První autobus na vodík v Birminghamu
Představení prvního autobusu na vodík v Birminghamu, 27. 7. 2021. Foto Město Birmingham

Město Birmingham představilo první ze svých 20 nových vodíkových double-deckerů, které budou v provozu ještě letos.
Město Birmingham představilo první ze svých 20 nových vodíkových double-deckerů, které budou v provozu ještě letos.
Nové autobusy byly zakoupeny v rámci městského projektu Clean Air Hydrogen Bus Pilot, který se snaží „nastartovat“ trh s vodíkem jako životaschopným palivem s nulovými emisemi. Vodík je považován jako jedno z řešení boje se špatnou kvalitou ovzduší ve městě a klíčový krok k dosažení bezuhlíkového cíle.

Objednávka byla podepsána na podzim 2020 a první vůz byl předán minulý týden.  National Express začal s testováním a školením řidičů, proběhnou také poslední úpravy designu před uvedením autobusů do provozu pro veřejnost na podzim letošního roku.

Člen rady města Birminghamu pro dopravu a životní prostředí Waseem Zaffar na náměstí Centenary Square při představení prvního autobusu řekl: „Autobusy s palivovými články nabízejí městům praktické řešení pro dekarbonizaci veřejné dopravy a okamžité zlepšení kvality ovzduší. Toto je významný krok k dosažení cíle nulového uhlíku a poskytne Birminghamu vedoucí úlohu pro informační diskuze a o politikách veřejné dopravy s nulovými emisemi na místní a národní úrovni."

Autobusy, které vyrábí společnost Wrightbus, jsou prvními dvoupodlažními s vodíkovými palivovými články a s nulovými emisemi na světě. V Birminghamu je bude provozovat National Express jako první v Anglii mimo Londýn, kam bylo nedávno dodáno také 20 těchto double-deckerů. Na začátku roku vyjely jako vůbec první na světě ve skotském městě Aberdeen. Wrightbus vyrábí své double-deckery s palivovými články v Severním Irsku.

Projekt
Clean Air Hydrogen Bus Pilot v Birmingmamu je financován prostřednictvím Úřadu pro vozidla s nízkými emisemi (OLEV), partnery v Greater Birmingham & Solihull Local Enterprise Partnership (GBSLEP), Městské rady v Birminghamu a z programu JIVE prostřednictvím společného podniku FCH, který získává podporu z programu Evropské unie pro výzkum a inovace Horizont 2020, Hydrogen Europe a Hydrogen Europe Research. Vodík pro pohon vozidel bude vyrábět ITM v novém centru v Tyseley Energy Park.