Pražský dopravní podnik nakoupí historicky první elektrobusy standardní délky
Škoda E’City. Foto Škoda Electric

Čtrnáct nízkopodlažních bateriových vozidel Škoda E’City pro MHD v Praze je také první dodávka elektrobusů, kterou Škoda Electric realizuje na platformě autobusů TEMSA.
Čtrnáct nízkopodlažních bateriových vozidel Škoda E’City pro MHD v Praze je také první dodávka elektrobusů, kterou Škoda Electric realizuje na platformě autobusů TEMSA.
Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 metrů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric. První elektrobus Škoda E’City by v rámci této zakázky měl do Prahy dorazit na sklonku letošního prosince, zbylých 13 pak na začátku příštího roku. DPP je plánuje nasazovat především na linky č. 154 a 213. Celková hodnota zakázky včetně možných opcí, např. na nákup nových akumulátorů, je 207 milionů Kč.

Dodávka 14 vozidel Škoda E’City pro DPP a pražskou MHD má minimálně dvě prvenství: budou to historicky první elektrobusy standardní, dvanáctimetrové délky, které DPP nakupuje do své flotily. Současně to je první dodávka elektrobusů, kterou Škoda Electric realizuje na platformě autobusů Temsa.

Škoda E’City je 100% nízkopodlažní bateriový elektrobus kategorie M3/I s celovozovou klimatizací a přepravní kapacitou 69 osob. K usnadnění nástupu a výstupu cestujících je vybaven systémem naklápění karoserie (tzv. kneeling), který umožňuje snížit nástupní hranu dveří. Pneumatický systém podvozku naopak umožňuje i zvednutí výšky karoserie. Škoda E’City je také plně bezemisní elektrobus. Jeho topení i klimatizace je poháněna výlučně elektricky na rozdíl od naprosté většiny elektrobusů doposud provozovaných v ČR, které používají standardní naftové topení produkující zejména v zimním období nezanedbatelné množství emisí.

Nové elektrobusy Škoda E’City splňují veškeré Standardy kvality Pražské integrované dopravy, jako je nízkopodlažnost, celovozová klimatizace, rozmístění sedadel, odbavovací a informační systém. Nad rámec Standardů PID je v prostoru druhých dveří vytvořeno místo pro přepravu 2 kočárků, nebo 2 invalidních vozíků, nebo kombinace 1 kočárku a 1 invalidního vozíku. V interiéru jsou dva LCD monitory pro zobrazování provozních informací, elektrobus je vybaven zařízením pro automatické počítání přepravených cestujících a kamerovým systémem včetně nehodové kamery. Výrobce poskytuje záruční dobu na vozidlo 67 měsíců, na trakční akumulátor 85 měsíců, přičemž po celou tuto dobu musí být elektrobus schopen dosáhnout deklarovaného dojezdu, tj. 100 km v běžném městském provozu včetně použití klimatizace nebo topení.

Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových elektrobusů. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva a nákupem prvních 100% bezemisních elektrobusů pro pražskou MHD přispíváme k naplňování Klimatického závazku Prahy. Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Nákupem prvních 14 elektrobusů naplňujeme naší strategii alternativních paliv a začínáme v DPP budovat novou flotilu nízkoemisních a bezemisních silničních vozidel. Letos v ní chceme výrazně pokročit. V rámci této strategie bychom chtěli vypsat další veřejné zakázky na nákup 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů pro linku č. 140, 45 bateriových trolejbusů standardní délky pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. A příští rok také otestovat autobus na vodíkový pohon. Paralelně s nákupem nových elektrobusů připravujeme nabíjecí infrastrukturu pro ně v garáži Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského, kterou letos chceme dokončit, abychom na konci tohoto roku mohli první vozidlo Škoda E’City nasadit do běžného provozu v Praze,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Těší mě, že Škodovka uspěla právě v tomto tendru. Do našeho hlavního města dodáme vozidla, která nijak nezatěžují životní prostředí, mají tichý provoz, a navíc nízké provozní náklady, tudíž je jejich provoz dlouhodobě udržitelný. Bude se jednat o nové dvanáctimetrové plně nízkopodlažní vozy s komfortní výbavou – například celovozovou klimatizací, pohodlnými sedadly, sofistikovaným informačním systémem a pokročilým energetickým managementem celé flotily vozidel,“ doplnil Petr Brzezina, předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation.

Základní technické údaje elektrobusu Škoda E’City:

Výrobce: ŠKODA ELECTRIC a. s.
Délka: 12,095 m
Šířka: 2,55 m
Výška: 3,3 m
Rozvor: 5 805 mm
Celková maximální hmotnost: 19 000 kg
Maximální rychlost: 80 km/h
Počet náprav: 2
Počet poháněných náprav: 1
Počet řízených náprav: 1
Počet dveří: 3 dvoukřídlé
Nástupní výška: 32 cm
Celkový počet sedadel: 28 (z toho 2 sklopná)
Celkový počet cestujících: 69
Deklarovaná životnost: 12 let
Garantovaný deklarovaný dojezd: 100 km v běžném městském provozu s použitím klimatizace nebo topení
Výkon motoru: 160 kW
Nabíjecí výkon rychlého nabíjení: až 150 kW
Záložní plug-in nabíjení: Vozidlo je vybaveno standardizovanou nabíjecí zásuvkou typu CCS 2.

Rychlonabíjení pomocí dvoupólového pantografu:

Vozidlo je vybaveno rychlonabíjením pomocí odpruženého pantografu. Bude se nabíjet v domovské garáži Vršovice nebo na konečných zastávkách Strašnická a Želivského prostřednictvím trolejbusové troleje ze sítě 600 V DC, variantně lze použít i 750 V DC. Většina trakční výzbroje, galvanický oddělovač a pantograf pro rychlé dvoupólové nabíjení z trolejbusové troleje jsou umístěny na střeše elektrobusu. Nabíjení probíhá automaticky, po ukončení nabití nebo při přehřátí či poruše trakční baterie, je nabíjení přerušeno a vozidlo je odpojeno. Pantograf je vybaven kamerou pro kontrolu správné polohy a jeho funkce.

Krátce z historie elektrobusů v DPP:

Prvními elektrobusy, které DPP v novodobé historii zakoupil, byly dva minibusy Breda Menarinibus Zeus M 200E ev. č. 3001 a 3002, které od ledna 2010 z garáže Hostivař nasazoval na linku č. 292 z Malostranského náměstí k nemocnici pod Petřínem. Vzhledem k vysoké poruchovosti je v listopadu 2011 DPP odstavil z provozu, na podzim 2012 je odkoupil výrobce a 18. října 2012 opustily garáž Hostivař. V lednu 2014 se v rámci předváděcího turné na několik dnů na lince 216 objevil elektrický midibus Siemens/Rampini Alè electric zapůjčený z vídeňského dopravního podniku. Výsledky tohoto vozidla v podmínkách pražské MHD byly nepřesvědčivé. V tom samém roce byl DPP předveden elektrický minibus SOR EBN 8. Další elektrobusy se v DPP objevily až v roce 2015 v rámci zkušebního provozu. Od 1. září 2015 začal DPP testovat v pravidelném provozu na linkách č. 163 a 213 od výrobce pronajatý 11metrový bateriový elektrobus SOR EBN 11 ev. č. 4001. Zkušební provoz tohoto vozidla skončil na konci srpna 2017, za tu dobu najezdil více než 140 tisíc km. Po jedenapůlleté přestávce jej výrobce opět poskytl DPP k užívání, do pravidelného provozu jej DPP nasazuje dodnes. Mezitím najezdil dalších více než 100 tisíc km. Jedním z posledních typů elektrobusů, které DPP testoval v běžném provozu byl prototyp elektrobusu SOR NS 12 electric, který byl od 9. října 2017 do 10. října 2019 nasazován na linky č. 109 a 239, a v pražské MHD najezdil více než 67 tisíc km.