Víte, kdy se začaly pohybovat na našem území autobusy ...
První "autobus" na světě - kočárový omnibus Benz z konce 19.století. Foto archiv Mercedes-Benz.

a jakých značek, jak rychle jezdily aj.? Provoz na první poštovní autobusové lince v českých zemích byl zahájen před 100 lety.
a jakých značek, jak rychle jezdily aj.? Provoz na první poštovní autobusové lince v českých zemích byl zahájen před 100 lety.
Město Holice chystá na sobotu 17. května oslavu 100 let pravidelné autobusové dopravy na našem území.

Konec 19.století znamenal v hromadné silniční dopravě osob převážně variantu kočár. V této době se ujala vlády radikálně se rozvíjející železnice. Od roku 1905 fungovala na území Rakouska-Uherska poštovní autobusová doprava, dopravující kromě zásilek i omezený počet osob. V roce 1908 byl slavnostně zahájen provoz na první poštovní autobusové lince v českých zemích z Pardubic do Bohdanče a z Pardubic do Holic.

Autobusy Laurin a Klement měly dřevěnou karoserii, čtyřválcový benzinový motor 24 HP, přední dřevěná kola byla s obručemi z plné gumy. Zadní kola poháněly řetězy. Spotřeba při optimální rychlosti 26 km/hod. byla až 62 litrů benzinu na 100 km. Jedenáctikilometrová trasa Pardubice-Bohdaneč na tehdejších silnicích trvala podle jízdního řádu 64 minut.

Po roce 1910 zajišťovaly dopravu osob soukromé automobily a autobusy např. na trasách z Mariánských Lázní do Kynžvartu a Karlových Var, z Příbrami do Dobříše, z Prahy do Mělníka ... Autobusy většinou dodávaly továrny Laurin a Klement v Mladé Boleslavi (v roce 1914 jich jezdilo 15) a Austro Daimler.

Cesta takovým autobusem pro 15 až 20 osob nebyla žádným požitkem pro cestující a velmi těžká pro řidiče, jehož místo v autobusu bylo většinou otevřené, maximálně vybavené malou stříškou. Řidiči museli např. spustit zkušebně motor hodinu před jízdou, většinu oprav si zajišťovali sami na cestách či v garážích a jejich pracovní doba byla 54 hodin týdně. Řidič nesměl za jízdy mluvit a musel dodržovat maximální rychlost na silnici 28 km/h v obci a 15 km/h za tmy.

První koncese na provozování autobusové dopravy byly rakouskými úřady udělovány okolo roku 1911. 23 linek rakouské poštovní autobusové dopravy v délce 4706 km v roce 1914 ukazuje na vyspělost našich tehdejších území. Po vynucené přestávce v době války (vozidla byla zabrána) vývoj pokračoval po roce 1918.
BUS Portál čerpal informace z knihy Jaroslava Ryby "K historii silniční dopravy na území České republiky". Aktualizovaný materiál z roku 2005.

BUS Portál se také zúčastnil Křtu knihy Jaroslava Ryby "K historii silniční dopravy na území České republiky"

Víte, kdy se začaly pohybovat na našem území autobusy ...
Autobus Laurin & Klement. Foto archiv Škoda Auto.