První Solaris Trollino dorazil 22. září z Plzně do Budapešti
První nový parciální trolejbus Solaris-Škoda přijel do Budapešti ve čtvrtek 22. září 2022. Foto BKK

Solaris Trollino 18, první kus z celkem 48 sólo a kloubových vozidel objednaných od Solaris a Škoda Transportation v loňském roce, vyjede v hlavním městě Maďarska na podzim do provozu s cestujícími.

Solaris Trollino 18, první kus z celkem 48 sólo a kloubových vozidel objednaných od Solaris a Škoda Transportation v loňském roce, vyjede v hlavním městě Maďarska na podzim do provozu s cestujícími.

První nový kloubový trolejbus Solaris-Škoda Trollino 18 dorazil do Budapešti. Po dokončení nezbytných zkoušek a získání povolení by mělo nové vozidlo sloužit dojíždějícím v hlavním městě Maďarska na podzim. Kloubový trolejbus je prvním z flotily 48 vozů, které dopravní podnik Budapesti Közlekedési Központ (BKK) objednal jako poslední vozidla z rámcové smlouvy z roku 2014. Trolejbusy vyrábí Solaris v konsorciu se Škoda Group. Nová vozidla budou jezdit na celé budapešťské trolejbusové síti.

První kus z nejnovější série dorazil do Budapešti brzy ráno ve čtvrtek 22. září, ostatní vozidla budou přijíždět v následujících měsících až do podzimu příštího roku. Klimatizovaná vozidla jsou vyrobená v Polsku a vybavená výzbrojí od Škoda Group. V Plzni je Škodovka, stejně jako všechny nové vozy, od 23. srpna testuje. Jedná se o tzv. parciální trolejbusy, které na baterie ujedou minimálně čtyři kilometry.

Všech 48 trolejbusů bude vybaveno informačními panely Bustec. Zadní panely jsou ve všech vozech dlouhé pro zobrazení nejen čísla linky (jak je obvyklé), ale i názvu cílové zastávky. Rozlišení zadního panelu je v tomto případě 19x120 bodů (stejně jako boční panel). Navíc je u každého vozu  umístěn LED panel na levém boku pro zobrazení čísla linky. Uvnitř vozů  jsou nainstalovány 29“ LCD panely.

V současnosti přepravuje cestující v hlavním městě celkem 60 trolejbusů Solaris-Škoda Trollino, včetně 30 kloubových Trollino 18. Po technické stránce jsou nová vozidla stejná, vzhledově jde o nový model New Urbino, stejně jako u dvou kloubových vozů z loňského roku.

BKK využila opci z rámcové smlouvy a znamená pro ni výrazné úspory, trolejbusy získá téměř za stejnou cenu jako v roce 2014. Podle BKK i díky tomu, že organizátor dopravy uzavřel dne 14. listopadu 2014 výhodnou smlouvu s konsorciem Solaris-Škoda. Při novém zadávacím řízení mohla být vozidla pořízena pouze za cenu jedenapůlkrát až dvakrát vyšší a na trh mohla být uvedena mnohem později. Současná cena 26,7 milionů eur (přibližně 658,2 milionů korun) se podle dopravce zvýšila pouze v důsledku zhoršení kurzu forintu vůči euru. 


První Solaris Trollino dorazil 22. září z Plzně do Budapešti
Kromě výzbroje z plzeňské Škodovky mají trolejbusy další českou stopu. Informační panely Bustec. Foto BKK
První Solaris Trollino dorazil 22. září z Plzně do Budapešti
Trollino 18 ve vozovně v Budapešti. Foto BKK
První Solaris Trollino dorazil 22. září z Plzně do Budapešti
Nové trolejbusy testuje Škodovka v ulicích Plzně.
První Solaris Trollino dorazil 22. září z Plzně do Budapešti
Typicky pro Budapešť jsou trolejbusy vybaveny dlouhými informačním panely v zadní části vozu. Kromě obvyklého čísla linky se zobrazuje také cílová zastávka. Na boku každého vozu je LED panel pro zobrazení čísla linky. Všech 48 nových trolejbusů vybaví informačními systémy společnost Bustec.