V německém Wuppertalu se zaměřili na vodíkové autobusy
WSW mobil využívá ve Wuppertalu vodíkové autobusy ve veřejné dopravě již rok. Foto: Stefan Tesche-Hasenbach

Po ročních zkušenostech z provozu deseti autobusů Van Hool s palivovými články očekávají další od Solaris a postaví druhou čerpací stanici.
Po ročních zkušenostech z provozu deseti autobusů Van Hool s palivovými články očekávají další od Solaris a postaví druhou čerpací stanici.
Rok po zahájení pravidelného provozu dosáhla společnost Wuppertaler Stadtwerke (WSW) v Severním Porýní-Vestfálsku kladné bilance. „Vodíkové autobusy již v provozu nestojí víc než dieselové autobusy, a svou spolehlivost prokázaly i při nejnižších teplotách loni v zimě,“ říká generální ředitel Markus Hilkenbach.

Po těchto zkušenostech WSW rozšiřuje svoji vodíkovou infrastrukturu. V depu Varresbeck na západě Wuppertalu se plánuje čerpací vodíková stanice. Do celoevropského výběrového řízení se podle WSW přihlásily známé národní i mezinárodní společnosti. Díky druhé čerpací stanici bude flotila flexibilnější.

Vodíkový projekt WSW mobil GmbH (WSW) byl zahájen v červnu 2020. Vozidla jsou doplňována vodíkem, který se získává zpracováním odpadu obyvatel Wuppertalu. Vodík se vyrábí v elektrolyzéru provozovaném dceřinou společností WSW -  AWG, který je poháněn elektřinou získanou ze spalování odpadu v zařízení AWG v Korzert. V provozu je deset autobusů od belgického výrobce Van Hool, které ujedou denně podle typu trasy až 280 kilometrů.

Kromě servisu je pro dlouhodobou ekonomickou analýzu vozového parku důležitá také spotřeba paliva. Zatímco v letních měsících bylo spotřebováno pouze asi 8 kilogramů na 100 kilometrů, v nejchladnějším zimním dni při -16 stupních Celsia vzrostla spotřeba na více než 10 kg. Autobusy spotřebovaly průměrně ročně 8,7 kg/100 km. Díky dani z CO2 již letos dosáhne WSW stejných nákladů jako na naftu. Technická použitelnost je na úrovni nejmodernějších dieselových autobusů.

S dojezdem 400 kilometrů a rychlým doplňováním paliva jsou vodíkové autobusy jednoznačně lepší než elektrické autobusy na baterie. Aby mohly proniknout na trh, Hilkenbach doufá ve výrazný pokles cen při pořizování vozidel: „Za posledních 12 měsíců ceny klesly zhruba o 10 procent, ale očekáváme výrazně vyšší pokles.“ WSW do konce roku zdvojnásobí svoji flotilu vodíkových autobusů o dalších deset vozidel od polského výrobce Solaris. Díky společnému tendru s RVK v Kolíně nad Rýnem (kde bude do konce roku v provozu 52 autobusů s palivovými články) se cena za vozidlo pohybuje okolo 625 tisíc Eur.

Vodíkový projekt „H2W“ WSW a AWG je finančně podporován z programů Evropské unie JIVE, MEHRLIN a JIVE2, německého federálního programu NIP2 a z prostředků spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko.



V německém Wuppertalu se zaměřili na vodíkové autobusy
Vodíková čerpací stanice se nachází přímo ve spalovně odpadu AWG ve Wuppertalu. Foto: Andreas Fischer