Koordinační dispečink PID slaví pět let
Sídlo dispečinku PID v Letňanech. Foto Busportál

Dispečink Pražské integrované dopravy je v provozu od června 2012. Jeho provozovatelem je příspěvková organizace Hlavního města Prahy ROPID. 

Reklama

Dispečink Pražské integrované dopravy je v provozu od června 2012. Jeho provozovatelem je příspěvková organizace Hlavního města Prahy ROPID. 

Hlavním úkolem dispečinku je sledovat provoz spojů dopravců zapojených v systému Pražské integrované dopravy (PID), dohlížet na dodržování jízdních řádů a zajišťovat vzájemné garantované návaznosti spojů tak, aby se cestující dostali tam, kam potřebují a včas.

Dispečink sídlí na autobusovém nádraží Letňany. Vypravili jsme se tam zjistit, jak vypadá běžný, i když prázdninový, den jeho zaměstnanců a co musí udělat pro to, aby vše jezdilo tak, jak má.

Sedm dispečerek a dispečerů ve dvou směnách sleduje více než 2 600 vozidel celkem devatenácti dopravních společností. Kromě autobusů, kterých je přes tisíc, jsou to i vlaky a lodní přívozy.

Aby mohla být vozidla do dispečinku zapojena, musí být v souladu se Standardy kvality PID vybavena on-line systémem pro stanovení polohy a času GPS. Pro sledování polohy vozidel a vyhodnocování dodržování jízdních řádů používá ROPID systém Monitorování provozu vozidel (MPV) společnosti CHAPS.

První a nejdůležitější úkol pro každý den je na dispečerech jednotlivých dopravců, kteří musí ještě před vyjetím vozidel na své trasy zadat do MPV jejich oběhy a přiřadit k nim správně jednotlivá vozidla. Zaměstnancům dispečinku v Letňanech začíná pracovní den v 5 hodin ráno. Sledují aktuální polohy vozidel dopravců v mapě i pomocí různých sestav. Systém MPV porovnává reálná data s plánovanými jízdními řády a automaticky generuje upozornění o odchylkách. Na zaměstnancích dispečinku pak je předcházet případným zpožděním nebo naopak předjetím. Všechny provozní problémy řeší pokud možno v předstihu a v úzké koordinaci s dopravci. Dispečer může řidiče přibrzdit, pokud jede o několik minut dříve nebo naopak pozdržet navazující spoj, má-li řidič nebo vlak zpoždění. Po velkých monitorech na stolech v dispečinku je další důležitou pracovní pomůckou horká telefonní linka na každého z dopravců.

Může nastat i situace, kdy z různých důvodů (ať už porucha na vozidle nebo nehoda) vozidlo nemůže na svůj spoj vyjet. Pro tyto účely má společnost ARRIVA CITY připravenu tzv. operativní zálohu, tj. náhradní vozidlo, které je na její ohrožený spoj nasazeno a cestující zpravidla žádnou změnu nepozná. Využívá se i pro provozovnu Stodůlky ARRIVY STŘEDNÍ ČECHY. O rychlém vyřešení takové situace jsme se sami přesvědčili.

Standardně dispečink končí kolem 21 hodiny večer. Mnohdy ale situace v provozu a potřeba zajistit návaznosti večerních spojů hlavně do okolí Prahy vyžaduje i noční směnu.

Pro informování cestujících o aktuálním provozu Pražské integrované dopravy, linkovém vedení, jízdních řádech a tarifu provozuje ROPID telefonní linku 234 704 560. Všechny mimořádnosti v dopravě jsou také v podstatě okamžitě uveřejňovány na webu PID.

Data ze sledování polohy vozidel využívá ROPID i pro návazné informační systémy určené pro cestující. Ti mohou aktuální příjezdy, odjezdy a případné mimořádnosti zjistit on-line z virtuálních zastávkových tabel a v aplikaci pro mobilní telefony Kdy mi to jede.

Od roku 2004 ROPID postupně vybavuje zastávky veřejné dopravy LED nebo LCD elektronickými tabulemi s informacemi o aktuálním provozu. Tyto chytré zastávky vznikly např. v Jesenici u Prahy, Strančicích, Kostelci nad Černými Lesy, v Čelákovicích, Říčanech, Brandýse nad Labem, v Mělníku, Mníšku pod Brdy a dalších. V Kralupech nad Vltavou se pro tabule používá přenos dat ve formátu XML, který umožňuje větší možnosti pro zobrazení, stejný systém bude fungovat i v Berouně. Na Strossmayerově náměstí jsou v současné době testovány energeticky nejúspornější panely s technologií ChLCD (cholesterický LCD).

Většina cestujících o provozu dispečinku a o tom, že mnohdy se díky jeho zásahu do dopravy dostanou včas do práce nebo za zábavou zřejmě neví. Po naší návštěvě můžeme konstatovat, že je určitě pro pražskou příměstskou dopravu velkým přínosem. A to i díky jeho zaměstnancům, kteří svou práci mají rádi.

Za vlídné přijetí děkuje redakce BP.


Koordinační dispečink PID slaví pět let
Vedoucí dispečinku PID Oldřich Kadavý byl při jeho přípravách prakticky od začátku. Foto Busportál
Koordinační dispečink PID slaví pět let
Pracovnice dispečinku ve službě. Foto Busportál
Koordinační dispečink PID slaví pět let
Dispečer operativně řeší mimořádnou situaci přímo s dopravcem. Foto Busportál
Koordinační dispečink PID slaví pět let
Informační linka pro cestující funguje od 8 hodin ráno do 18.30 hodin večer. Telefon zvoní prakticky nepřetržitě. Foto Busportál
Koordinační dispečink PID slaví pět let
Na dispečery dohlíží Oldřich Kadavý. Foto Busportál
Koordinační dispečink PID slaví pět let
MPV - provoz linky 100240.
Koordinační dispečink PID slaví pět let
MPV - situace v mapě – poloho vozů v zobrazené oblasti, intenzita provozu, události z NDIC.
Koordinační dispečink PID slaví pět let
MPV - detail spoje na mapě.
Koordinační dispečink PID slaví pět let
MPV - náhrada vybraných spojů vozidlem operativní zálohy Arriva City.
Koordinační dispečink PID slaví pět let
Nový web PID. Vše o Pražské integrované dopravě na jednom místě.
Koordinační dispečink PID slaví pět let
Virtuální zastávková tabla PID na webu.
Koordinační dispečink PID slaví pět let
Odjezdy spojů ze zastávek a jejich polohu v mapě mohou cestující zjistit na internetové adrese www.mpvnet.cz. K dispozici jsou i údaje z Moravskoslezského, Zlínského a Libereckého kraje.
Koordinační dispečink PID slaví pět let
Elektronický zastávkový označník v Kamenici. Foto Apex
Koordinační dispečink PID slaví pět let
Elektronická informační tabule v Kralupech nad Vltavou. Foto Herman
Koordinační dispečink PID slaví pět let
Na Strossmayerově náměstí nyní Ropid testuje 4 ks ChLCD panelů, které mohou nahradit klasické papírové jízdní řády. Elektronické tabule by měly v budoucnu zobrazovat i on-line čas zbývající do odjezdu spoje, směr jeho jízdy, ale i třeba nízkopodlažnost přijíždějícího vozidla. Foto Ropid