Lichtenštejnské první elektrobusy
Elektrobusy španělského výrobce Irizar. První ie bus je na silnicích v Lichtenštejnsku od neděle 18. prosince 2022. Do konce ledna budou ve vozovém parku BOS PS Anstalt čtyři autobusy s elektrickým pohonem, které budou tvořit 10 procent ujetých kilometrů. Foto LIEmobil

Do konce ledna 2023 budou v Lichtenštejnsku v síti organizace Liechtenstein Bus - LIEmobil v provozu celkem čtyři bateriové elektrické autobusy od španělského výrobce Irizar. Pokryjí 10 procent ročních celkových ujeteých kilometrů LIEmobilu.

Do konce ledna 2023 budou v Lichtenštejnsku v síti organizace Liechtenstein Bus - LIEmobil v provozu celkem čtyři bateriové elektrické autobusy od španělského výrobce Irizar. Pokryjí 10 procent ročních celkových ujeteých kilometrů LIEmobilu.

Autobusy pořizuje švýcarská dceřiná společnost Bus Ostschweiz AG, BOS PS Anstalt. Autobusy jezdí v Lichtenštejnském knížectví sto let, od 15. března 1922. Do prosince 2021 byla největším provozovatelem PostAuto Liechtenstein Anstalt, dceřiná společnost Post Auto Schweiz. Od 12. prosince 2021 nastoupila autobusová společnost Philipp Schädler Anstalt se sídlem v Lichtenštejnsku v konsorciu s Bus Ostschweiz AG se sídlem v Altstättenu ve Švýcarsku. Pro cestující byla změna provozovatele spojena s obnovou více než poloviny vozového parku. Zakoupeno bylo 17 nových 12metrových a 4 kloubové autobusy Solaris. V barvách LIEmobilu aktuálně jezdí 48 autobusů, kromě dvou hybridních Volvo jsou vybaveny naftovými motory.

První elektrický Irizar ie vstoupil do provozu 18. prosince 2022, další budou následovat během ledna. Autobusy jsou poháněny elektřinou z obnovitelných zdrojů (slunce, vítr, voda). Tím je zajištěno, že při výrobě elektrické energie nevznikají žádné emise škodlivé pro klima (CO2, oxidy dusíku, saze). Při brzdění vozidel se vyrobená elektrická energie rekuperuje do baterií. Se čtyřmi elektrickými autobusy se má každý rok ušetřit přibližně 250 000 kg CO2.

Postupně budou nahrazovány elektrobusy, do konce roku 2028 má být polovina z nich na elektřinu. Do deseti let má být autobusová doprava provozována výhradně elektricky a veřejná doprava tak má přispět k dosažení cílů Lichtenštejnska v oblasti klimatu.

12 metrů dlouhé dvoudveřové elektrické autobusy druhé generace s uspořádáním dveří 1-2-0 nabízejí prostor pro 64 cestujících a jsou vybaveny čtyřmodulovou lithium-iontovou trakční baterií Irizar Group s celkovou kapacitou 343 kWh s dojezdem až 250 kilometrů a středovým elektromotorem se špičkovým výkonem 206 kW.


Lichtenštejnské první elektrobusy
Lichtenštejnské první elektrobusy
Irizar ie pro Lichtejnštejsko nabízejí díky velkým oknům vzdušný prostor a ideální výhled i pro děti. Foto LIEmobil
Lichtenštejnské první elektrobusy
O jízdních vlastnostech nových e-busů přesvědčila ministryně dopravy Graziella Marok-Wachter na premiérové ​​jízdě řídil nový autobus dispečer BOS-PS Willi Stumpf. Foto LIEmobil