Milník ve Vídni: 70 autobusů s nulovými emisemi
Wiener Linien uzavřel smlouvy na 60 elektrických autobusů Citaro a 10 autobusů Solaris Urbino hydrogen. © Wiener Linien / Alexandra Gritsevskaya

Wiener Linien koupí 60 elektrických autobusů a 10 autobusů na vodík a do konce roku 2025 převede deset linek na bezemisní provoz.

 

Wiener Linien koupí 60 elektrických autobusů a 10 autobusů na vodík a do konce roku 2025 převede deset linek na bezemisní provoz.

 

EvoBus Austria a Solaris byly vítěznými uchazeči ve vícestupňovém celoevropském výběrovém řízení. EvoBus Austria dodá do roku 2025 celkem 60 autobusů eCitaro, Solaris Austria  deset vodíkových autobusů Urbino hydrogen. Oba typy jsou dvanáct metrů dlouhá a bezbariérová vozidla.  

Do nákupu bezemisních autobusů a do výstavby rychlodobíjecích stanic bude investováno 48 milionů eur. Přibližně 22 milionů EUR z toho pochází z programu podpory ministerstva ochrany klimatu pro „Bezemisní autobusy a infrastrukturu“ (EBIN). Navíc dopravní podnik Wiener Linien investuje přibližně 40 milionů eur do výstavby moderního centra e-kompetence v Siebenhirtenu s vlastní garáží pro e-bus a infrastrukturou pro nabíjení, údržbu a servisní činnosti. Celková investice do vídeňské bezemisní mobility je ve výši přibližně 90 milionů eur.

Různé testovací jízdy ukázaly, že bateriové autobusy jsou vhodné zejména do rovinatých oblastí s odpovídajícími možnostmi nabíjení, zatímco autobusy na vodík lze použít i na náročných trasách se stoupáním. Do konce roku 2025 budou tedy převedeny linky 17A, 57A, 61A, 61B, 64A, 64B, 70A a také 71A a 71B na e-busy. Deset vodíkových autobusů bude do konce roku 2024 v provozu na trase 39A. Autobusy budou 100 % bezemisními vozidly, tedy bateriovými autobusy bez přídavného naftového topení. Všechny autobusy jsou také vybaveny CO2 klimatizací s tepelným čerpadlem, která je výrazně klimaticky šetrnější než běžná klimatizace.

Přechod na novou technologii pohonu vyžaduje také rozvoj infrastruktury přizpůsobené technickým a provozním požadavkům. Wiener Linien vybuduje do konce roku 2023 na svém bývalém autobusovém parkovišti v Siebenhirtenu na jihu rakouského hlavního města nové e-kompetenční centrum pro asi 50 e-busů. Autobusy se tam budou nabíjet, udržovat a opravovat. Elektřinu bude dodávat fotovoltaický systém na střeše a k vytápění dílen bude sloužit odpadní teplo z nabíječek. Pro vozidla budou vybudovány nabíjecí stanice uvnitř a tři rychlonabíjecí podél tras. Pro jejich zásobování energií budou využity i stávající rozvodny sítě tramvají a metra. Vodíkové autobusy budou tankovány a servisovány v kompetenčním centru H2 v garáži Leopoldau. Wien Energie a Wiener Netze tam zvybudovaly čerpací stanici, kterou využívají i externí zákazníci. Wiener Linien získává 100 % elektřiny a vodíku z obnovitelných zdrojů energie.

Na 9 linkách z více než 100, jejichž provoz dopravní podnik zajišťuje, bude v provozu 60 eCitaro. Přibližně dvanáct metrů dlouhá sólo vozidla budou vybavena nejnovější generací lithium-iontových baterií (NMC 3) s kapacitou 392 kWh. Pantografy umožní rychlé nabíjení až 300 kW a prodlouží tak dojezd a provozní dobu.

Urbino hydrogen je elektrický autobus poháněný energií generovanou z vodíku. Je vybaveno 70 kW palivovým článkem, který na palubě vozidla funguje jako miniaturní vodíková elektrárna. Vodík je uložen na střeše vozidla v pěti kompozitových lahvích o celkovém objemu 1 560 l. Vozidlo je vytápěno a klimatizováno klimatizačním systémem s tepelným čerpadlem, které využívá odpadní teplo z palivového článku. Autobus je také vybaven baterií Solaris High Power, která je přídavným zařízením pro ukládání energie. Díky použité technologii ujede autobus na jedno naplnění nádrže až 400 km a dosahuje tak dojezdu klasického pohonu. Elektřina vzniká z vody při reverzní elektrolýze v palivových článcích a je přenášena přímo do pohonného systému.

Ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewesslerová uvedla: „S tímto novým systémem financování v příštích několika letech výrazně zvýšíme podíl autobusů bez emisí. Do roku 2026 chceme tento podíl dokonce zčtyřnásobit. Proto federální vláda poprvé investuje do regionální autobusové dopravy chránící klima. To je dobré a důležité – protože bezemisní autobusy významně přispívají k našemu ústupu od fosilních surovin. Jedna věc je jasná: Pouze pokud přejdeme na obnovitelné energie a celkově snížíme naši spotřebu, můžeme dostat současnou energetickou krizi pod kontrolu a také účinně čelit klimatické krizi".

Bateriové minibusy jezdí v centru Vídně od roku 2013. V průběhu let Wiener Linien testoval různé autobusy a na přechod na bezemisní pohony se intenzivně připravoval. Nové elektrické autobusy by měly ujet během prvních pěti let více než 13 milionů kilometrů a ušetřit kolem 12 000 tun CO2.

Wiener Linien je dceřinou společností Wiener Stadtwerke GmbH. Staví a provozuje sítě metra, autobusů a tramvají a denně přepraví téměř dva miliony cestujících. Významný podíl na tom má 127 autobusových linek s celkovou délkou kolem 850 kilometrů a 4 230 zastávkami.

Wiener Linien na konci roku 2019 dokončila obnovu autobusového parku čítajícího kolem 400 vozidel. Páteř vozového parku tvoří nízkoemisní Mercedes-Benz Citaro a z něj odvozený velkokapacitní autobus CapaCity Euro VI. Mezi nimi byl 50 000. autobus Citaro vyrobený jako jubilejní autobus.


 Milník ve Vídni: 70 autobusů s nulovými emisemi
Radní města Vídně pro veřejnou dopravu Peter Hanke, ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewessler, Gudrun Senk (výkonná ředitelka Wiener Linien), Marc Sibral (Solaris Austria), Dirk Schmelzer (EvoBus Rakousko). © Wiener Linien / Alexandra Gritsevskaya