Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi
Belgický Van Hool představil novou bezemisní řadu autobusů. Foto Van Hool

Řada A zahrnuje čtyři modely dlouhé od 12 do 24 metrů s pohonem na baterie, palivové články a trolejbusy. Zaměřil se na snížení hmotnosti, udržitelnost a modularitu.
Řada A zahrnuje čtyři modely dlouhé od 12 do 24 metrů s pohonem na baterie, palivové články a trolejbusy. Zaměřil se na snížení hmotnosti, udržitelnost a modularitu.
Belgický výrobce autobusů, autokarů a průmyslových vozidel Van Hool představil na veletrhu Euro Mobility Expo 2022 (již jsme informovali) svou první zcela novou řadu autobusů se 100% nulovými emisemi. Prvním vozidlem je Van Hool A12 Battery Electric, k dispozici je ve čtyřech různých délkách (12 m, 13 m, 18 m a 24 m) a jako bateriový elektrický, na palivový článek (vodík) a trolejbus.

Ještě před oficiálním uvedením nové řady A měl výrobce se sídlem v Koningshooiktu na svém kontě 13 objednávek na celkem 162 bateriových a vodíkových autobusů.

Filip Van Hool, generální ředitel společnosti Van Hool NV:„Záměrem při navrhování nové řady A bylo přijít s ekologicky šetrnou (100% nulové emise), pohodlnou, bezpečnou, nadčasovou a udržitelnou řadou autobusů, která může být používané v městské i regionální dopravě v Evropě. Naším cílem bylo představit novou integrovanou řadu, která splňuje vysoká očekávání dopravních společností, řidičů a cestujících. Nový design interiéru a exteriéru a výběr ze tří různých pohonných jednotek souvisely na jedné straně s mezinárodními zkušenostmi, které jsme během několika posledních desetiletí získali, a na straně druhé s výzvami, kterým budou společnosti veřejné dopravy čelit v příštích letech. Naši zákazníci se zaměřují na ekologizaci svých vozových parků a usilují o nulové emise. Spojují to s pohodlím a bezpečností pro uživatele veřejné dopravy, příjemným pracovním prostředím pro řidiče a TCO (celkové náklady na vlastnictví), aby mohli plnit svůj úkol se ziskem. Jsme více než kdy jindy připraveni hrát významnou roli na evropském trhu veřejné dopravy."

Zvláštní pozornost při vývoji nové řady A byla věnována hmotnosti, udržitelnosti a modularitě autobusů.


Snížení konstrukční hmotnosti bylo dosaženo použitím vysoce pevné nerezové oceli, kompozitních materiálů s nízkou hmotností a udržitelných technik lepení. K tomu byly použity počítačové simulační a optimalizační techniky v kombinaci s více než 75letými dovednostmi a zkušenostmi.

Na samonosnou sendvičovou střechu autobusu byl namontován modulární upevňovací systém pro integraci dílů, jako jsou baterie, klimatizace a řídicí systémy. Upgrade, případné následné úpravy a výměna za jiné díly budou ve výsledku jednodušší a zaručí tak dlouhou životnost vozidla. Tímto způsobem chce Van Hool významně přispět k cirkulární ekonomice.

Design nové řady A se vyznačuje aerodynamickým tvarem přední části. Velké čelní sklo poskytuje optimální výhled pro řidiče i cestující. Autobusy jsou vybaveny LED světlomety nejnovější generace s denním svícením.

Velké zadní okno propouští dostatek přirozeného světla. LED světla nejnovější generace jsou použita i vzadu. Velký přístupový prostor na zadním panelu poskytuje uživatelsky příjemný přístup do technické části autobusu. Velká boční okna zvyšují množství přirozeného světla v autobuse. Autobusy mají široké dveře pro cestující pro snadné nastupování a vystupování. Pro řidiče je standardně k dispozici uzavřená kabina s dostatkem úložného prostoru. Ergonomická kabina, která splňuje standardy Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV), poskytuje řidiči na první pohled přehled o všech funkcích vozidla a zlepšuje tak obecnou bezpečnost. Klima v interiéru je regulováno unikátním systémem, kdy klimatizovaný vzduch vychází z centrálního střešního vzduchovodu, založeného na technologii tepelného čerpadla (s vodou jako kondenzátorem) a trakční rekuperaci tepla, což vede k úsporám energie oproti klasickému tepelnému čerpadlu.

Pro maximalizaci autonomie vozidel bylo zásadní minimalizovat jejich hmotnost. Použitím sofistikovaných výpočetních technik bylo možné optimalizovat ocelovou konstrukci podvozku i bočního rámu. Optimalizaci hmotnosti završuje integrace nejmodernější lehké sendvičové střechy.

Podle Van Hool byla nová řada A speciálně navržena pro podporu budoucnosti bez uhlíku, aniž by byla ohrožena ovladatelnost, pohodlí cestujících nebo výkon vozidla. K dosažení tohoto cíle používá komponenty a technologie od různých dodavatelů a projektových partnerů.

Před 75. výročím založení společnosti (byla založena v roce 1947) tak Van Hool potvrzuje své inovativní schopnosti založené na dlouholetých zkušenostech. Postavil již více než 1 400 elektricky poháněných autobusů a autokarů v různých komplexních provedeních: bateriové, elektrické, hybridní, vodíkové a s trolejemi. Na konci roku 2020 dodal první z deseti plně bateriově napájených elektrických autobusů modelu CX45E s infrastrukturou do Spojených Států. Nyní bylo prodáno celkem 22  dalších kusů a nedávno uvedl na trh první dvoupodlažní 100% bateriový autokar na světě, TDX25E. Naprostá většina vozidel je určena pro Evropu a USA. Van Hool má po celém světě přibližně 3 500 zaměstnanců, z nichž většina pracuje ve výrobních závodech v Koningshooiktu (Belgie) a Skopje (Severní Makedonie).


Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi
Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi
Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi
Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi
Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi
Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi
Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi
Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi
Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi
Van Hool uvedl novou řadu A se 100% nulovými emisemi