409 autobusů SOR
193 autobusů Irisbus + Iveco
101 autobusů EvoBus
podle statistik Sdružení automobilového průmyslu. Rok 2011 je statisticky lepší než rok 2010.
Reklama
409 autobusů SOR
193 autobusů Irisbus + Iveco
101 autobusů EvoBus
podle statistik Sdružení automobilového průmyslu. Rok 2011 je statisticky lepší než rok 2010.
Dle metodiky BUSportálu (M3 + nezařazené) bylo loni zaregistrováno celkem 819 autobusů, předloni to bylo 728.
Meziregistrace (autobus je zaregistrován zde výrobcem či dealerem a následně prodán do zahraničí) neřešíme, na prvních pozicích je situace dostatečně vyprofilovaná. Týká se to více značek a nejen autobusů, ale i osobních aut, což bylo mediálně řešeno v televizi. Pokud je situace systémově stejná, žádné "odregistrace" se nedají očekávat: první registrace zůstává ve statistice navždy. Počty takto zařazených a následně exportovaných vozidel by museli uvést sami výrobci. Každopádne je konečný počet nových autobusů skutečně jezdících u čekých dopravců o něco nižší, než uvádějí statistické údaje.
Čísla SOR jsou ovlivněna stále velkou zakázkou pro Prahu. Skok Volvo je dán zakázkou na karosérie IRIZAR SA a také SA a DB (4 vozy). Pozoruhodný nijak výrazně zaměřený na určitého dopravce je výsledek MAN a Neoplan, MAN pronikl například i doskupiny ICOM transport. Daří se i malaokapacitním Rošero-P, tomuto segmentu se daří i obecně.
Pokusíme se opět vyžádat si počty vyrobených trolejbusů z ŠEL, zde by mělo jít zejména o karoserie Solaris a SOR.
Scania se stabilizuje po změně politiky společnosti ve Švédsku, kdy byla omezena spolupráce s Irizarem a vyvinut vlastní model karosérie. Na dodávkách TEDOMu se patrně projevila část roku, kdy výrobce pracoval pro jinou evropskou značku.
V letošním přehledu chybí domácí MAVE (loni 4) a turecké BMC (loni 1). Také dodávka elektrobusů BredaMenarinibus se nijak nerozvinula. Stále čekáme, kdy se objeví kuloárově avizovaná dodávka z Číny.
Náš trvalý vzkaz pro statistiky: Kromě evergreenu, že nezařazené autobusy by se daly při troše snahy zařadit převážně jako M3, dodáváme:
Proč nelze rozdělit Volvo na Volvo a Volvo Irizar, pokud lze rozdělit Scanii na Scanii, Scanii Irizar a Scanii Higer a Isuzu na Isuzu a Isuzu Turquoise (podle BUSportálu ne nutně) a VDL na VDL a VDL Bova, což je docela zvláštní, neboť skupina VDL název Bova v názvech busů potlačila. O tom, kde jsou schovány nástavby Beulas, ani nemluvě. Momentálně dovozce zvolil podvozek MAN, tak asi tam.
Dagmar Braunová

  • 409 SOR (z toho 101 kloubových) / v roce 2010 275 (z toho 19 kloubových)/
  • 193 Irisbus Iveco (z toho 14 Iveco - patrně malokapacitní nástavby na Daily) / v roce 2010 241 (z toho 6 kloubových)/
  • 101 EvoBus (63 Mercedes-Benz + 26 Setra) / v roce 2010 129 (115 Mercedes-Benz (z toho 1 kloubový) + 14 Setra)/
  • 34 Neoman (26 MAN a 8 Neoplan) /v roce 2010 14 Neoman (11 MAN (z toho 1 kloubový) a 3 Neoplan)/
  • 31 Volvo (zahrnuje i nástavby Irizar) / v roce 2010 7/
  • 24 Solaris (z toho 3 kloubové) / v roce 2010 15 (z toho 5 kloubových)/
  • 6 Scania Higer + 2 Scania / v roce 2010 10 Scania Irizar + 2 Scania
  • 8 Rošero-P / v roce 2010 1/
  • 6 TEDOM / v roce 2010 20/
  • 5 Isuzu / v roce 2010 3/
  • 5 VDL / v roce 2010 4/
Zdroj www.autosap.cz
Autosap rozlišuje i statistiku dle provedení: Šasi- Městský - Linkový - Dálkový - Ostatní - Nezařazený. To si můžete podobně jako statistiku podle krajů najít na
www.autosap.cz
Držíme se původní metodiky sledování M3 + nezařazené.

Vše sečteno bez záruky.
K prvním registracím nových autobusů v ČR v období 1-11/2011
První registrace nových autobusů v ČR 2010
První registrace nových autobusů v ČR 2009