Výsledky společnosti Scania za rok 2022
Prémiové Volvo 9900. Foto Volvo Buses

Minulý rok významným způsobem poznamenaly zásadní celosvětové výzvy, které se odrazily také na hospodářských výsledcích společnosti Scania. Válka na Ukrajině, pandemie onemocnění covid-19, energetická krize, inflace a nedostatek součástek výrazným způsobem narušily dodavatelské řetězce.

Reklama

Minulý rok významným způsobem poznamenaly zásadní celosvětové výzvy, které se odrazily také na hospodářských výsledcích společnosti Scania. Válka na Ukrajině, pandemie onemocnění covid-19, energetická krize, inflace a nedostatek součástek výrazným způsobem narušily dodavatelské řetězce.

Shrnutí celého roku 2022:

  • Čisté tržby se zvedly o 16 procent na 170 004 milionů SEK (146 146 milionů SEK v roce 2021)
  • Očištěný provozní příjem dosáhl 15 971 milionů SEK (16 523 milionů SEK v roce 2021).
  • Provozní příjem dosáhl 12 375 milionů SEK (11 294 milionů SEK v roce 2021) a byl negativně ovlivněn částkou 3 596 milionů SEK, která je v zásadě spojena s odpisem podnikatelských aktivit v Rusku.
  • Cash flow dosáhlo -4 516 milionů SEK v oblasti Vehicles and Services (Vozidla a služby). Pokud by bylo očištěno o platbu pokuty Evropské komisi, dosáhlo by cash flow hodnoty 5 141 milionů SEK.

Komentář Christiana Levina, prezidenta a CEO Scania

Rok 2022 významným způsobem poznamenaly zásadní celosvětové výzvy, které se odrazily také na hospodářských výsledcích společnosti Scania. Válka na Ukrajině, pandemie onemocnění covid-19, energetická krize, inflace a nedostatek součástek výrazným způsobem narušily dodavatelské řetězce. Navzdory nejistotě spojené s geopolitickým a makroekonomickým výhledem ale zůstala aktivita našich zákazníků vysoká.

Poptávka po našich přepravních řešeních je robustní a většina oblastí, v nichž jsme podnikatelsky aktivní, během roku vykazovala dobré výsledky. V oblasti servisních služeb jsme zaznamenali 21 procentní nárůst, což potvrzuje vysokou aktivitu přepravců. Rovněž pro nás zásadní finanční služby zůstaly silné a jejich portfolio se vyvíjí pozitivní směrem. Trh s autobusy a autokary se nadále zotavuje, a to i v oblasti zájezdových autobusů, která byla zásadně postižena během pandemie nemoci covid-19. Segment Pohonných řešení, který zahrnuje například průmyslové motory, dosáhl rekordních dodávek a rostl na nových trzích. Poptávka po našich nákladních automobilech rovněž zůstává silná, ale loňské potíže v dodavatelských řetězcích a ve výrobě v Evropě vedly k poklesu objemu dodávek. Tržby společnosti Scania za celý rok 2022 vzrostly o 16 procent a provozní marže, očištěná o důsledky odpisu našich podnikatelských aktivit v Rusku, dosáhla 9,4 procenta (v roce 2021 byla 11,3 procenta). Ke konci roku bylo možné dokončit odpis našich prodejních a servisních aktivit v Rusku a po jeho konci, v lednu 2023, jsme mohli tamtéž uzavřít i odpis aktivit v oblasti poskytovaní finančních služeb.

Provozní příjem během celého roku 202 byl negativně ovlivněn problémy v dodavatelských řetězcích, které byly destabilizovány jak vnějšími, tak vnitřními vlivy. Naše evropské závody přecházely na výrobu nového a oceňovaného pohonného ústrojí Scania Super. Tato změna byla jednou z největších v historii společnosti Scania a vedla k větší nestabilitě již tak napjatých řetězců. Destabilizovaný dodavatelský řetězec ve spojení s nedotčeným personálním obsazením ve výrobě měl za následek to, že jsme nemohli dosáhnout plného vytížení naší výrobní kapacity, což se odrazilo i na naší finanční výkonnosti. Abychom si zachovali možnost pružně reagovat na změny a navýšit dodávky, rozhodli jsme se ponechat personál ve výrobě po celý rok.

Během roku jsme zavedli několik opatření, abychom si dokázali poradit s narušenými dodavatelskými řetězci. Ve čtvrtém čtvrtletí byla zřízena pracovní skupina, která byla plně zaměřena na stabilizaci toků od jejich začátku až do konce a zajištění dostatečné kapacity dodávek. Přestože je situace v celosvětovém dodavatelském řetězci nadále nepředvídatelná, všechny naše aktivity byly v tomto směru úspěšné. Dodávky našich nákladních vozidel ve čtvrtém čtvrtletí vzrostly o 14 procent, čímž se výrazně podílely na zvýšení tržeb o 37 procent. Očištěná provozní marže ve čtvrtém čtvrtletí dosáhla 10,9 procenta (oproti 9,6 procentům za stejné období roku 2021).
 
Naše evidence objednávek již v tuto chvíli pokrývá i poměrně vzdálenou budoucnost, musíme proto omezovat jejich další příjem, abychom mohli garantovat přesné datum dodání a zvládli náklady zvýšené inflací. V Evropě se náš tržní podíl během čtvrtého čtvrtletí do určité míry zvedl ve spojitosti se zvýšenou výrobou nákladních vozidel a za celý rok 2022 dosáhl 13,4 procenta. Během loňského roku bylo jasně patrné, že se začal zhmotňovat přesun k udržitelné přepravě. Poptávka po našich plně elektrických, plug-in hybridních i hybridních vozidlech vzrostla z nízkých čísel o 400 procent. Kromě objednávek na naše stávající elektrifikovaná řešení, jsme zaznamenali i velký zájem o plně elektrické nákladní vozidlo pro regionální přepravu, které jsme vloni uvedli. Na konci roku jsme měli již téměř 700 předobjednávek. Předznamenávají zájem o tato vozidla, s jejichž výrobou začneme během druhé poloviny roku 2023.