Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
Na dýšinské návsi 26.4.2014 © BUSportál

Karosárna s velkou tradicí (*1845) zanikla zanedlouho po začlenění do n.p. Karosa po roce 1948 ...
Karosárna s velkou tradicí (*1845) zanikla zanedlouho po začlenění do n.p. Karosa po roce 1948 ...
Jak uvádí kniha Jana Tulise "Pohled do historie firmy Sodomka a dalších československých karosáren" v kapitole "Karosárny a počátky staveb karoserií",
... továrnu na kočáry a carrosserie, Plzeň založil Václav Brožík (1821–1895) v roce 1845 jako sedlářskou dílnu, ve které se od roku 1867 stavěly i kočáry. Firma v roce 1898 vyrobila 20 kusů vozidel pro plzeňskou elektrickou dráhu a o rok později i první automobilovou karoserii. Továrna s parním pohonem byla při oslavách stavby dvoutisícího kočáru v roce 1898 jmenována C. a K. dvorním dodavatelem kočárů. Z mezníků je možno např. uvést, že roku 1911 začala kusová výroba karosárny pro automobilku Praga a v roce 1926 byl od firmy Brožík pro potřeby prezidenta ČSR T. G. Masaryka dodán jeden vůz ze stokusové série luxusních automobilů Škoda Hispano-Suiza. Elegantní Brožíkovy karoserie byly oceněny na různých domácích i zahraničních výstavách a soutěžích. Po dobu Protektorátu Čechy a Morava se Brožíkova karosárna zaměřila na stavby různých účelových karoserií (zejména přívěsů a nadstaveb) nezřídka užívaných německou armádou. Po roce 1945 se karosárna orientovala na výrobu karoserií na podvozcích automobilů Škoda 1101 (sanitní, kombinované STW s dřevěnou výplní v zadní části). V roce 1948 byla tato znárodněná firma začleněna do nově vzniklého národního podniku Karosa Vysoké Mýto, v září 1952 se však celá majetková podstata dřívější Brožíkovy karosárny stala součástí národního podniku Autorenova. Tímto administrativním opatřením tato tradiční karosárna definitivně zanikla.
Vlastní Brožíkova karosárna vybudovaná roku 1894 byla v Plzni "U Jána", dnes je zde budova policie. Viz pohlednice na www.zanikleobce.cz

Populární plzeňskou karosérií "Brožík" je tramvaj "Křižík" č. 18 v majetku PMDP, s autobusovým "Brožíkem" jsme se potkali na pražském Výstavišti.

V rámci odhalení desky v Dýšině se sjelo mnoho veteránů, k vidění byly i historické traktory. Zejména dětem udělaly radost projížďky v historickém povozu. Jedinou "karosérií Brožík" na dýšinské návsi byla vystavená selská košatina.

Shoda jména Václav Brožík se slavným malířem není náhodná, karosář a malíř byli blízcí příbuzní (měli společného pradědečka). Oslav se účastnil i Petr Kovařík, potomek "malířské" větve Brožíků. Na titulním snímku vlevo dole s Boženou Bumbálkovou ze Společnosti malíře Václava Brožíka z Třemošné.
Dagmar Braunová

V hlavní úloze autobus Praga AN z roku 1930
Tramvají ev.c. 18 'Křižík'

Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
© BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
© BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
© BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
© BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
Phaeton © BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
Landauer © BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
Součástí akce byla i výstava veteránů - zejména osobních automobilů členů Classic Car Clubu Plzeň © BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
© BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
Snad jediným silničním motorovým užitkovým vozidlem byl hasičský vůz Magirus © BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
Jeden americký superveterán uprostřed sbírky historických traktorů Vojtěcha Čechury, současného majitele statku © BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
© BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
© BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
Z archivu BUSportálu: 16timístný autobus Praga AN plzeňské karosářské firmy Václav Brožík a synové, továrna na kočáry, carrosserie a vagony, Plzeň, později Jana Brožíková, Plzeň. Majetkem Musea Praga, Zbuzany © BUSportál
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
Z knihy Petra Hoffmana Poštovní autobusy 1919 -1932: Na snímku z doby po roce 1919 je interier garáží v Opavě, postavených samosprávou už před rokem 1914. Autobusy Laurin & Klement MS s karoseriemi Brožík, vyrobené v roce 1920 a prvně nasazené na linku z Opavy do Vítkova. Poštovní muzeum, Praha
Karosář Václav Brožík má pamětní desku na rodném domě v Dýšině na Plzeňsku
Z archivu BUSportálu: Tramvaj Křižík/Brožík PMDP © BUSportál