eCitara pro venkovské oblasti v Německu
Na silnicích v okrese Ludwigslust-Parchim, který je největší v Německu nebo v Amt Neuhaus v okrese Lüneburg zaujme nápadný lak autobusů VLP. Foto VLP

Elektrická mobilita v autobusové dopravě je obvykle spojována s městy a hustě obydlenými oblastmi. VLP je první dopravní společností v Německu, která přešla ve velkém na elektrobusy ve venkovských oblastech.

 

Elektrická mobilita v autobusové dopravě je obvykle spojována s městy a hustě obydlenými oblastmi. VLP je první dopravní společností v Německu, která přešla ve velkém na elektrobusy ve venkovských oblastech.

 

Dopravní společnost Ludwigslust-Parchim (VLP) na jihozápadě německé spolkové země Meklenbursko-Přední Pomořansko převzala v říjnu 2022 posledních 15 vozidel z velké zakázky na celkem 45 elektrických autobusů Mercedes eCitaro určených především pro regionální dopravu.

VLP zodpovídá za autobusovou dopravu v okrese Ludwigslust-Parchim, který je největší v Německu, v Amt Neuhaus v okrese Lüneburg a v různých městech regionu. Na 172 trasách s délkou až 400 kilometrů jezdí asi 200 autobusů. Do konce roku 2022 přeměnila 20 procent z nich na bateriové, téměř každý čtvrtý autobus je nyní nahrazen plně elektrickým.

Oblast, kde VLP působí má nízkou hustotu obyvatelstva a mnoho vesnic. To vyžaduje velký dojezd, autobusy eCitaro mají celkovou kapacitu 378 kWh a dvě pozice nabíjecích konektorů na pravé straně nad přední nápravou a vzadu. VLP se sídlem v Hagenow poblíž hlavního města státu Schwerin nechala vybudovat dobíjecí stanice na dvanácti ze třinácti provozních míst, celkem bylo zřízeno 49 dobíjecích stanic. Regionální linkové spoje VLP umožňují efektivní využití elektrobusů, mají krátkou ranní směnu, odpolední delší směnu a přerušení provozu dopoledne v průměru 3,5 hodiny, dobíjejí se tak o provozních přestávkách a v noci ve vozovně. Elektřina potřebná k nabíjení pochází ze 100 procent z obnovitelné výroby.

Mezi bezpečnostní prvky patří aktivní brzdový asistent Preventive Brake Assist, asistent odbočování Sideguard Assist a couvací kamera. Asistent stylu jízdy Eco Driver Feedback podporuje ekonomický styl jízdy.

Závazek společnosti VLP a jejích partnerů je uznáván a respektován v celém odvětví. Generální ředitel Stefan Lösel získal letos cenu EBUS 2022. Německá národní cena za životní rostředí ve veřejné dopravě jej ocenila jako „osobnost dopravního průmyslu“ v oblasti e-mobility „za jeho příkladné a vynalézavé nasazení při zavádění elektricky poháněných autobusů ve venkovských oblastech“.

Daimler Truck zdůrazňuje, že praktické zkušenosti VLP s prvními dvěma šaržemi po 15 autobusech odpovídají očekávání. eCitara dosahují velmi dobrého dojezdu, někdy přesahujícího v každodenním provozu 300 kilometrů, a stále se vrací do depa s bezpečnou zbývající kapacitou baterie cca 15 procent. Znametá to, že odhadovaný nájezd kolem 50 000 až 60 000 kilometrů za rok je dosažitelný.

Dopravní společnost Ludwigslust-Parchim využívá služby Omniplus On. Plánování nasazení a komplexní správa depa byly vyvinuty v úzké spolupráci se specialisty z kooperační partnera Daimler Buses - IVU.

Flexibilita našeho eCitaro je vždy úžasná. Jsme rádi, že může prokázat své přednosti i jako meziměstský autobus s vybavením šitým na míru a sofistikovaným konceptem nasazení v dopravní společnosti Ludwigslust-Parchim,“ říká Mirko Sgodda, vedoucí prodeje, marketingu a zákaznických služeb společnosti Daimler Buses.

VLP získala v prosinci 2019 na pořízení 45 elektrických autobusů grant ve výši 17 milionů eur od spolkového ministerstva životního prostředí.


eCitara pro venkovské oblasti v Německu
V roce 2022 posílilo flotilu VLP 45 elektrických Mercedes-Benz eCitaro. Foto VLP