Tramvaje značky Škoda slaví 25. narozeniny
Obousměrné tramvaje Elektra 06T pro Cagliary na Sardinii. Foto Škoda Group

První vlastní tramvaj představila plzeňská Škoda v roce 1997. Tříčlánková Astra jezdila v Brně, Ostravě, Olomouci a dalších městech, celkem bylo vyrobeno 48 těchto tramvajových souprav. Nová doba přivezla i novou generaci tramvají - ForCity.

První vlastní tramvaj představila plzeňská Škoda v roce 1997. Tříčlánková Astra jezdila v Brně, Ostravě, Olomouci a dalších městech, celkem bylo vyrobeno 48 těchto tramvajových souprav. Nová doba přivezla i novou generaci tramvají - ForCity.

Elektrické tramvaje jsou i po 140 letech své existence velice populární po celém světě a vzhledem k příklonu k zeleným technologiím poptávka po nich stále stoupá. Tramvaje jsou totiž vysoce efektivním způsobem městské dopravy na krátké a střední vzdálenosti, a to jak ve smyslu energetické účinnosti, tak počtu cestujících, jež dokáží přepravit.

Značka Škoda a tramvaje v historii

Ačkoliv v tomto roce slaví Škoda 25. výročí své první tramvaje, značka Škoda promlouvá do světa tramvají již 100 let. Od roku 1922 se ulicemi řady českých a moravských měst prohánělo mnoho typů tramvají, jejíž stěžejní komponenty a systémy nesly tuto značku. Jednalo se především o trakční motory, jež tramvaje poháněly, a kontroléry, které sloužily k ovládání výkonu tramvaje. Tramvaje s komponenty vyrobenými ve škodových továrnách jezdily v Brně, Plzni, Praze, Jihlavě a mnoha dalších městech. Moderní historie Škodovky pak započala po ukončení výroby tramvají v ČKD v roce 1997, kdy přešla část technických kapacit z Prahy do Plzně.

Československo – země tramvají

V České republice (respektive Československu) se tramvajím vždy dařilo. Zdejší strojírenské firmy dokázaly téměř plně zásobit domácí trh a mnoho souprav také exportovat. Od začátku dvacátého století až do poloviny 90. let patřily mezi nejvýznamnější světové hráče oboru městských kolejových vozidel Ringhofferovy závody, které byly později znárodněné a přesunuté pod hlavičku ČKD Praha. Tamní tramvaje Tatra (nesoucí označení T a pořadové číslo) prodala společnost do mnoha států na světě (vzhledem k politické situaci se jednalo o státy východního bloku). Tamní nejúspěšnější model T3 vyráběný mezi roky 1961–1997 je s více než 13 000 prodanými vozy světovým rekordmanem.

Po roce 1989 se ukázalo, že vnitřní struktura ČKD Praha je v rámci nových ekonomických pořádků neudržitelná, a i přes opakované snahy o restrukturalizaci většina podniků a výroby zanikla nebo byla pohlcená konkurencí. Reálně v té době hrozil zánik tramvajové výrobní tradice v ČR, poslední model tramvaje vyvinutý pod značkou Tatra – T6C5, byl vyrobený pouze jako prototyp v jednom jediném exempláři.

Plzeňská Škoda přebírá štafetu

Novou kapitolu českých tramvajářských dějin v té době začíná psát plzeňská Škoda, nyní Škoda Group. Její dceřiná společnost Škoda Dopravní technika od roku 1995 realizovala modernizaci starších tramvají Tatra T3 a to pod typovým označením 01T a 02T. Dalo by se říci, že skrz tyto projekty přebírá plzeňská Škoda štafetu od svého úspěšného předchůdce.

Škoda měla v té době zkušenosti s výrobou trakčních motorů, které jsou srdcem každé moderní tramvaje. Už od začátku 90. let je dodávala velkým výrobcům a byly využity v tramvajích v Lisabonu, Kasselu, Bonnu, Kolíně na Rýnem nebo Philadelphii.

V té samé době pracují inženýři Škodovky i na dalším projektu – společně se společností Inekon vyvíjí prototyp první vlastní tramvaje. Ta je veřejnosti představena pod jménem Astra (označení 03T) na 39. Mezinárodním strojírenském veletrhu Brno v roce 1997. Tato tramvaj byla tříčlánková se dvěma podvozky a mohla jezdit na kolejích s rozchodem 1 000 – 1 600 mm, její maximální rychlost byla stanovena na 70 kilometrů v hodině a její vozy byly částečně nízkopodlažní. Právě od tohoto data oficiálně počítáme historii tramvají v plzeňské Škodovce.

Tramvaje Astra (později někdy označované jako Anitra) našly své místo v ulicích Brna, Ostravy, Olomouce a dalších městech. O nové tramvaje projevilo zájem pět ze sedmi dopravních podniků v ČR, které provozují tramvajovou dopravu. Celkem bylo mezi roky 1997 a 2005 vyrobeno a dodáno 48 těchto tramvajových souprav. V roce 2001 se upravené verze těchto tramvají (označení 10T) dostaly také do USA, kam byla přenesena i licence k jejich výrobě. Setkat se nimi mohou například návštěvníci měst Portland a Tacoma.

MHD pro jednadvacáté století

Prvním zásadním krokem, který Škoda Dopravní technika po roce 2000 udělala, byla změna názvu. V roce 2004 se tak rodí značka Škoda Transportation, která je srozumitelná i na mezinárodních trzích. V novém tisíciletí se společnost nejprve zaměřila na rozvoj svých exportních kapacit, což vedlo v letech 2006-2007 k úspěšné dodávce devíti souprav obousměrných tramvají Elektra 06T do Itálie. Se dvěma modely Elektra (16T a obousměrná 19T) zaznamenala Škoda Transportation úspěch také v Polsku, kam se prodalo 48 tramvajových souprav.

Škodovka v té době nezapomíná ani na tuzemské pasažéry. Ti se mohou v roce 2005 svézt v první tramvaji nové generace označované jako Elektra. V Praze v tomto roce začíná jezdit Elektra (model 14T) na jehož designu se mimo jiné podílela společnost Porsche Design Group. O dva roky později se v ulicích Brna objevuje odvozený model Elektra 13T.

Současnost jménem ForCity dobývá svět

Ačkoliv tramvaje Elektra zaznamenávaly doma i v zahraničí úspěch, vedení Škoda Transportation se rozhodlo pro razantní krok kupředu. Díky tomu mohla být ještě v roce 2008 uvedena na trh zcela nová generace ForCity. Už na prvních modelech této řady bylo patrné, že její designéři a technologičtí návrháři nabrali za uplynulých deset let mnoho cenných zkušeností a ty se promítly právě do nové generace tramvají.

Novinkou u těchto modelů byl především podvozek s částečně otočným uložením, který umožňoval šetrnější jízdu tramvají v prudkých obloucích. Tramvaje ForCity jsou navíc bezbariérové a mají lépe řešené uspořádání vnitřního prostoru.

Největším odběratelem těchto tramvají se stala Praha. Vedení tamního dopravního podniku si u plzeňské Škodovky objednalo 250 souprav a stejný typ 15T, pouze s dílčími modifikacemi, si následně objednala i Lotyšská Riga. Další modely generace ForCity potom našly své domovy v tureckých, maďarských, slovenských a finských městech. Doposud prodala Škoda Group bezmála 500 tramvají této generace a její vývoj pokračuje dále.

Výroba tramvají ale neprobíhá pouze v plzeňském závodě. Škoda Group se v průběhu let spojila se silnými partnery, jejichž zkušenosti v oboru měly významný vliv na rozvoj celé skupiny. Pod hlavičkou Škoda Group tak vznikají nové tramvaje ve výrobních závodech v Ostravě a v Šumperku. Tramvaje značky Škoda jsou vyráběny i v zahraničí, a to konkrétně ve finském Otanmäki. V zemi tisíce jezer vznikl i model Artic, který v sobě spojuje koncept vzešlý z vývoje finské pobočky Škoda Group a výhody generace ForCity. Tramvaje ForCity Smart Artic jezdí ve Finsku a v Německu, a to zatím celkem v 73 kusech, další tramvaje se nyní vyrábí. Celkově Škodovka nyní pracuje na dodávkách tramvají pro 13 evropských měst.

Plzeň (12+10 opce), Ostrava (35+5); Bonn (26+12); Bratislava (30+10), rnv – Mannheim, Ludwigshafen, Heidelberg (80+54); Brno (5+35); Helsinky (52+0), Tampere (8+38). Tramvaje si objednala dohromady tři města: Frankfurt nad Odrou, Chotěbuz a Brandenburg nad Havolou (35+6).

Celkem se jedná o až 453 nových tramvají značky Škoda.

Autonomní vozidla jako budoucnost městské dopravy

V posledním desetiletí začíná do městské hromadné dopravy promlouvat rozvoj digitálních technologií. Škoda Group proto v roce 2013 spojuje síly s respektovaným výrobcem vlastních řešení v oboru řídicích systémů drážních vozidel a vzniká tak digitální centrum Škoda Group. Vývoj pokročilých digitálních řešení tak může běžet na plný plyn. Vedle výroby nejmodernějších systémů pro vedení vlaku, diagnostiku a servis se digitální centrum věnuje vývoji vlastního antikolizního systému pro kolejová vozidla, který je jedním z nejdůležitějších subsystémů pro plně autonomní tramvaj. Ostatně na projektu vývoje autonomní tramvaje už nyní Škoda Group spolupracuje s O2 Czech Republic, společností INTENS Corporation a Západočeskou univerzitou.

5 měst, kde tramvaje z dílny Škodovky najezdily v roce 2021 nejvíce kilometrů

O tom, jak jsou naše tramvaje úspěšné vypovídá nejen počet prodaných souprav, ale především počet kilometrů, který tramvaje reálně najezdí v ulicích.

Pět měst s největším počtem ujetých kilometrů:

1.    Praha (Česko) 4 371 548 Km (14T) a 13 193 838 Km (15T) (celkem 29 996 866 Km a 92 856 873 Km)
2.    Helsinky (Finsko) 4 280 000 Km (celkem 17 380 000 Km)
3.    Bratislava (Slovensko) 4 155 265 Km (celkem 22 778 220 Km)
4.    Konya (Turecko) 3 277 714 Km (celkem 28 534 115 Km)
5.    Vratislav (Polsko) 2 735 739 Km (celkem 32 217 540 Km)

Škodovácké tramvaje v současnosti jezdí  v 19 městech:

- Česko -  Praha, Plzeň, Brno, Ostrava, Olomouc, Most

- Slovensko - Bratislava

- Německo - Chemnitz, Schöneiche

- Finsko - Helsinky, Tampere

- USA - Portland, Tacoma

- Itálie - Cagliari

- Polsko - Vratislav

- Turecko - Eskishehir, Konya

- Maďarsko - Miškovec

- Lotyšsko - Riga

 

Zdroj: Škoda Group


Tramvaje značky Škoda slaví 25. narozeniny
Elektra (model 14T) z roku 2005 v designu Porsche pro Prahu. Foto Škoda Group
Tramvaje značky Škoda slaví 25. narozeniny
Škoda Elektra 13T pro Brno. Foto Škoda Group
Tramvaje značky Škoda slaví 25. narozeniny
250 souprav ForCity směřovalo do Prahy.
Tramvaje značky Škoda slaví 25. narozeniny
Škoda ForCity Smart Artis pro Helsinky. Foto Škoda Group
Tramvaje značky Škoda slaví 25. narozeniny
Škoda ForCity Smart pro Plzeň. Foto Škoda Group
Tramvaje značky Škoda slaví 25. narozeniny
Škoda ForCity Smart pro Bonn. Foto Škoda Group