Lipsko objednalo prvních 21 e-busů
V Lipsku nedávno e-bus testovali. Foto Leipziger Verkehrsbetriebe

Výsledkem celoevropského výběrového řízení je smlouva na dvanáctimetrové elektrické autobusy od VDL Bus & Coach. Připravuje se tendr na kloubové e-busy i dieselová vozidla.
Výsledkem celoevropského výběrového řízení je smlouva na dvanáctimetrové elektrické autobusy od VDL Bus & Coach. Připravuje se tendr na kloubové e-busy i dieselová vozidla.
Dopravní úřad v Lipsku (Leipzig transport authority - LVB) objednal první elektrické autobusy pro veřejnou dopravu od nizozemské VDL Bus & Coach. Do konce letošního roku dodá do Saska 21 dvanáctimetrových elektrických autobusů. LVB to oznámil v tiskové zprávě.

E-busy vyjedou na linkách 74, 76 a 89, kromě toho se připravuje výběrové řízení na kloubové autobusy pro linku 60. Výzva k předkládání nabídek bude vyhlášena do konce roku 2020 s plánovaným dodáním v roce 2022.

LVB uvádí cenu za objednané vozidlo je 650 000 EUR, celkem jde o investici 15,5 milionu EUR. Na financování se podílí federální ministerstvo životního prostředí a stát Sasko.

Požadavkem  ve výběrovém řízení byl minimální dojezd 150 km po celou dobu životnosti (8 let). Typ objednaných autobusů ani systém nabíjení LVB neuvádí, VDL má v segmentu dvanáctimetrových autobusů v nabídce nízkopodlažní Citea SLF Electric s nabíjením jak kabelem v depu, tak pomocí pantografu na zastávkách.

"Rozhodnutí o nákupu elektrických autobusů padlo po studii proveditelnosti v roce 2018," říká Ronald Juhrs, ředitel LVB pro technologii a provoz. "Současná technologie a situace na trhu zatím neumožňují zcela upustit od dieselových pohonů." Podle LVB bude výběrové řízení doplněno také o naftové autobusy, ale musí splňovat nejvyšší emisní standardy a účinnou technologii pohonu. Údajně by mělo jít o 50 vozidel. I pro tento tendr získalo LVB podporu německé a saské vlády, ta přispěje na financování 16 kloubových a 34 standardních autobusů 4,3 miliony EUR.