ISUZU Novociti Volt se představuje v Pobaltí
ISUZU Novociti Volt v Litvě. Foto Isuzu bus

První elektrický autobus ISUZU Novociti Volt byl představen v Litvě. Po prezentaci v hlavním městě Vilniusu pokračuje na demo tour v Lotyšsku.
První elektrický autobus ISUZU Novociti Volt byl představen v Litvě. Po prezentaci v hlavním městě Vilniusu pokračuje na demo tour v Lotyšsku.
Ve Vilniusu se prezentace elektrického ISUZU zúčastnili zástupci 27 dopravních podniků z různých měst a obcí. Byla provedena zkouška deklarovaného dojezdu výrobcem, na jedno nabití autobus ujel 443 km, bilance baterie tvořila 9,7 % úrovně nabití baterie, což by umožnilo dalších 48 km k nabíjecí stanici.

ISUZU uvedla elektrický autobus na trh před několika lety. Podle Ruslana Andrejeva, ředitele společnosti Saločai ir partneriar, která zastupuje výrobce ISUZU v pobaltských zemích, se během pandemie výrobci podařilo prodat autobusy do 7 zemí: Francie, Španělska, Německa, Izraele, Rumunska a Bulharska. "Autobus do Litvy se nám vzhledem k okolnostem ve světě podařilo přivézt až nyní. Dva ISUZU Novociti Volt již zakoupila společnost Trakai Buses, takže brzy budou vozit cestující i v Litvě“, uvedl Ruslan Andrejevas.

Design vozidla je stejný jako naftový Novociti Life, konstruktéři již při jeho navrhování mysleli na budoucnost v podobě elektrického modelu. Autobus má extrémně tichý chod. "Na jednu stranu to může být problém – lidé se sluchovým postižením nemusí autobus slyšet, proto se tento problém snaží řešit různí výrobci. Na druhou stranu tichý autobus řeší problémy s hlukem ve velkých městech," uvedl Vygantas Šulga, obchodní manažer Saločiai ir partnerai. Podle V. Šulgy konstruktéři a inženýři dbali na pohodlí cestujících a řidičů a také na bezpečnost. "Uspořádání sedadel je pohodlné, zákazník si může vybrat z několika variant: s 25 nebo 19 sedadly a  čtyřmi skládacími. Autobus o délce 8 m pojme maximálně 52 cestujících. Toto číslo závisí také na kapacitě baterií – čím těžší baterie, tím méně cestujících se do autobusu vejde. Hlavní výhodou ISUZU Novociti Volt je dynamika, ovladatelnost a kapacita,“ řekl zástupce Saločiai ir partnernai při prezentaci. Autobus je uzpůsoben pro lidi s různým postižením – jak zrakovým, sluchovým, tak i pohybovým. K dispozici jsou USB konektory.

Novociti Volt nabízí řidičům ergonomické pracoviště. Tlačítka jsou vhodně umístěna na palubní desce a jsou pro řidiče dobře viditelná. Kabina je z poloviny zavřená, ale lze si objednat i zcela uzavřenou kabinu.

Novociti Volt může být vybaven dvěma typy baterií: 211 kW a 269 kW Lettuce and Partners umístěnými na střeše a lze je nabíjet pomalým i rychlým způsobem. Výrobce deklaruje dojezd na jedno nabití 350 kilometrů. Pro prodloužení vzdálenosti nabízí ISUZU instalaci solárních panelů. Dojezd se také prodlouží díky energii generované při zastavení autobusu, která se vrací do baterie.
Rychlým dobíjením jsou baterie s nižší kapacitou dobity za dvě hodiny, větší za dvě a půl. Pomalým způsobem se menší baterie nabijí za osm hodin, větší za jedenáct hodin.

Novociti Vott je vybaven motorem o výkonu 270 kW s maximálním točivým momentem 2500 Nm. Výkon je přenášen z hlavního motoru na hnací nápravu, nikoli na jednotlivé elektromotory namontované na každém kole. "To je výhoda, protože čím méně motorů v autobuse, tím menší pravděpodobnost, že se stane něco neočekávaného," uvedl V. Šulga. Výrobce na autobus poskytuje standardní evropskou dvouletou záruku, ke klientům však přistupuje flexibilně. Baterie je dodávána s osmiletou zárukou, je možné i její prodloužení.

Otaras Urbanas, ředitel společnosti UAB „Jonavos autobusai“, uvedl své dojmy z modelu ISUZU Novociti Volt: „Má optimální velikost  pro současné toky cestujících. Technické specifikace autobusu jsou velmi dobré, samozřejmě je potřeba brát v úvahu již provozovaný autobus, v zimním a letním období, kdy je potřeba v našich podmínkách maximálně využít topení a klimatizaci. Myslím, že model bude nejlépe vhodný pro malá města, kterých je  v Litvě většina, ve vellkých městech může projíždět úzkými uličkami v centru, případně se bude skvěle hodit pro kyvadlové linky nebo nově vznikající bytové čtvrti. Abych to shrnul, autobus je moderní, atraktivního designu zvenku i zevnitř. Městu Jonava by slušel - ovšem je rozhodující veřejné výběrové řízení - kdo nabídne nejlepší cenu, takové autobusy do Jonavy přijedou. Každá prezenatace je velmi užitečná, zejména proto, že letos koupíme další 4 elektrobusy.“

ISUZU Novociti Volt se představuje v Pobaltí
ISUZU Novociti Volt si ve Vilniusu prohlédli zástupci 27 dopravních podniků z různých měst a obcí. Foto Isuzu bus
ISUZU Novociti Volt se představuje v Pobaltí
ISUZU Novociti Volt se představuje v Pobaltí
ISUZU Novociti Volt se představuje v Pobaltí