První kloubové autobusy DPP byly sice Ikarusy, ale se ŠM 16,5 se Pražané svezli
Unikátní dokument z Prahy jsme naši v Encyklopedii čs. autobusů a trolejbusů II. Na fotografii J.Kováře je ŠM 16,5 na zkušebních jízdách v únoru 1968 na lince 134. Na spodním záběru J.Kováře je interiér autobusu .

dokonce už v roce 1968.
dokonce už v roce 1968.
Čtenář BUSportálu Jan Novotný reagoval na nedávno uveřejněný článek 16. ledna před 35 lety vyjely do pražských ulic kloubové autobusy
... myslím si, že v článku o kloubových Ikarusech nemáte pravdu! Že před 35 lety se poprvé Pražané svezli kloubovým busem... Byl jsem tenkrát, v roce 1967 anebo 68 (to nevím přesně), studentem Fakulty žurnalistiky a externím redaktorem Večerní Prahy. Ráno jsem Na Františku viděl kloubový autobus ŠM, jel po běžné lince. Hned jsem zavolal fotografa z redakce a odpoledne vyšel ve VP článek o nových kloubových busech v Praze - byl to sice zkušební provoz, ale jezdily na běžných linkách, a to dost dlouho.

Pavel Fojtík, vedoucí archivu vedoucí archivu Dopravního podniku hl. m. Prahy, obratem odpověděl:
Autobus typu ŠM 16,5 se na počátku roku 1968 v Praze opravdu objevil. Zpravidla byl nasazován na linku č. 134, proto si čtenář správně pamatuje jeho zahlédnutí Na Františku, kudy tato linka jezdila. Jednalo se jen o zkušební provoz, nikoliv o pravidelné systematické nasazování na linku. Vůz nikdy nepatřil Dopravnímu podniku, tomu z kloubových vozů tehdy patřily až zmíněné Ikarusy. Shodou okolností – pokud chceme být opravdu důslední – první autobus Ikarus 280.80 se v Praze objevil už asi o dva roky dříve, cca 1976, a také byl několik dní nasazován z propagačních důvodů na pravidelné linky, a přesto to nepovažujeme za jeho pravidelné nasazování v pražské MHD. Jezdil tu s maďarskou poznávací značkou (nějaká fotografie existuje). Podobně se v Praze objevily různé značky i nedávno, obdobně se v devadesátých letech vyskytly v Praze na několik dní z propagačních důvodů i netradiční tuzemské i zahraniční tramvajové vozy. Uznávám ovšem, že čtenář má do jisté míry pravdu. Poprvé se „kloubákem“ Pražané opravdu svezli při uvedených zkušebních jízdách. Systémově ale byly opravdu první ty Ikarusy v lednu 1978, které je možné označit – na rozdíl od předchozích – za vozidlo pražské MHD. Bohužel se v našem archivu o autobusu ŠM 16,5 nenacházejí žádné informace. Pátral jsem po nich už dříve. Podívám se během dne ještě do fondu novinových výstřižků z počátku roku 1968, zda tam něco nebude. Tam jsem se zatím nedíval.

Také jsme oslovili Jana Spoustu, který slíbil probrat svůj domácí archiv a pokusit se najít fotku z posledního dne provozu Ikarusů v Praze. Ten doplnil
První pokus o kloubový autobus v Československu byla Karosa ŠM 16,5. Základní informace jsou na Wikipedii - vycházejí z Harákovy Encyklopedie čs.autobusů a trolejbusů. Termín uvedení do zkušebního provozu v Praze (jezdil hlavně na lince 134 = Petřiny-Letná-Letenský tunel-Švermův most- Národní divadlo-Výtoň-Pankrác-Krč) 1968-69 se mi ovšem moc nezdá, mám pocit, že to bylo dříve (asi byl v Praze nasazen ten první prototyp z r. 1966).
Co se týká "pražských" Ikarusů, poprvé se tu objevil vůz z Budapešti (v modré barvě BKV) asi na 2-3 týdny někdy 1975-76. Byl zkoušen na různých linkách, ale hlavně na 135 (tehdy Veleslavín-Kulaťák-Letná-DP-Florenc a dále po stále stejné trase přes Žižkov-Vinohrady-Vršovice na Spořilov) ... trochu paradoxem je, že na 135 pak nikdy kloubáky nejezdily a až nyní se o tom opět uvažuje.

Těšíme se, že se někde objeví nějaké další doklady. Také se samozřejmě obrátíme na IVECO CR, tedy na archiv Karosy.