Výroba automobilů v prvním pololetí 2022
SOR začal s dodávkami nových autobusů na CNG pro Transdev na Slovensko. Pro provoz v Trenčíně od 1. září je určeno 38 autobusů SOR NSG 12 a 5 kloubových SOR NSG 18. Veřejnosti se nové autobusy představí 15. srpna. Foto Transdev Slovensko

Od ledna do června bylo v České republice vyrobeno o téměř 300 autobusů více než v roce 2021. Z celkem 2 625 vozů zůstalo 464 na domácím trhu, většina odjela do zahraničí. 
Reklama
Od ledna do června bylo v České republice vyrobeno o téměř 300 autobusů více než v roce 2021. Z celkem 2 625 vozů zůstalo 464 na domácím trhu, většina odjela do zahraničí. 
Mezi lednem a červnem tohoto roku bylo vyrobeno 606 909 osobních automobilů, tj. o 8,5 procenta méně než v roce 2021. V samotném červnu bylo v ČR vyrobeno 125 374 automobilů, tedy o 21,6 procenta meziročně více. Tuzemské automobilky tak díky zvýšené květnové a červnové produkci umazaly dvojciferný meziroční pokles.

Dařilo se také výrobcům v ostatních segmentech. V prvním pololetí bylo vyrobeno 2 625 autobusů (+ 12,8 %), 1 130 motocyklů (+ 102,5 %) a 653 nákladních vozidel (+ 21,4 %).

Více než desetinu tuzemské produkce motorových vozidel tvoří vozidla s elektrickým pohonem. Těch bylo celkově vyrobeno 63 985 ks, včetně 33 elektrobusů.

Je dobrou zprávou, že se český automobilový průmysl ve druhém čtvrtletí alespoň trochu nadechl. Na celkové produkci se projevilo zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích - především na trhu s polovodičovými čipy - i flexibilní reakce většiny výrobců při zajišťování dodávek surovin a dílů přerušených po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu. Stále ale musíme brzdit přehnaný optimismus. Především v souvislosti s covidovými opatřeními v Číně panuje na trzích nejistota z dalšího vývoje a z toho, že by se tamní uzávěry v okolí Šanghaje mohly v dalším průběhu roku projevit i do tuzemské produkce. Další otázkou pak je samozřejmě zajištění dodávek plynu a další faktory spojené s napjatou geopolitickou situací,“ komentuje dosavadní vývoj Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. „Ačkoliv jsme mohli v polovině roku zpravidla odhadovat celoroční vývoj výroby v autoprůmyslu, v letošním roce je to vzhledem k celé řadě negativních vlivů prakticky nemožné.“

Výroba autobusů

V prvním pololetí bylo v Česku vyrobeno 2 625 autobusů (meziročně + 12,8 %, v roce 2021 bylo vyrobeno 2 327 autobusů; v roce 2020 jen 2 231 kusů), 2 071 autobusů bylo v prvním pololetí exportováno (+ 5,7 %), zbylých 464 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (+ 37,7 %). Celkový počet vyrobených autobusů překonal i předcovidový rok 2019, kdy byla produkce 2 531 autobusů, 2 343 pro zahraničí a 431 pro český trh.

Ve vysokomýtském IVECO CR vyrobili od ledna do června 2 326 autobusů, tedy o 10,1 % více než v loňském roce. SOR Libchavy dokázal v prvním pololetí tohoto roku vyrobit 274 autobusů, tj. o 33,7 procenta více než vloni. Devatenáct autobusů značky má elektrický pohon (tj. podíl 6,9 %). ŠKODA Electric vyrobila v prvním čtvrtletí 14 elektrobusů a výrobce KHMC za celé pololetí 11 autobusů (+ 22,2 %).

V červnu bylo vyrobeno 519 autobusů (o 2 ks více než vloni) z toho 10 bylo elektrobusů SOR. Na našich silnicích zůstane jezdit 93 autobusů (+ 24 %), do zahraničí je určeno 440 vozů (- 12,2 %).

IVECO CR vyrobilo pro tuzemský trh 52 autobusů (+ 6,1 %), do zahraničí odjelo z Vysokého Mýta 408 autobusů (- 10,7 %). SOR v červnu vyrobila 69 vozů (+ 3 %), pro tuzemské dopravce 41 autobusů (+ 57,7 %), na export 28 ks (-31,7 %). KHMC v červnu vyrobila 4 vozy (o 1 ks více než v roce 2021), všechny pro zahraniční zákazníky.

Zdroj dat: AutoSAP