Vídeň začne vyrábět vlastní vodík, nejen pro autobusy
Vídeň začne vyrábět vlastní zelený vodík. Pohánět bude i autobusy. Foto Wiener Linien

První městské zařízení na elektrolýzu by od letošního léta mělo začít produkovat až 1 300 kg zeleného vodíku. Vídeň ho využije  pro vodíkové autobusy, v městské plynové elektrárně, a nabídne ho také soukromým subjektům. Vše je součástí městské vodíkové strategie a přechodu na uhlíkovou neutralitu do roku 2040.

Reklama

První městské zařízení na elektrolýzu by od letošního léta mělo začít produkovat až 1 300 kg zeleného vodíku. Vídeň ho využije  pro vodíkové autobusy, v městské plynové elektrárně, a nabídne ho také soukromým subjektům. Vše je součástí městské vodíkové strategie a přechodu na uhlíkovou neutralitu do roku 2040.

Stavba vídeňské komunální elektrolytické stanice vzniká od konce loňského roku ve čtvrti Simmering a na stavbě se podílí městský výrobce a distributor energií Wien Energie a sesterská firma Wiener Netze zodpovědná za městskou energetickou infrastrukturu. Už od letošního léta má zařízení s výkonem tří megawattů dodávat denně až 1 300 kilogramů zeleného vodíku. Město slibuje, že pro výrobu chce využívat výhradně solární, větrnou a vodní energii. Podle radnice se jedná o vůbec první zařízení svého druhu a rozsahu, které bude přímo ve Vídni produkovat vodík z obnovitelných zdrojů. Stanice vzniká přímo v areálu Wiener Netze a provozovat ji bude Wien Energie. Investiční náklady dosahují 10 milionů euro a Vídeň si pro realizaci zažádala i o dotace.

Při elektrolytickém procesu se dodávaná voda rozloží, kyslík se uvolní do ovzduší a vodík bude přímo na místě stlačen a připraven ke skladování či přepravě. „Kampus Wiener Netze je ideálním místem pro výrobu zeleného vodíku,“ vysvětluje ředitel podniku Gerhard Fida. „V areálu v Simmeringu máme nejlepší předpoklady a disponujeme více než stoletou zkušeností v zacházení s energiemi v pevné, tekuté i plynné formě.“

Vedle oblasti mobility v přepravě těžkých nákladů nabízí vodík velký potenciál pro průmysl a energetický sektor – tam, kde stávající fosilní plyny nelze vhodně nahradit jinými technologiemi,“ uvedl předseda představenstva Wien Energie Michael Strebl. Denně produkované množství až 1 300 kilogramů podle městských firem stačí na natankování přibližně 60 nákladních vozů nebo autobusů. Vozidla budou moct využít i nově vznikající čerpací stanici přímo v Simmeringu, jež nabídne tankování na 350 a 700 barů. Přímo na místě Vídeň zřídí i samostatnou část pro plnění přívěsů, které budou moct transportovat vodík pro průmyslové partnery. Surovinu ze Simmeringu bude v budoucnu využívat i již existující vodíková čerpací stanice v areálu autobusových garáží Leopoldau.

Tam již pravidelně tankuje vodíkový autobus, který byl v uplynulých měsících v testovacím provozu na lince 39A. Od poloviny listopadu 2022 přešel Solaris Urbino hydrogen do pravidelného provozu. V roce 2023 přijedou čtyři nové autobusy a v roce 2024 dalších pět. Do konce roku 2025 Vídeň převede celou linku s deseti vozidly na vodíkový pohon. Zakázku na dodání vozidel získal Solaris.

Městský koncern Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají Wien Energie, Wiener Netze i dopravce Wiener Linien tím podle vlastních slov jako první v Rakousku vytvoří úplný řetězec vodíkového hospodářství od výroby přes vlastní využití až po prodej, a to zcela bez emisí. Podle vyjádření radnice je Wien Energie už v kontaktu s dalšími partnery-odběrateli z odvětví mobility i průmyslu.

Velkoobjemové využití vodíku mimo oblast mobility má dokázat i přestavba tepelné elektrárny Donaustadt. V rámci provozního testu chce Wien Energie začít k plynu přimíchávat i vodík, a to nejprve v podílu 15 procent. Přípravy probíhají, pokus je v plánu přibližně v létě letošního roku. I zde chce Vídeň alespoň z části využít zelený vodík z vlastního elektrolytického zařízení.

Všechny kroky vychází z vídeňského cíle stát se do roku 2040 klimaneutrálním městem a také z městské vodíkové strategie. Tu vypracoval komunální holding Wiener Stadtwerke roku 2021 a představuje jasný jízdní plán, jak z Vídně učinit hlavní vodíkové centrum ve východním Rakousku do roku 2030. Podle zástupců města je klíčové, aby město mělo k dispozici vlastní vodík „made in Vienna,“ který zároveň musí pocházet z obnovitelných zdrojů. Jen tak může Vídeň do roku 2040 dosáhnout klimatické neutrality.


Vídeň začne vyrábět vlastní vodík, nejen pro autobusy
Jak funguje zařízení na výrobu vodíku. Foto Wien
Vídeň začne vyrábět vlastní vodík, nejen pro autobusy
Zástupci Vídně a městských firem při zahájení stavby první vídeňské komunální elektrolytické stanice. Foto Wien