Solaris je lídrem evropského trhu autobusů s nulovými emisemi
Solaris Urbino 18 v Barceloně. Foto Solaris

Výrobce z Polska patřící do skupiny CAF v roce 2021 prodal 1 492 vozidel, s 390 dodanými elektrickými autobusy si drží v Evropě vedoucí postavení.
Reklama
Výrobce z Polska patřící do skupiny CAF v roce 2021 prodal 1 492 vozidel, s 390 dodanými elektrickými autobusy si drží v Evropě vedoucí postavení.
Solaris zveřejnil 29. března výsledky za rok 2021. V loňském roce prodal celkem 1 492 vozidel (konsolidovaný prodej za Solaris + 6 ks Vectia). Jeho tržby dosáhly 721 milionů EUR. S 15,1% podílem se v roce 2021 společnost umístila na prvním místě na trhu autobusů s nulovými emisemi v Evropě a od roku 2012 do roku 2021 byla předním výrobcem bezemisních autobusů na evropském trhu s tržním podílem 15,5 % (obě čísla zdroj Chatrou/CME Solution)

V roce 2021, stejně jako v roce 2020, čelila většina světových ekonomik velkým výzvám. Posledních několik měsíců bylo těžkých také pro evropský sektor veřejné dopravy a výrobce vozidel. Pandemie Covid-19 a související omezení přiměly Solaris, aby zavedl speciální postupy a vyvinul řešení pro zajištění kontinuity svých obchodních aktivit. Výrobce i v nejtěžších časech dodržel sliby dané svým klientům a obchodním partnerům.

Navzdory probíhající pandemii, která měla významný dopad na řadu odvětví ekonomiky, včetně automobilového průmyslu, Solaris vykázal v roce 2021 solidní tržby a finanční výsledky. V tomto období společnost vygenerovala solidní tržby ve výši 721 milionů EUR.

Svým klientům dodal Solaris celkem 400 bezemisních autobusů, v období od roku 2012 do konce roku 2021 byl největším evropským dodavatelem bezemisních autobusů s kumulativním podílem v tomto segmentu 15,5 %.

Celkově společnost v roce 2021 prodala 1 492 kusů, z toho se vozy s nízkými a nulovými emisemi (elektrické, vodíkové a hybridní autobusy i trolejbusy) na celkových tržbách podílely 41 %.

V roce 2021 Solaris dodal své produkty zákazníkům z 18 zemí. Mezi hlavní patřili dopravci z Polska, Německa, Španělska, Estonska, Itálie, Rumunska, České republiky, Izraele a Švýcarska. Již 19. rok v řadě si Solaris vybojoval vedoucí pozici na trhu nízkopodlažních městských autobusů v Polsku s podílem 63,7 %.

Solaris prodal v roce 2021 na italský, německý, nizozemský a švédský trh 54 vodíkových autobusů. Solaris Urbino 12 hydrogen byl uveden na trh v roce 2019. Od té doby zájem o tuto technologii prudce stoupl, což se odráží v počtu objednávek na tento typ vozidla v roce 2021 a v počtu kusů uvedených do provozu letos a později. V roce 2021 byly uzavřeny další smlouvy na vodíkové autobusy, mimo jiné i pro německý trh. 12 kusů Solaris Urbino 12 bude předáno dopravci In-der-City-Bus odpovědnému za městskou dopravu ve Frankfurtu.

Kromě svého vedoucího postavení v Evropě v oblasti elektrických, hybridních, CNG a vodíkových autobusů patří Solaris také k největším evropským dodavatelům trolejbusů. V roce 2021 prodal celkem 119 Solaris Trollino 12 a 18, které se dostaly k provozovatelům v Německu, Francii, České republice, Rumunsku, Polsku a Maďarsku.

Hlavní kontrakty Solaris v roce 2021 (částečně nebo již realizované):


  • Smlouva na dodávku celkem 123 e-busů do Rumunska, která Solarisu umožnila upevnit svou pozici lídra v oblasti e-mobility na tomto trhu. Ve vládním výběrovém řízení pro sedm měst získal výrobce obrovskou zakázku na 123 ze 131 e-busů. V roce 2021 Solaris dodal své e-busy do měst  Lași, Sibiu, Sighetu Marmației, Suceava, Târgu Mureș a Pitești. Podle harmonogramu bude zakázka dokončena do konce roku 2022.
  • Výběrové řízení na dodávku celkem 250 autobusů Solaris Urbino 12 na stlačený zemní plyn (CNG) pro provozovatele EMT v Madridu. Dodávky začaly v roce 2021 a mají být dokončeny v roce 2023. Jde o první zakázku, kterou Solaris ve španělském hlavním městě vyhrál. Empresa Municipal de Transporte (EMT) Madrid je největším provozovatelem veřejné dopravy ve Španělsku a druhým největším v Evropě. Provozovatel si stanovil ambiciózní cíl, že do roku 2023 budou ulicemi Madridu brázdit výhradně elektrické, hybridní a CNG autobusy. Plán počítá s nahrazením všech jejich dieselových vozidel autobusy na CNG. EMT proto začátkem roku vypsala výběrové řízení na 520 12metrových vozidel na CNG. Až 250 z nich dodá Solaris.
  • Zakázka na dodávku 24 elektrobusů pro provozovatele TMB Barcelona. Elektrické Solaris Urbino se dostanou do hlavního města Katalánska do konce roku 2022. V roce 2015 se vozidla Solaris poprvé připojila k vozovému parku Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), všechna jsou s hybridním nebo elektrickým pohonem.
  • Smlouva na 100 ekologických městských autobusů na CNG byla podepsána s estonským dopravcem Aktsiaselts Tallinna Linnatransport (TLT) z Tallinnu. Estonsko bylo v roce 2021 jedním z hlavních prodejních trhů Solarisu, a to především díky realizaci dodávek a také výběrovým řízením zahájeným společností TLT, které Solaris vyhrál. Hlavní město Estonska je jedním z předních chytrých měst na světě. Největší provozovatel veřejné dopravy v Estonsku, Aktsiaselts Tallinna Linnatransport, se opět rozhodl podepsat smlouvu se Solaris na vozidla s pohonem na CNG. 75 z nich jsou Solaris Urbino 12, zbývajících 25 jsou kloubové Solaris Urbino 18. Dodávky mají skončit v roce 2022. V roce 2022 TLT uplatnila opci na nákup dalších 50 plynových autobusů. V ulicích Tallinnu již jezdí 200 vozidel tohoto typu, které si TLT objednala v letech 2019-2020. Po dokončení všech dodávek dosáhne počet plynových autobusů Solaris 350 kusů.
  • Významná objednávka na 161 hybridních (diesel-elektrických) autobusů Urbino 12 od Opérateur de Transport de Wallonie (OTW), provozovatele veřejné dopravy z frankofonní části Belgie. Dodávky do Namuru, Lutychu a Charleroi jsou naplánovány na rok 2022.
  • Dohoda s Dopravním podnikem Ostrava (DPO) na dodávku 24 elektrobusů Urbino 12 spolu s dobíjecí infrastrukturou. Jde o první zakázka Solaris na e-busy v České republice, jednom z jeho klíčových trhů. Dosud tam výrobce dodával jen naftové, autobusy na CNG a trolejbusy. Dodávky mají skončit v roce 2022.

Produktové novinky


Vzhledem k tomu, že se výrobce nemohl v roce 2021 zúčastnit konvenčních veletrhů nebo jiných propagačních akcí, rozhodl se uvést svůj nejnovější produkt - Solaris Urbino 9 LE na trh 30. září online.

Kromě uvedení svého nového e-busu střední třídy pokračoval Solaris ve vývoji 18metrového e-busu, který bude k pohonu využívat vodíkový palivový článek nové generace. Kromě nového článku bude autobus navíc vybaven nejmodernějšími technologiemi a specializovanými řešeními souvisejícími s využitím vodíku jako paliva. V roce 2021 byly zahájeny práce na dvou prototypech, které mají být dokončeny ve druhém čtvrtletí roku 2022. Solaris tak letos nabídne vodíkové autobusy v nejběžnějších délkách pro městskou dopravu, tedy 12 a 18 metrů (kloubové).

Dále v roce 2021 pokračoval vývoj 24metrového dvoukloubového elektrobusu. Tento projekt je realizován zejména díky úspěšnému výběrovému řízení na dodávku 14 kusů tohoto modelu do dánského Aalborgu.

Solaris má plnou knihu objednávek i do budoucna, na konci roku 2021 obsahovala 1 260 vozidel, uvádí výrobce ze skupiny CAF v tiskové zprávě.

Solaris je lídrem evropského trhu autobusů s nulovými emisemi
Solaris Urbino hydrogen v Bolzanu. Foto Solaris
Solaris je lídrem evropského trhu autobusů s nulovými emisemi
24metrové dvoukloubové elektrobusy pro dánský Aalborg. Foto Solaris
Solaris je lídrem evropského trhu autobusů s nulovými emisemi
Prodeje vozidel Solaris se meziročně snížily. Zdroj Solaris
Solaris je lídrem evropského trhu autobusů s nulovými emisemi
Tržby Solaris za roky 2019 až 2021.Zdroj Solaris
Solaris je lídrem evropského trhu autobusů s nulovými emisemi