První registrace nových autobusů v ČR  2009: O prsa skupina Iveco před SOR
Dort Karosa od www.dorty-veronika.cz v Kozlovicích u Frýdku Místku naposledy, pokud nám v roce 2010 nezaregistrují další Karosu.

V roce 2009 bylo zaregistrováno v kategoriích sledovaných BUSportálem Irisbus Iveco včetně Iveco: 257 (+23 oproti 1-11), SOR: 253 (+25) a EvoBus: 132 (+9). V letošním roce přibylo na našich silnicích 59 kloubových autobusů a mnoho trolejbusů. Upraveno.
Reklama
V roce 2009 bylo zaregistrováno v kategoriích sledovaných BUSportálem Irisbus Iveco včetně Iveco: 257 (+23 oproti 1-11), SOR: 253 (+25) a EvoBus: 132 (+9). V letošním roce přibylo na našich silnicích 59 kloubových autobusů a mnoho trolejbusů. Upraveno.
Na přání čtenáře jsme změnili titulek a dopracovali rozbor První registrace autobusů v ČR v roce 2008 a 2009 v souvislostech.
K tomu ovšem dodáváme, že se u vítěze jedná o sumu vozidel "s delfínem", tj. jak autobusy z Vysokého Mýta (Crossway, Arway), tak o italské Citelisy dokončované ve Vysokém Mýtě, Evadysy, Domina a Magelys(?) - vše z Francie a Itálie a také o autobusy na nákladních podvozcích Daily, vyrobené např, ve Stratos Auto.

Absolutním vítězem co do počtu motorů je italské Iveco, protože jeho motory jsou jak ve vozech Irisbus Iveco, v midibusech Iveco, tak i ve většině vozů SOR. Pokud bychom chtěli tuzemský žebříček, pak po odečtení autokarů (není třeba už odečítat zatím z větší části v cizině vyrobené Citelisy) je tuzemským výrobcem pro domácí trh číslo 1 SOR. Pokud bychom zahrnuli trolejbusy, zlepšila by se bilance zejména Solarisu a Irisbusu. Pěkných je 20 autobusů TEDOM. Velký nárůst je u Solarisu, a to i bez započtení trolejbusů, které jsou ovšem české elektrovýzbrojí (letos Škoda, obecně také Cegelec). Trolejbusy SOR lze počítat na jednotlivé kusy a jedná se převážně o prototypy.

V porovnání s rokem 2008 doma zaregistrované domácí produkce jde u Irisbus Iveco o pokles, u SORu a TEDOMu o nárůst.
Nově zaregistrované autobusy v roce 2008

Loučíme se tímto s jednou zaregistrovanou nesmyslnou Karosou, která se patrně dala odstranit jen přechodem do Nového roku. Podle námi navržených pravidel bude zařazena do ankety Autobus České republiky, takže pokud nám nebude zápletka ze strany autorů statistik objasněna, bude v anketě figurovat asi jako Jára Cimrman v Největším Čechovi. Statistiky obecně nezaznamenaly žádný posun k lepšímu, takže letos nebyl podle statistik zaregistrovaný žádný Beulas, protože pokud byl zakoupen, je zaregistrován podle podvozku. Protože se letos jistě setkáme s autory statistik na Autotecu, tak si s nimi o tom popovídáme.

Kloubové autobusy 2009

  1. SOR 32
  2. Solaris 14
  3. Irisbus 11
  4. Mercede-Benz 1
  5. MAN 1
Statistiky vede podle technických průkazů Svaz dovozců automobilů a jsou uváděny na stranách www.autosap.cz.

(BUSportál nadále ve statistice sečítá kolonku Iveco a Irisbus, nezahrnuje do ní minibusy M2 a předpokládá v kolonce nezařazené spíše větší vozy. Do oddělování české produkce se nepouštíme, protože nedává smysl, pokud není oddělena vysokomýtská výroba od zahraniční v rámci Irisbus Iveco.)

Pořadí registrací nových autobusů v roce 2009

  • 257 Irisbus Iveco - z toho 2 v nezařazených, 11 kloubových. 15 v kolonce Iveco - mohly by být mini - midibusy Stratos ap.
  • 253 SOR - 32 kloubových
  • 132 EvoBus - 110 + 9 nezařazených Mercedes-Benz (1 kloubový) a 12 + 1 nezařazená Setra
  • 31 Solaris - z toho 14 kloubových
  • 20 TEDOM - všechny neustále nezařazené, evidentně velké busy typu M3
  • 16 Volvo - určitě některé s nástavbou Beulas, v kolonce Beulas nic.
  • 11 Scania Irizar.
  • 9 VDL Bova (3 nezařazené)
  • 8 Neoman - 3 + 1 nezařazený Neoplan a 4 MAN (1 kloubový)
  • 3 Isuzu Turquoise - nezařazené, evidentně je to midibus M3
    3 BMC
    3 MAVE
  • 2 Scania
  • 1 Otokar
(Bez záruky vybral a sečetl BUSportál. Podrobně na www.autosap.cz)

První registrace nových autobusů v ČR 1 - 11 /2009.