Změny ve veřejné dopravě na jižní Moravě
V souvislosti se zahájením provozu vlaků na modernizované trati mezi Brnem a Blanskem dojde k vrácení autobusových linek 75, E75, 210, 211 a 233 do původních tras. Bude ukončen provoz náhradních autobusových linek xS2A, xS2B, xS2C a xS2D. Foto IDS JMK

K celostátnímu termínu změn jízdních řádů dojde v IDS Jihomoravského kraje ke změnám ve vedení linek i ve výlukách. Od března 2023 podraží jízdné.

Reklama

K celostátnímu termínu změn jízdních řádů dojde v IDS Jihomoravského kraje ke změnám ve vedení linek i ve výlukách. Od března 2023 podraží jízdné.

Podstatné změny ve vedení linek v Brně i do okolních obcí přinese od 11. prosince otevření nového přestupního terminálu Nemocnice Bohunice v Brně. Od 11. prosince začnou jezdit tramvaje linky 8 s cestujícími v ostrém provozu na nové trati mezi zastávkami Osová a univerzitním kampusem v Bohunicích. Linka 8 z Líšně do Starého Lískovce bude ukončena v novém terminálu Nemocnice Bohunice. Tímto uzlem bude projíždět řada městských linek - zejména trolejbusy 25 ve směru Pisárky - Mendlovo náměstí – Úvoz – Lidická, autobusy 50 ve směru do Bystrce a Komárova a autobusy E56 ve směru Královo Pole nádraží. Ukončeny zde budou regionální linky 401, 402, 405 a 406 a pro cestující ve směru od Ivančic, Oslavan, Zastávky, Rosic a Velké Bíteše a dalších více než 30 obcích dojde k výrazným změnám.

Cestující z regionu díky ukončení v novém terminálu získají nové přestupní možnosti – rychleji se dostanou například do Králova Pole (linkou E56), do Bystrce či Komárova (linkou 50). Spojení do centra bude zajištěno tramvají 8, která nebude brzděna přetíženými komunikacemi. Součástní nové trati je totiž tramvajový tunel, který je s délku 602 metrů nejdelší v Česku. Trolejbusy 25 cestující odvezou na Mendlovo náměstí případně do oblasti ulic Veveří či Lidická.
 
Stávající smyčku Starý Lískovec budou nově obsluhovat tramvajové linky 6 a 7. Autobusová linka 61 bude zrušena. Obsluhu zastávek Holandská a Bidláky místo linky 61 zajistí autobusy linky 40 vedená ze zastávky Studentská přes Nemocnici Bohunice do Tuřan.

Terminál Nemocnice Bohunice se po autobusovém nádraží Zvonařka stane druhým největším přestupním místem na regionální linky v Brně. Terminál bude využíván přibližně 7 tisíci cestujícími pro cesty do nebo z regionu. Ve špičkovou hodinu bude z terminálu odjíždět až 15 regionálních spojů do hodiny, což odpovídá odjezdu autobusu cca každé 4 minuty, ve vrcholné ranní špičce budou příjezdy autobusů z regionu každé 2-3 minuty.

Změny v jízdním řádu na železnici od prosince 2022

Nejvýznamnější, a pro cestující nejviditelnější, změnou na železnici v roce 2023 bude  nasazení nových moderních elektrických jednotek Jihomoravského kraje Moravia. V cílovém stavu, který se předpokládá ve druhém čtvrtletí roku 2023, bude 31 čtyřvozových a 6 dvouvozových jednotek jezdit na všech vlacích linek S2 Letovice – Blansko – Brno – Křenovice, S3 Hustopeče/Židlochovice – Brno – Tišnov – Křižanov, S51 Šakvice – Břeclav a na vybraných spojích linky S9 Břeclav – Hodonín.

Od začátku jízdního řádu se předpokládá prozatím pouze provoz kratších jednotek, a to na lince S51 a na části vlaků linky S2. Zbylé nové jednotky budou do zkušebního provozu s cestujícími, jakož následně i do pravidelného provozu na linkách S2 a S3, nasazovány postupně mezi prosincem 2022 a dubnem 2023. Z toho důvodu je třeba v prvních týdnech nového jízdního řádu počítat na lince S2 s vedením části vlaků staršími rychlíkovými vozy Českých drah.

K posledním výrazným úpravám jízdného na jihu Moravy došlo v roce 2012. Od 1. března příštího roku se cestování veřejnou dopravou zdraží. Rozhodli o tom krajští radní na jednání 23. listopadu 2022. „S ohledem na současnou ekonomickou situaci a vzhledem k enormnímu růstu nákladů na provoz veřejné dopravy už nemůžeme tento krok odkládat," řekl radní Jiří Crha, který má na starosti oblast dopravy. Půjde o nárůst v průměru o 17 až 19 procent.

Jedním z cílů nového tarifu je podle kraje zjednodušení sortimentu jízdních dokladů. Základní jízdenkou v regionu i městě Brně bude jízdenka na dvě zóny za 25 korun platná jednotně po dobu 60 minut. Vedle ní bude existovat další sjednocená jízdenka za 20 korun, která bude v Brně platit 15 minut a mimo Brno z důvodu možnosti dosažení vyšší cestovní rychlosti 10 minut. Její platnost ve vlaku se bude počítat od času odjezdu vlaku ze stanice jejího označení podle platného jízdního řádu, případně skutečného odjezdu v případě zpoždění. Zrušena bude nadbytečná jízdenka pro vlaky s platností do 2 zastávek a 30 minut, kterou zastoupí právě jízdenka na 10 minut.

U jednorázových jízdenek se předpokládá jejich navýšení o průměrně 19 procent, v případě předplatních jízdenek o průměrně 17 procent. Nejvyšší změny jsou v případě jízdenek na krátké vzdálenosti, tyto změny jsou však nominálně nižší (např. jízdenka na 3 zóny pro cestujícího bez slevy změní cenu z 27 na 33 korun, senior nad 65 let pak v regionu zaplatí jen o 3 koruny více). Úseková jízdenka na nejkratší vzdálenost změní cenu z 10 na 12 korun, zlevněná pro děti, studenty a osoby nad 65 let pak bude dražší jen o jednu korunu.

Naším cílem je i nadále podporovat elektronické předplatní jízdenky a pravidelně dojíždějící na větší vzdálenosti. Tomu se přizpůsobují i ceny předplatních jízdenek, jejichž cena narůstá méně než u jednorázových. Stejně tak chceme podpořit cenově nejcitlivější obyvatele Jihomoravského kraje - jsou tak zachovány speciální roční jízdenky pro osoby nad 70 let, pro mladé rodiny a pro doprovod dítěte do 3 let i pro držitele průkazů ZTP,“ uvedl Jiří Crha.