy na vodík: spolu s japonským výrobcem Toyota vyvinul autobus s palivovými články s názvem H2.City Gold. Poprvé byl tento typ představen na veletrhu Busworld v Bruselu v roce 2019. H2.City Gold je k dispozici ve dvou délkách: 10,7 a 12 metrů. Vodíkové nádrže jsou umístěny na střeše a umožňují dojezd 400 km.

V současné době je Caetano s Toyotou úspěšný ve třech městech: Barcelona si nedávno objednala osm autobusů na palivové články, Bielefeld čtyři a provozovatel DB Autokraft dva pro provoz v severoněmeckém Niebüll. Ty mají být dodány ještě do konce tohoto roku a budou poháněny vodíkem vyrobeným z větrné energie v rámci projektu eFarm

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) je hlavním provozovatelem veřejné dopravy v metropolitní oblasti Barcelony, provozuje flotilu více než 1 100 autobusů na 102 různých linkách. Nákup osmi 12 m vodíkových autobusů je podporována programem European JIVE 2 na podporu vozidel s palivovými články spolufinancovaného Evropskou unií.

Navíc TMB společně s konsorciem Zona Franca Consortium (CZFB) postaví závod na výrobu, skladování a doplňování vodíku určeného pro užitková vozidla. Jelikož se bude jednat o první čerpací stanici vodíku tohoto druhu ve Španělsku, kromě autobusů Caetano bude závod pravděpodobně otevřen i pro další flotily a soukromá elektrická vozidla s palivovými články. "Jsme opravdu poctěni, že si TMB vybrala naše H2. City Gold vozy. Rádi podpoříme projekt společností TMB a Zona Franca Consortium směřující k ekologičtější flotile a těšíme se na dodávku  vodíkových autobusů do Barcelony,“ řekl Kohei Umeno, obchodní ředitel společnosti CaetanoBus.

Objednaná H2. City Gold budou vybavena palivovými články Toyota a nabídnou dojezd přes 400 kilometrů s kapacitou 94 cestujících. Osm nízkopodlažních vozidel se 3 dveřmi bude mít několik bezpečnostních prvků, které podpoří řidiče a pomohou zlepšit bezpečnost silničního provozu, například kamerový monitorovací systém, který nahradí tradiční zpětná zrcátka, a  Mobileye Shield Plus pro zabránění nebezpečným situacím s chodci a cyklisty.

Smlouvy na dodání vozidel byly uzavřeny v říjnu 2020.

Provozovatel veřejné dopravy v Bielefeld moBiel objednal čtyři vodíkové autobusy a čerpací stanici. Po dlouhých přípravných pracech dopravní společnost se sídlem v Bielefeldu učinila důležitý krok ke svému cíli testování vodíkové technologie v městské dopravě. Očekává se, že autobusy se projedou ulicemi Bielefeldu na přelomu let 2021/2022. Čtyři 12 metrové autobusy budou testovány na lince 29 (Baderbach - Schildhof). Vodíkové autobusy Caetano mají elektromotory s celkovým výkonem 333 kW (245 hp), dvěma dveřmi a 37 sedadly.

Vodíkovou čerpací stanici dodává Framatome z Erlangenu, dceřiné společnosti francouzské skupiny Framatome. moBiel staví čerpací stanici v areálu spalovny odpadu v Bielefeldu-Heepenu, kde budou také umístěny autobusy. „Když se naše dozorčí rada na podzim roku 2018 rozhodla zahájit testování vodíkové technologie s nulovými emisemi, věděli jsme, že nebudeme mít co do činění se zavedeným sériovým produktem, ale s vysoce inovativní technologie. Což se potvrdilo. Vyjasnění všech otázek týkajících se financování, celoevropských výběrových řízení a zadávání zakázek si vyžádalo intenzivní práci a velkou trpělivost. Nyní jsme ale dosáhli důležitého milníku,“ uvedl výkonný ředitel moBiel Martin Uekmann. "Tento projekt má hodnotu milionů," dodává Kai-Uwe Steinbrecher, ředitel technologií MoBiel. Bude dotováno 90 procent nákladů na čerpací stanici a 60 procent na autobusy. Základem pro výpočet je rozdíl v ceně ekvivalentního dieselového autobusu. „MoBiel je schopen pořídit vodíkové autobusy a čerpací stanici pouze díky financování ze strany státu Severní Porní-Vestfálsko. Protože je ještě nelze provozovat ekonomicky životaschopným způsobem. Náklady na palivo u čtyř autobusů s palivovými články jsou také přibližně o 60 000 Eur ročně vyšší než u autobusů s naftovým motorem."


Caetano dodává první autobusy na vodík