EK předložila nová pravidla pro řidičské průkazy, netýkají se řidičů autobusů
Nová pravidla pro získávání řidičských průkazů předložená EK se netýkají autobusů a autokarů. Foto Scania

1. března Evropská komise zveřejnila svůj návrh směrnice o řidičských průkazech. Jednu z největších hrozeb pro provoz veřejné hromadné dopravy, nedostatek řidičů autobusů, neřeší

1. března Evropská komise zveřejnila svůj návrh směrnice o řidičských průkazech. Jednu z největších hrozeb pro provoz veřejné hromadné dopravy, nedostatek řidičů autobusů, neřeší

Podle Komise mají předložená nová pravidla zlepšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu a pomohou EU zrealizovat „vizi nula“, tj. do roku 2050 dosáhnout na silnicích EU nulového počtu úmrtí. V loňském roce přišlo o život na silnicích více než 20 000 osob.

Počítá se s lepší přípravou řidičů na vozidla s nulovými emisemi a na jízdu ve městě, kde se spolu s nimi bude vyskytovat větší počet jízdních kol, dvoukolových vozidel a množství chodců. Umožní také mladým řidičům získat zkušenosti při řízení s doprovodem, v rámci kterého se mladí lidé budou moci naučit řídit auto a získat řidičský průkaz od 17 let. Ti, kteří jej získají v 17 letech, budou moci řídit sami po dovršení 18 let a budou moci pracovat jako řidiči z povolání ihned, jakmile to požadavky konkrétního pracovního místa umožní. To by mělo pomoci vyřešit stávající nedostatek řidičů. Týká se to však jen kamionů a zemí, kde dosud mají jinou úpravu. V České republice již možnost řízení kamionu od 18 let platí, byť musí absolvovat delší školení k získání profesního průkazu. .

Podle IRU chybí v Evropě asi 600 000 profesionálních řidičů, a předpovídá, že do roku 2026 to bude téměř 2 miliony vzhledem k současným trendům. Předpokládaný nárůst je způsoben stárnutím populace řidičů a nízkým podílem mladých řidičů. V celé EU je pouze 6 % profesionálních řidičů mladších 25 let.

Revize řidičských průkazů EU poskytuje možnost odstranit jednu z hlavních překážek, které mladým lidem brání při vstupu do této profese: rozdíl mezi věkem, kdy dokončí školní docházku, a dobou, kdy se mohou stát profesionálními řidiči. Evropská komise je také otevřená výzvě sektoru rozšířit okruh řidičů tím, že usnadní přístup řidičů ze třetích zemí.

Podle návrhu EK se minimální věk pro řízení řidičů nákladních vozidel stanovuje na 18 let. Jde pro odvětví silniční dopravy o významný pozitivní krok. Mladí lidé mohou trénovat řízení ode dne, kdy dovrší sedmnáct let, za předpokladu, že mají s sebou instruktora. Řidičský průkaz si mohou udělat i v sedmnácti letech. Každý, kdo projde testem na řidičský průkaz, pak může od 18. narozenin začít pracovat jako řidič kamionu. Ne však jako řidič autobusu. Tam se nic nezmění.

Ředitel IRU EU Advocacy Raluca Marian řekl: „Vítáme návrh Evropské komise dát mladým lidem šanci stát se řidiči kamionů. Tím se výrazně sníží „propast mezi školami a koly". Tam, kde návrh Komise žalostně zaostává, je osobní doprava. V některých členských státech vidíme dobře vyškolené 18leté muže a ženy, kteří bezpečně řídí autobusy, zatímco v mnoha jiných je minimální věk mezi 21 a 24 lety. Návrh nestanoví 18 let jako jednoznačnou minimální věkovou hranici pro řízení autobusové a autokarové dopravy. V důsledku toho nepodnikla Komise žádné kroky k řešení stále závažnějších problémů s nedostatkem řidičů, které brání kolektivní mobilitě občanů EU." Snížení věku pro řízení autobusů prosazují i sdružení a asociace v České republice.

EK navrhuje mimo jiné tato opatření:

  • Zkušební doba v délce nejméně dvou let po složení zkoušky pro začínající řidiče a pravidlo nulové tolerance pro řízení pod vlivem alkoholu. To je velmi důležité, protože i když mladí řidiči představují pouze 8 % všech řidičů automobilů, dvě z pěti smrtelných nehod způsobí řidiči nebo jezdci mladší 30 let.
  • Mladí lidé mohou složit zkoušku a začít řídit vozidlo a nákladní automobil s doprovodem v 17 letech a získat řidičské zkušenosti.
  • Přizpůsobení výuky řidičů a zkoušek tak, aby byli absolventi lépe připraveni na přítomnost zranitelných účastníků silničního provozu. To pomůže zlepšit bezpečnost chodců, cyklistů, jakož i uživatelů elektrických skútrů a elektrokol v rámci přechodu EU k udržitelnější městské mobilitě.
  • Cílenější posouzení zdravotní způsobilosti s přihlédnutím k pokroku v léčbě nemocí, jako je cukrovka. Řidiči budou rovněž vybízeni k tomu, aby své řidičské schopnosti a znalosti aktualizovali a drželi krok s technologickým vývojem.

Aktualizovaná pravidla pro řidičské zkoušky také zohlední přechod na vozidla s nulovými emisemi. Posuzovat se budou například znalosti a dovednosti spojené s vyspělými asistenčními systémy řízení a dalšími automatizovanými technologiemi. Začínající řidiči se budou rovněž učit, jaký má jejich styl řízení dopad na emise (například okamžik, kdy přeřazují mezi jednotlivými rychlostními stupni). V neposlední řadě bude u vozidel na alternativní paliva upravena povolená hmotnost vozidla kategorie „B“, neboť vozidla s nulovými emisemi poháněná bateriemi mohou být těžší.

Návrhy nyní posoudí Evropský parlament a Rada.